تیرآهن از گذشته تا سال 2021

تیرآهن یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تاکنون پایه ثابت هر ساخت و سازی به شمار می رود. همان طور که نوع ساخت و ساز تغییرات چشمگیری داشته است، تیرآهن از گذشته تا سال 2021 نیز تغییرات بسیاری داشته که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مواد تشکیل دهنده تیرآهن

تیرآهن نیز مانند دیگر مصالح از مواد خاصی تشکیل شده است که علاوه بر کاربرد های سنتی تیرآهن، آن را با نیاز های امروزی نیز سازگار می کند. این متریال از ترکیب تیر فلزی که از آن با عنوان ریل فلزی نیز یاد می شود، با عناصر چوبی تشکیل شده است.

نگاهی به قدمت و تاریخچه تیرآهن در دوران مختلف

تیرآهن قدمتی حدود دو قرن دارد و  از گذشته تاکنون سیر تکاملی زیادی را طی نموده است. اگر به تاریخچه تیرآهن نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که این نوع مصالح ساختمانی که در بدنه هر نوع ساخت و سازی مورد استفاده قرار می گیرد، از سال 1837 و بعد از سلطنت ملکه ویکتوریا در فرآیند بنا سازی مورد استفاده قرار گرفته است. دویست سال پیش، این قطعه هیچ کاربردی نداشته است، در واقع نحوه استفاده از آن کشف نشده بوده است. در گذشته، از چوب و تیرهای چوبی استفاده می کردند اما پس از آن، وسایل فلزی از جمله تیرآهن نیز وارد کار ساخت و ساز شد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تیرآهن نیز اوایل با استقبال خوبی روبرو نشد، ولی در سال 1900 با حجم تقاضای زیادی روبرو و مورد خرید و فروش قرار گرفت.

استفاده تیرآهنموارد استفاده تیرآهن

همان طور که عنوان شد، تیرآهن از دوره باستان تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. تیرآهن نقش نگهدارنده بارهایی که بر روی نما قرار می گیرد را ایفا می کند و با این دلیل کاربرد های سنتی تیرآهن را از گذشته تا به حال، می توانیم مشاهده کنیم. سازه های اصلی معطوف به تیرآهن هستند و به نوعی کاربرد اصلی آن در این نوع سازه ها می باشد. در حالت کلی این المان سازه ای در مواردی نظیر ستون ها، خرپاها، نعل و درگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن اینکه در پوشش سقف و پل های زنبوری نیز کاربرد دارد.

 

آشنایی با انواع تیرآهن

تیرآهن به دو صورت معمولی و بال پهن وجود دارد و با توجه به نیاز، عرضه می شود. تیرآهن معمولی با حرف بزرگ I و NP شناخته می شود و نمونه بال پهن نیز با حروف بزرگ H و IPB قابل شناسایی می باشد. این دو نوع تیرآهن نه تنها از شکل ظاهری بلکه از نظر ارتفاع نیز متفاوت هستند. نوع معمولی در واقع NP دارای ارتفاع 80 تا 600 میلی متر می باشد و نوع بال پهن آن یا همان IPB بین 100 تا 1000 میلی متر ارتفاع دارد.

تولید تیرآهن بازارهای دنیاتفاوت در تولید تیرآهن در بازارهای دنیا

با توجه به نوع ساخت و ساز در نقاط مختلف دنیا، بدون شک سلیقه تولید تیرآهن نیز متفاوت می باشد. بر اساس علم، مهندسی تولید تیرآهن به چند نمونه منتهی می شود که در زیر به تعدادی از آن اشاره می کنیم:

  • تیرآهن تکیه گاه
  • تیرآهن ثابت
  • تیرآهن آویز
  • تیرآهن پیوسته
  • Trussed که از آن به عنوان تیرآهن تقویت شده یاد می شود.
  • Overhanging، به گونه ای است که از دو طرف باعث خارج شدن نگهدارنده می شود.
  • Cantilever، از نوع پروژستری است و کارایی آن به گونه ای است که از یک بخش ثابت می باشد.

نتیجه گیری

پس از نیازسنجی در خصوص ساخت و ساز مسکونی یا تجاری، در تعداد کم یا زیاد، لازم است که مصالح مورد نیاز از جمله تیرآهن را خریداری کنید. همان طور که مطلع هستید، قیمت ها با نوسان زیادی همراه هستند و برای اطمینان از خرید خود، توصیه می شود به مراکز معتبر و هم چنین سایت های مطمئن مراجعه نموده و اقدام به خرید این نوع سازه نمایید. آهن آلات ایران از جمله مراکز معتبری می باشد که می توانید خریدی مطمئن از آن داشته باشید. این مرکز با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه فروش انواع آهن آلات به خصوص تیرآهن، ساخت و اجرای سازه های فلزی، برش CNC توسط دستگاه لیزر و پلاسمی در خدمت مشتریان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *