انواع ورق رنگی و موارد استفاده آنها

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی، یک ورق گالوانیزه است که در صنایع لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل و ساختمان‌سازی، کاربرد زیادی دارد. یکی از بیشترین مصارف این ورق‌های رنگی، ساخت شیروانی برای مناطقی است که میزان بارندگی در آنها زیاد است.

ورق‌های رنگی درواقع زیرمجموعه محصولات فولادی هستند و مهم‌ترین هدف تولید آن، استفاده در مواردی است که نیاز به شکل‌دهی و فرم‌دهی دارند. نکته مهم در تولید این ورق‌ها، دقت در میزان ضخامت ورق‌های گالوانیزه است. هرچه ضخامت آنها بیشتر باشد باعث می‌شود تا فرایند شکل‌دهی، کمی دچار مشکل شود. پس، دامنه ضخامت ورق‌های گالوانیزه نباید از 0.2 تا 0.7 میلی‌متر تجاوز کند.

با پیشرفت روزافزون علم، تولید ورق‌های رنگی به‌صورت کاملاً انبوه انجام‌شده و رنگ‌آمیزی آن هم مکانیزه است. در تولید ورق‌های رنگی، ابتدا آنها به‌صورت اتوماتیک ساخته شده و سپس برای رنگ‌آمیزی، در خط تولید قرار داده می‌شوند.

ورق‌های رنگی در ایران برای بار نخست توسط کارخانه فولاد اصفهان با همکاری شرکت‌های تولید لوازم‌خانگی ساخته شد. با افزایش سرعت تولید و بالا رفتن میزان کیفیت آنها، میزان تقاضای این ورق بالا رفته و در صنایع خودروسازی نیز از آن استفاده می‌کنند. بعد از کارخانه فولاد اصفهان، کارخانه‌های دیگری مانند هفت الماس قزوین، فولاد بهمن فولادشهر، کارخانه نورد و لوله سمنان اقدام به تولید این محصول کردند.

انواع ورق رنگی ازنظر رنگ

ورق‌های رنگی معمولاً به‌صورت رول یا شیت فابریک در بازار عرضه می‌شوند. ناگفته نماند که انواع ورق رنگی ازنظر رنگ‌آمیزی بسیار متنوع است. این رنگ‌ها عبارت‌اند از:

  • سفید یخچالی
  • قهوه‌ای سوخته
  • نارنجی
  • آبی
  • قرمز
  • سبز
  • آبی نیسانی
  • سبز روشن
  • شیری
  • صورتی
  • بنفش
  • کرم جگری

ورق-رنگی

این رنگ‌های نام‌برده شده از پرکاربردترین و پرمخاطب‌ترین رنگ‌های ورق رنگی است که در بسیاری از صنایع از آنها استفاده می‌شود.

انواع ورق رنگی ازنظر طرح

بیشترین طرح‌های رایج در تولید ورق‌های رنگی، شامل کرکره‌ای یا سینوسی، کرکره‌ای درشت و‌ ریز، ورق‌های رنگی ذوزنقه‌ای، طرح شادولاین و طرح سفال است. البته با توجه به پیشرفت صنعت، فرم‌دهی این ورق را در طرح‌های زیادی انجام می‌شود.

کاربرد ورق رنگی چیست؟

موارد کاربرد ورق رنگی شامل، صنایع تولید لوازم‌خانگی مانند یخچال، لباس‌شویی، تولید درب، صنایع ساختمانی مانند سقف کاذب، بدنه‌ پیش‌ساخت‌ها، انبار، کارگاه، کابینت، صنایع برق و الکترونیک و کامپیوتر مانند بدنه، درب، اشیا هستند. البته کاربرد ورق رنگی در این زمینه خلاصه نشده و با توجه به افزایش علم و صنعت، هرروز کاربرد آنها رو به افزایش است.

قیمت ورق‌های رنگی

با توجه به افزایش قیمت دلار در سال اخیر، نمی‌توان قیمت دقیقی برای این ورق‌ها در نظر داشت. تعیین قیمت ورق‌های رنگی به نحوه تولید، کیفیت مواد اولیه و کیفیت رنگ‌آمیزی آن بستگی دارد. هرچه از مواد اولیه مرغوب استفاده شود و در رنگ‌آمیزی نیز دقت بالاتری وجود داشته باشد طبیعتاً قیمت آن نیز بالاتر می‌رود

سخن پایانی

درباره کاربرد ورق رنگی و انواع ورق رنگی، صحبت‌های زیادی شد. همان‌طور که گفته شد این محصول اهمیت زیادی در بسیاری از صنایع دارد. پس برای خرید آن حتماً باید جنس و کیفیت آن را نیز در نظر داشته باشید. سایت آهن‌آلات ایران با ارائه بهترین نوع ورق رنگی، توانسته یکی از معتبرترین فروشگاه‌های این محصول باشد. شما می‌توانید با خرید از این سایت علاوه بر مشاوره کارآمد، نسبت به قیمت‌های لحظه این ورق‌ها نیز آگاهی پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *