آجدار ورق چیست؟ و موارد استفاده آن کجاست؟

ورق آجدار، ورق‌هایی با جنس st37 و از نوع گرم هستند. بر روی سطح ورق‌ها، اشکال مختلفی مانند بادام، عدسی، لوزی و الماس وجود دارد. این اشکال برای کاهش سطح اصطکاک طراحی شده‌اند. بعضی از شکل‌های تعبیه شده بر روی این ورق به گونه‌ای است که زمان بارندگی، آب بر روی آنها جمع می شود. بیشترین مدل مصرفی آنها در صنایع، شکل بادامی است، زیرا مانعی در برابر جمع شدن آب ندارد.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار در صنعت، نام‌های زیادی دارد که بعضی از آنها عبارت‌اند از: ورق شطرنجی، ورق کف‌سازی یا ورق برجسته. جنس این ورق از آهن، استیل، گالوانیزه و آلومینیوم است. این ورق یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی کارخانه‌ها است. علت استفاده زیاد این نوع ورق‌ها، جوشکاری مطلوب آنها است که در مصارف صنعتی و غیرصنعتی کاربرد زیادی دارند. این ورق‌ها بیشتر در سطوح شیب‌دار برای جلوگیری از آسیب خوردن افراد استفاده می شود.

مصرف ورق آجدار در ایران

میزان مصرف ورق آجدار در ایران چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تن در سال است. کارخانه‌های زیادی در ایران این ورق را تولید می‌کنند. ناگفته نماند که ورق آجدار چینی و روسی نیز وارد ایران شده و از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار هستند.

کاربرد ورقه آجدار چیست؟!

این ورق‌ها در بیشتر صنایع، کاربرد دارد. معمولاً در مکان‌هایی که اصطکاک وجود داشته و امکان لیزخوردن است، به سراغ ورق‌های آجدار می‌روند. از کاربردهای اصلی آن می‌توان اشاره داشت به:

  • راه‌سازی (بیشترین استفاده)
  • کف زمین‌هایی که در حال ساخت هستند
  • استفاده در کف اتاق کامیون و ماشین‌های باربری و سنگین
  • ساخت حفاظ در مناطق نظامی و حساس
  • جداسازی و دانه‌بندی در خط تولید مواد غذایی
  • استفاده در سقف و دیوار آسانسورها
  • استفاده در ساخت قطعات خانگی
  • کاربرد و استفاده در ایستگاه‌های اتوبوس یا وسایل نقلیه
  • کاربرد در ساخت پله‌های فرار
  • استفاده در ساخت دستگاه‌های صنعتی کارخانه‌ها

نحوه تولید ورق آجدار چگونه است؟

این محصول مانند ورق سیاه تولید می‌شود. روش استفاده شده در ساخت آنها، نورد گرم است. ابتدا شمس فولاد به درون کوره فرستاده شده و بعدازآنکه به درجه و داغی موردنیاز رسید، با کاهش سطح مقطع به مرحله آجدار شدن می‌رسد. بعدازاین مرحله، ورق‌ها با ضخامت ۱۵ تا ۱۰ میلی‌‌متری به صورت رول یا فابریک تولید می‌شوند.

قیمت ورق آجدار

تعیین حدود قیمت برای ورق‌های آجدار کمی دشوار است. این ورق براساس جنس مختلف و سطح کیفیت تولیدات کارخانه‌ها، دارای قیمت‌های کاملاً متفاوتی است. معمولاً با توجه به نوسانات قیمت ارز که تأثیر مستقیمی بر روی مواداولیه دارد، نمی‌توان قیمت ورق آجدار را به‌صورت کلی تعیین کرد.

انواع ورق آجدار

ورق‌های آجدار براساس جنسی که دارند به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. پس قبل از خرید باید درباره آنها اطلاعات کاملی دریافت کرد تا بتوان کاربرد دقیق هر کدام را دانست و براساس نیاز، خریداری کرد. انواع ورق‌های آجدار همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی گفته شد، ازنظر جنس به آلومینیومی، فولادی، استیلی و گالوانیزه دسته‌بندی شده و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

پرمصرف‌ترین نوع ورق‌های آجدار، جنس آلومینیومی آن است. این ورق به دو صورت رنگی و غیر رنگی تولید می‌شود. ورق‌های آلومینیومی آجدار دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند و به دو صورت رول و شیت روانه بازار می‌شوند.

ورق‌های آجدار در دو نوع پرسی و فابریک نیز تقسیم‌بندی شده‌اند که هر کدام کاربرد خود را دارند. ورق‌های پرسی نوع ساده، ورق‌های آجدار است که اشکال مختلفی توسط دستگاه بر روی سطح ایجاد می‌شود. برای تولید ورق‌های فابریک، یک لایه آج برروی آن قرار گرفته و ازنظر وزن، سبک‌تر از ورق‌های آجدار پرسی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *