اهمیت و کاربرد صفحه ستون در ساختمان چیست؟

 

کاربرد صفحه ستون در ساختمان بسیار داری اهمیت است، پس بهتر از قبل از آنکه درباره کاربرد و نقش آن در ساختمان صحبت کنیم، درباره عملکرد و مشخصات این محصول فولادی بیشتر بدانیم. زمانی که در مورد این قطعه صحبت می‌شود، لازم به نظر می‌رسد که بدانیم این قطعه چیست و چرا به این شکل و شمایل ساخته می‌شود. ادامه مطلب را با ما همراه باشید تا با صفحه ستون و کارایی آن بیشتر آشنا شوید.

 

صفحه ستون چیست؟

صفحه ستون ورق فولادی برش خورده‌ای است که کاربرد آن برای اتصال ستون‌های فولادی به پی ساختمان است. برای تولید صفحه ستون معمولا ابتدا ورق‌های فلزی با ضخامت بین ۸ تا ۱۲ بر اساس ابعاد مورد نیاز برش خورده و سپس بر روی آن سوراخ‌های برای پیچ شدن آن به روی بتن‌ها ایجاد می‌کنند. وظیفه اصلی صفحه ستون انتقال فشار وارد شده در ساختمان به پی است. به همین دلیل برای ساخت آن باید نهایت دقت انجام شود. ابعاد صفحه ستون مقدار باری که به پی وارد می‌شود را مشخص کرده و به همین دلیل به ابعاد و بار وارد شده ارتباط مستقیمی دارد.

 

کاربرد صفحه ستون در ساختمان 

  • باعث اتصال ستون‌های فازی به پی می‌شود.
  • تنش‌های سانتیمتری به پی را کاهش می‌دهد.
  • این صفحه‌ستون‌ها مقاومت بارهای کششی به علت اتصال بولت را افزایش می‌دهد.
  • خرید صفحه ستون به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید از ورق‌های عمودی و افقی به منظور افزایش مقاومت اتصال استفاده کنید.
  • صفحه‌ستون‌ها نصب بسیار راحتی داشته و اجرای آن کاملا بدون دردسر است.

زیرسازی صفحه ستونزیرسازی صفحه ستون 

برای آنکه کاربرد صفحه ستون در ساختمان بیشتر شود باید آن را با دقت بیشتری نصب کرد. قبل از آنکه بیس پلیت یا صفحه ستون متصل شود باید سطح زیر آن کاملاً صاف شده و یکدست باشد. برای پر کردن فضای خالی می‌توان از ماده‌ای به نام گروت استفاده کرد. گروت­ها از سیمان، ماسه و آب و تعدادی مواد خاص دیگر ساخته شده که با یکدیگر مواد کاملاً منسجمی را تشکیل می‌دهند. این ماده بعد از خشک شدن در شرایط آب‌وهوایی متفاوت تغییر شکل نداده و دچار انقباض و انبساط نشده است. بنابراین بهترین ماده برای زیرسازی صفحه ستون می‌باشد.

 

وظیفه صفحه ستون در ساختمان چیست؟

از کاربرد صفحه ستون می‌توان توانایی تحمل تنش در بتن با ستون فولادی صحبت کرد که باعث می‌شود فولاد مقاومت بالاتری نسبت به او بتن داشته باشد. زمانی که از سطح صفحه ستون استفاده شود تنش و فشار واردشده به ستون کاهش یافته و تعدیل می‌شود و با پخش شدن این فشار، به فونداسیون انتقال پیدا کرده و ساختمان مستحکم‌تر می‌شود.

زمانی که از این صفحه ستون استفاده نشود فشاری که به ستون و درون بتن وارد می‌شود باعث شده که ساختمان نشست کرده و در مرور زمان ریزش کند. به طور کلی کاربرد صفحه ستون در ساختمان بسیار مهم و حیاتی است زیرا باعث مقاومت ساختمان در برابر انواع فشارهای وارد شده می‌شود. بیشتر مهندسین خرید صفحه ستون را برای تمامی پروژه‌های ساختمان سازی الزامی می‌دانند و برای نصب آن نیز دقت بالایی می‌کنند.

 

خرید صفحه ستون

خرید صفحه ستون برای پروژه‌های ساختمانی بسیار قائل به اهمیت است. معمولا قیمت خرید آن نیز بر اساس نوع فولاد استفاده شده در آن و ضخامت و متراژ آن متغیر است. ناگفته نماند که با افزایش نرخ ارز بازار مقاطع فولادی نیز آشفته شده و نمی‌توان برای این محصول فولادی و پرکاربرد قیمت دقیقی مشخص کرد. اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از سایت آهن آلات ایران یک خرید مطمئن داشته باشید. این سایت به شما در زمینه خرید و کیفیت و انواع صفحه ستون و دیگر محصولات حیطه آهن آلات مشاوره داده تا بتوانید یک خرید موفق را تجربه کنید. یس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *