سیم خاردار به سیم‌های مفتولی گفته می‌شود که طی فرایند ساخت، مجهز به تیغ‌های تیز می‌شوند. این سیم‌ها در ابتدا تنها برای اماکن خاص استفاده میشد؛ اما امروزه کاربرد آن گسترش پیدا کرده است و در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. نحوه بسته‌بندی سیم خاردار به صورت کلاف است و وزن آن بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم خواهد بود. در این مقاله به بررسی انواع سیم خاردار و مشخصات فنی سیم خاردار می‌پردازیم.

 

معرفی سیم خاردار

به طور کلی، سیم خاردار برای جلوگیری از ورود به اماکن مختلف استفاده می‌شود. در گذشته از این وسیله تنها برای موارد خاص استفاده میشد؛ اما در حال حاضر سیم خاردار تقریبا در همه نوع ملکی کاربرد دارد. این سیم‌ها معمولا در کارگاه‎های کوچکی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، تولید می‌شوند.

 

انواع سیم خاردار

انواع سیم خاردارانواع سیم خاردار به طور کلی به دو دسته حلقوی و خطی تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی به شکل حلقه حلقه است و از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شود. این نوع سیم‏ها شامل یک رشته اصلی فولادی و تیغ هستند و قطر آن‌ها به ترتیب ۲.۵ و ۲ میلی‎متر است. سیم خاردار حلقوی نسبتا گران‌تر است و البته کاربردهای بیشتری هم دارد. این نوع سیم خاردار نیز خود به دو دسته سوزنی و تبری دسته بندی می‌شود:

  1. سیم خاردار حلقوی سوزنی

از این نوع سیم خاردار بیشتر در پادگان‏ها استفاده می‌شود. قطر این سیم‏ها از حد معمول بیشتر است و به همین دلیل بیشتر برای مسائل امنیتی کاربرد دارد.

  1. سیم خاردار حلقوی تبری

نام دیگر این سیم‌ها، سیم خاردار لیزری است. این محصول جدیدترین نوع سیم خاردار است و در مرزها و مکان‌های این‌چنینی استفاده می‌شود.

 

  • سیم خاردار خطی

این نوع سیم خاردار در استفاده‌های عمومی‌تر کاربرد دارد. دسترسی به این سیم‌ها راحت است و هر کسی به سادگی می‌تواند آن را تهیه و نصب نماید. مشخصات فنی سیم خاردار خطی همان‌طور که از نامش مشخص است، به شکل خط ساخته شده و تیغ‌ها با فاصله منظم روی آن قرار گرفته‌اند تا مانع رفت و آمد بشوند.

سیم خاردار خطی نیز دارای دو نوع سوزنی و تبری است:

  1. سیم خاردار خطی سوزنی

فاصله تیغ‌های این نوع سیم خاردار نسبتا بیشتر است و تیغ‌ها به شکل سوزنی هستند. از این نوع سیم‌ها معمولا برای حفاظت از باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شود و هزینه پایین‌تری نیز دارند.

  1. سیم خاردار خطی تبری

این نوع سیم خاردار کمی پیشرفته‌تر از نوع ساده آن است. جنس تیغ‌های آن از فولاد گالوانیزه و فاصله آنها نیز در حدود هفت سانتی‎متر است.

 

مشخصات فنی سیم خاردار

در این بخش از مقاله به بررسی مشخصات فنی سیم خاردار می‌پردازیم.

  • وزن

وزن این محصول از ۱۵ کیلوگرم به بالا است.

  • قطر

قطر سیم و تیغ‌ها متغیر است و از ۲ میلی‏متر شروع می‌شود.

  • فاصله خارها

هرچه میزان فاصله خارها کمتر باشد، سیم خاردار کاربرد بهتری خواهد داشت.

 

نحوه تولید سیم خاردار

همان‌طور که گفته شد سیم خاردار در کارگاه‌های کوچکی در سطح کشور ساخته می‌شوند. نحوه تولید سیم خاردار به این شکل است که ابتدا تک رشته سیم را وارد دستگاه می‌کنند، سپس در مرحله بعدی سیم مفتولی دیگری را دور سیم گره می‌زنند و تیغ‌ها را می‌سازند.

 

روش نصب سیم خاردار

روش نصب سیم خاردار

روش نصب انواع سیم خاردار بر خلاف آنچه که به نظر می‌رسد، ساده نیست و نیازمند دقت بسیاری است. در صورتی که در نصب سیم بی‌دقتی رخ دهد ممکن است شخص آسیب ببیند؛ بنابراین لازم است برای نصب سیم خاردار از لوازم و تجهیزات ایمنی استفاده شود. در مرحله اول، نقشه قسمتی که قرار است سیم خاردار اعمال شود را طراحی می‌کنند. سپس لازم است یک بست محکم برای کار گذاشتن سیم خاردار طراحی شود. در مرحله آخر سیم خاردار بر روی بست اعمال و نصب می‌شود.

 

کاربردهای رایج سیم خاردار

بیشترین و رایج‏ترین کاربرد سیم خاردار برای مهار کردن است. بعد از آن، برای بخش‌بندی خصوصا در مناطق کشاورزی و باغ‌ها از آن استفاده می‌شود. کاربرد دیگر سیم خاردار در مراکز نظامی و مرزها است که جلوگیری از ورود و خروج اهمیت بسیاری دارد.

 

نتیجه گیری

سیم خاردار به طور کلی برای مهار کردن ساخته می‌شود. این وسیله به طور کلی به شکل یک سیم که تیغ‌هایی با اشکال مختلف بر روی آن قرار گرفته‌اند، تولید شده و به دست مصرف کننده می‌رسد. در حال حاضر از انواع سیم خاردار در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود و نمی‌توان کاربرد این محصول را محدود کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا به معرفی سیم خاردار پرداخته و شما را با مشخصات فنی سیم خاردار و انواع سیم خاردار آشنا نماییم. منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.