آیا با علامت اختصاری مقاطع فولادی آشنایی دارید؟

برای شناسایی راحت‌تر مقاطع فولادی و درست خوانده شدن آنها، به جای آنکه کلمات طولانی نوشته شود از یک سری حروف اختصاری استفاده می‌کنند، که به آن علامت های اختصاری می‌گویند و هر کدام مفهوم خاصی دارند. مقاطع فولادی در بسیاری از صنایع کاربرد دارند، درواقع بدون استفاده از فولاد عملا هیچ صنعتی پیشرفت نخواهد کرد. تمام جامعه بشری از فولاد تشکیل شده است و عصر امروز به عنوان فولاد شناخته می شود. طبیعی است که این حجم از کاربرد، تنوع این محصول را افزایش داده است، اما هر کدام از مقاطع فولادی برای استفاده راحت تر نیاز به نام اختصاری دارند. علت استفاده از این علامت اختصاری مقاطع فولادی جلوگیری از ابهامات و خسارت‌های احتمالی در زمان خرید است. زیرا تنوع محصولات فولادی بسیار زیاد بوده و نمی‌توان برای هرکدام از آنها نام و توضیحی در نظر گرفت.

انواع علامت اختصاری آهن آلات

  • علامت اختصاری نبشی

یکی از علامت اختصاری مقاطع فولادی، علامت نبشی است. نبشی، جزء پروفیل‌های مهم و پرمصرفی هستند که در زمینه ساختمان‌سازی از آنها استفاده می‌شود، معمولاً طریقه استفاده آنها به صورت تکی و ترکیبی است.

  • علامت اختصاری ناودانی

علامت اختصاری ناودانی

علامت اختصاری ناودانی جزء علامت اختصاری آهن‌آلات محسوب می شود. ناودانی‌ها پروفایل‌هایی از ترکیب فولاد کربنی بوده که در زمینه‌های مختلف از جمله تجهیزات و تشکیلات دریایی، چارچوب‌ها، تولید اسکلت کامیون‌ها و طراحی معماری بناها مورد استفاده قرار می گیرند، علامت اختصاری آن uNP است.

  • علامت اختصاری قوطی

قوطی‌ها جزو مقاطع فولادی به شکل باکس و چهارگوش هستند و از جنس آلومینیوم و آهن ساخته می‌شوند. علامت اختصاری قوطی جزء، علامت اختصاری آهن‌آلات به شمار می‌آید و کاربرد بسیار زیادی دارد. این علامت اختصاری شامل وزن پروفیل قوطی با توجه به ضخامت آن است، زیرا وزن بیشتر باعث افزایش قیمت و افزایش ابعاد قوطی می‌شود.

  • علامت اختصاری لوله

علامت اختصاری لوله جزء علامت اختصاری مقاطع فولادی به حساب می‌آید که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این علامت شامل دسته‌بندی لوله‌های سیاه، درزدار و بدون درز، لوله گالوانیزه و غیره است که هرکدام از آنها کاربرد متفاوتی دارند. علامت اختصاری لوله، دایره تعریف شده است.

  • علامت اختصاری سپری

از علامت اختصاری مقاطع فولادی می توان به علامت سپری اشاره کرد، سپری یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد بوده که با حرف  Tشناخته می شود. این مقاطع در ساخت و اتصالات پل‌ها به ستون و در و پنجره کاربرد زیادی دارد.

  • علامت اختصاری شمش چهارگوش

شمش چهارگوش دارای علامت اختصاری مقاطع فولادی است. این مقاطع مهم در ساخت‌وساز کاربرد زیادی داشته و به صورت نیمه ساخت، از آن استفاده می شود. علامت اختصاری شمش چهارگوش مربع توپر بوده و می‌توان از حرف اختصاری kt4 نیز برای آن استفاده کرد.

  • علامت اختصاری ورق

ورق‌ها یکی از مقاطع پرکاربردی هستند که به‌عنوان ماده اولیه، در ساخت بسیاری از محصولات استفاده می شوند. علامت اختصاری آن PL  است که طول و ضخامت آن‌ را نشان می دهد.

قیمت آهن‌آلات

قیمت آهن‌آلات

متأسفانه بازار آهن‌آلات و فولاد در ماه‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. نوسان قیمت آهن‌آلات رابطه مستقیمی با نرخ ارز در بازار جهانی دارد، به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی از آنها ارائه کرد. یکی از عواملی که تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن‌آلات می گذارد، محصولات فولادی در بورس هستند که این روزها شاهد نرخ پایین‌تر از کف بازار برای آنها درنظر گرفته شده است. این موضوع موجب تحرک بازار آزاد شده است و سودی برای بازار آهن‌آلات در پی نداشته است.

اما به طور کلی معمولا آهن آلاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند، قیمت ارزان تری نسبت به نمونه خارجی دارند. امروزه کارخانه های زیادی در ایران بهترین نوع آهن‌آلات را تولید می‌کنند، کارخانه ذوب آهن از بهترین برندهای تولید آهن و فولاد است. با تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید‌کنندگان داخلی وجود دارد، آنها همچنان این محصولات فولادی را با قیمتی مناسب، در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

سخن پایانی

شما می توانید برای خرید آهن آلات به مراکز اینترنتی و حضوری مراجعه کنید. سایت آهن آلات ایران در راستای حقوق خریدار و حذف واسطه ها توانسته است، قیمت محصولات خود را پایین تر از قیمت بازار نگه دارد. تمام خریداران می‌توانند، محصولات را با کیفیت بالا و قیمتی ارزان تر از بازار های داخلی خریداری کنند. رضایت مشتری هدف اصلی کارکنان این شرکت است. شما می توانید با مراجعه به این سایت از خدمات مشاوره نیز بهرمند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *