پروفیل باز و بسته

پروفیل باز و بسته چیست؟ معرفی کامل پروفیل باز و بسته

در ساخت و سازهای صنعتی مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از این موارد پروفیل‌ها هستند. امروزه با توجه به نیاز صنعت، پروفیل‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هر یک از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند دارای اهمیت بسیاری هستند. در ادامه شما را بیشتر با ویژگی‌های پروفیل باز و بسته آشنا خواهیم کرد. سعی کنید با بررسی تمام جوانب، انتخاب مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید.

آشنایی با پروفیل باز

 

در پاسخ به سوال پروفیل باز چیست؟ باید گفت پروفیل‌هایی هستند که با سطح مقطع باز شناخته می‌شوند. با توجه به نیاز صنعتگران پروفیل‌ها را به شکل‌های باز طراحی کرده اند. این نوع پروفیل را می‌توانید با توجه به ضخامت و سایزی که دارد در قیمت‌های متنوع خریداری کنید. از دلایل انتخاب پروفیل باز می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. به دلیل اینکه در ساختمان سازی از این پروفایل در تناژ بالا استفاده می‌شود قطعا هزینه پایین باعث صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های ساختمان‌های صنعتی این است که وزن زیادی نداشته باشند، پروفیل‌های باز معمولاً دارای وزن کمی هستند و از این رو باعث کاهش وزن ساختمان می‌شوند. قطعاً پروفیل‌های باز را به وفور در اطراف خود دیده‌‌اید انواع ناودانی، میلگرد، تسمه، تیر آهن و نبشی جزو پروفیل‌های باز شناخته می‌شوند.

کاربرد پروفیل باز

از انواع پروفیل باز می‌توان در ساخت بسیاری از سازه‌های بزرگ همچون استادیوم‌ها، کشتی سازی، پارکینگ، انباری و سقف سوله‌های صنعتی اشاره کرد. همچنین از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل باز می‌توان به استفاده برای چارچوب‌های چوبی از جمله ‌‌ام دی اف اشاره کرد.

آشنایی با انواع پروفیل باز

  • پروفیل باز z

از پروفیل مقاطع باز می‌توان به نوع z کرد. معمولاً سایزی که پروفیل‌های z دارند با ارتفاع آنها هماهنگ می‌شود. این نوع پروفیل را می‌توانید در سایز ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ خریداری کنید. شما باید با توجه به نوع سازه‌‌ای که در حال ساخت است آن را با ضخامت ۲، 2.5 یا ۳ میلیمتر انتخاب کنید. طول شاخه‌ها نیز معمولاً برابر با ۴، ۶ یا ۷ متر است که می‌توانید برای مصارف مختلف طول شاخه‌ها را کوچک‌تر نیز سفارش دهید.

نحوه تولید پروفیل باز z بسیار ساده است. این نوع پروفیل که از ورق سیاه ساخته می‌شود به اندازه‌های تعیین شده، برش داده می‌شوند و با کمک یک دستگاه، زوایای مختلفی به آن داده و آن را خم کاری می‌کنند و در نهایت به شکل z آن را طراحی و تولید می‌کنند. اگر قصد خرید این پروفیل را دارید در کنار حرف z یک عدد نوشته شده است که این عدد نمایانگر ارتفاع پروفیل است.

  • پروفیل باز سپری

نوع دیگری از پروفیل باز، نوع پروفیل باز سپری است. این پروفیل که معمولاً به شکل T انگلیسی شناخته می‌شود، دارای ارتفاع و قاعده مساوی است. این پروفیل را نیز می‌توانید با ضخامت‌های 0.9 تا 2.5 میلیمتر با توجه به مقاومتی که دارند، در طول‌های ۶ تا ۱۲ متر خریداری کنید. این نوع پروفیل را نیز می‌توانید در دو نوع مدل لبه گرد و لبه تیز انتخاب کنید. معمولاً لبه‌های گرد بین ۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر و لبه‌های تیز بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر هستند. نحوه ساخت این پروفیل نیز به روش نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود. از کاربرد این پروفیل می‌توان به استفاده در سقف شیروانی، سقف کاذب، اتصال پل به ستون و دیگر سازه‌های فولادی اشاره کرد.

  • پروفیل باز آبرو

پروفیل باز آبرو

پروفیل‌ باز آبرو به این معنا است که آب می‌تواند در مسیری که بر روی پروفیل وجود دارد، به راحتی عبور کند. از آنجا که این پروفیل در معرض مستقیم تماس با آب است، معمولاً از ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های رنگی برای ساخت آنها استفاده می‌شود که در مقابل زنگ زدگی بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند. بیشتر برای مناطقی که در معرض بارندگی مداوم هستند از این نوع پروفیل استفاده می‌کنند تا دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به رطوبت و پوسیدگی داشته باشد.

این نوع پروفیل‌ها را در نوع یک طرفه و دو طرفه طراحی و تولید می‌کنند. نحوه ساخت آن نیز بسیار آسان است. ورق فولادی را با توجه به ضخامت مورد نظر برش داده و توسط برخی از دستگاه‌های فرم دهی آن را فرم داده و به صورت یکطرفه یا دو طرفه تولید می‌کنند. این نوع پروفیل را می‌توانید در ضخامت 2، 2.5 و 3 میلیمتر خریداری کنید. طول این پروفیل‌ها معمولاً ۶ متر و ارتفاع آنها به ۱۶ سانتیمتر خواهد رسید. معمولاً این پروفیل در ساخت سقف کاربرد دارد و برای سقف پارکینگ، سوله و شیروانی از این نوع پروفیل استفاده می‌کنند. پروفیل‌های آبرو بیشتر به صورت جعبه‌ای، فیتیله‌‌ای و گرد تولید می‌شوند.

آشنایی با پروفیل بسته

آشنایی با پروفیل بسته

همان طور که از نام پروفیل بسته، مشخص است، دارای سطح مقطع بسته است. نکته‌‌ای که باعث شده است در بسیاری از سازه‌های صنعتی این مقطع از پروفیل مورد استفاده قرار بگیرد، مقاومت بالای آن است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این پروفیل وزن سبک است که به دلیل اینکه این پروفیل توخالی ساخته می‌شود، دارای وزن کمتری خواهد بود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است مهندسین برای بالا بردن مقاومت بیشتر در داخل این نوع پروفیل‌ها از بتن استفاده کرده اند آنچه باعث شده است که این نوع پروفیل‌ها را به صورت توخالی طراحی و تولید کنند اهمیت تهویه هوا و ایمنی در برابر زلزله و آتش سوزی است.

پروفیل‌های بسته را می‌توان با مقطع مربع در ابعاد ۶۰ * ۶۰ یا ۲۷۰ * ۲۷۰ میلیمتر و اگر قصد خرید آن را به شکل مستطیل دارید می‌توانید در دو نوع ابعاد ۱۰۰ * ۴۰ و ۱۳۵ * ۳۰۰ میلیمتر خریداری کنید. معمولاً پروفیل‌های بسته با مقطع مستطیلی را پروفیل‌های ستونی نیز می‌نامند.

کاربرد پروفیل بسته

از جمله کاربردهای این پروفیل می‌توان به استفاده برای درب و پنجره و کرکره‌های برقی، استفاده در ساخت خانه‌های مسکونی، فروشگاه‌ها و استادیوم‌ها اشاره کرد. از کاربردهای دیگر متنوع پروفیل‌های بسته می‌توان به صنعت خودروسازی نیز اشاره کرد که این پروفیل‌ها کاربرد بسیاری دارند. همچنین در ساخت انواع نرده‌های آهنی، راه پله، ستون و اسکلت فلزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با انواع پروفیل بسته

  • پروفیل بسته hss

یکی از انواع پروفیل بسته hss است. نوع hssمعمولاً دارای مقطع مربع، مستطیل یا دایره شکل است. آنچه باعث شده است این پروفیل‌ها را در مصارف مختلف از جمله ساخت استادیوم‌ها و مراکز تجاری و مسکونی انتخاب کنند، مقاومت بالایی است که در برابر فشار‌های خمشی دارد.

  • پروفیل بسته کلافی

از دیگر پروفیل‌های بسته می‌توان به پروفیل بسته کلافی اشاره کرد که دارای ضخامت 0.9 تا ۲ میلیمتر است و بیشتر برای ساخت درب و پنجره از آن استفاده می‌شود، می‌توانید این محصول را به طول ۶ متر خریداری کنید. متریالی که برای ساخت پروفیل کلافی استفاده می‌شود فولاد گرید ST37 است.

سخن پایانی

آهن بورس یک مرکز معتبر در زمینه فروش انواع محصولات آهن از جمله پروفیل است. انواع پروفیل باز و بسته را با کیفیت بالا و قیمت پایین می‌توانید از این مجموعه در تناژ بالا خریداری کنید. این مجموعه سعی کرده است با تهیه انواع محصولات آهن از مجتمع‌های تولید فولاد در سراسر کشور، نیاز خریداران را پاسخ دهد. شما می‌توانید تمام محصولات مورد نیاز خود را در حجم بالا سفارش داده و در زمان تعیین شده تحویل بگیرید.

یکی از مواردی که در حوزه آهن آلات اهمیت بالایی دارد قیمت مناسب است. مشاوران‌ این مجموعه قیمت‌های لحظه‌‌ای انواع آهن آلات را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنند. همچنین به صورت آنلاین تمامی قیمت‌های انواع محصولات در سایت آهن بورس به صورت لحظه‌‌ای ثبت می‌شود و شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها با سایر مراکز فروش، خریدی مطمئن را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *