معرفی انواع آهن‌آلات ساختمانی و کاربرد هر کدام

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، آهن‌آلات هستند. ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی که این محصولات دارند، آن‌ها را برای استفاده در قسمت‌های مختلف سازه، مناسب کرده است. این مصالح از مراحل ابتدایی ساخت یعنی ساخت فونداسیون سازه تا احداث دیوارها و سقف، به کار می‌روند. البته در همه این قسمت‌ها از یک نوع آهن استفاده نمی‌شود، بلکه برای هر کدام از آنها از یک نوع این مصالح استفاده می‌گردد. آهن‌آلات دارای انواع مختلفی است که از کم و زیاد کردن میزان آلیاژها در آن به دست می‌آیند. انواع آهن‌آلات ساختمانی به دو دسته چدن و فولاد تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع این مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت.

آهن آلات ساختمانی

ورق فلزی

یکی از انواع آهن‌آلات که در ساخت‌وسازها مورد استفاده قرار می‌گیرند ورق‌های فلزی هستند. این محصولات خود دارای انواع مختلفی هستند. ورق‌های آلومینیومی، اکسین، ورق سرد، گرم و رنگی از جمله این محصولات هستند. با توجه به ویژگی‌هایی که هر کدام از این ورق‌ها دارند از آنها در قسمت‌ها و سازه‌های مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر نمای کار برای پیمانکار مهم باشد از ورق‌های سرد استفاده می‌کند. این در حالی است که در سازه‌هایی با مقاومت بالا از ورق‌های گرم استفاده می‌گردد. از آن جایی که قیمت آهن‌آلات ساختمانی با هم تفاوت دارد، قیمت این محصولات نیز متغیر است.

نبشی

نبشی‌ها یکی دیگر از انواع آهن‌آلات ساختمانی هستند. این محصولات، کاربردهای بسیاری در ساخت‌وساز دارند. این مصالح به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. نبشی‌های پرسی که از وسط خم می‌شوند و دارای طولی برابر با 6 متر هستند. نبشی‌های فابریک که به صورت دو مقطعی تولید می‌گردند. البته به جز این تقسیم‌بندی، تقسیم‌بندی دیگری نیز برای این محصولات وجود دارد. در این تقسیم‌بندی به ظاهر محصولات توجه شده و آنها را به نبشی‌های بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌کنند. قیمت نبشی بر اساس نرخ ارز و وزن این مصالح، تعیین می‌شود.

ناودانی

این مصالح دارای مقطع U شکل هستند و از گالوانیزه، استیل و آلومینیوم ساخته می‌شوند. ناودانی‌ها در دو نوع مشبک و ساده در بازار وجود دارند. این محصولات که از ورق‌های گرم تولید می‌شوند دارای کاربردهای مختلفی بوده و کارایی بالایی دارند.

میلگرد

میلگرد یکی از پرکاربردترین انواع آهن‌آلات ساختمانی است. این محصول در بالا رفتن استحکام و مقاومت سازه‌ها نقش اساسی دارد. از آن در قسمت‌هایی نظیر کف و فونداسیون سازه استفاده می‌شود. این محصولات بر اساس مواد تشکیل دهنده خود، به میلگرد گالوانیزه، میلگرد با پوشش اپوکسی، فولاد کربن، فایبرگلاس لیمر و میلگرد فولاد ضدزنگ تقسیم می‌شوند؛ اما از نظر ظاهری به سه دسته میلگرد ساده، آج‌دار و کلاف تقسیم شده‌اند. قیمت میلگردهای ضدزنگ در مقایسه با انواع دیگر، بالاتر است.

تیرآهن

تیرآهن‌ها نیز یکی دیگر از انواع این مصالح هستند. امروزه قیمت این محصولات در حال نوسان است. البته این موضوع در مورد قیمت آهن‌آلات ساختمانی دیگر نیز صدق می‌کند. زیرا قیمت آن‌ها تحت تأثیر قیمت ارز است. تیرآهن‌ها، بار سازه‌ها را به دوش کشیده و در انواع لانه زنبوری، INP، IPE و تیرآهن بال پهن تولید می‌شوند. سطح مقطه آنها به شکل H است و در سازه‌های فولادی از آن استفاده می‌شود.

پروفیل

پروفیل‌ها مقاطع آهنی تو خالی هستند که در اشکال مربع و مستطیل تولید می‌گردند. این مصالح با نام قوطی نیز شناخته می‌شوند. این نوع آهن‌آلات نیز دارای کاربردهای مختلفی بوده و در قسمت‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌ها دارای دو نوع باز و بسته هستند. هر کدام از این دسته‌ها نیز تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند.

لوله فلزی

لوله‌های فلزی یکی دیگر از انواع آهن‌آلات ساختمانی هستند که دارای مقاطع دایره‌ای شکل می‌باشند. از این لوله‌ها به منظور انتقال آب و دیگر مایعات یا گاز استفاده می‌شود. این مصالح در دو نوع درزدار و بدون درز ساخته می‌شوند. هر کدام از این محصولات دارای موارد استفاده مختلفی هستند.

سخن پایانی

برای خرید هر کدام از آهن‌آلات ساختمانی باید به مراکز معتبر مراجعه کرده و یا از طریق سایت‌های شناخته شده اقدام به خرید نمایید. سایت بازار آهن‌آلات ایران، یکی از سایت‌های معتبری است که به صورت آنلاین، خرید و فروش انواع آهن‌آلات را انجام می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت، آهن‌آلات را در تناژ مختلف، خریداری نموده و در اسرع وقت در محل تحویل بگیرید. ارائه ضمانت نامه و فروش با قیمت‌های بسیار مناسب از ویژگی‌های این مجموعه به شمار می‌آید. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره و استعلام قیمت آهن‌آلات ساختمانی نیز برخوردار شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *