رابیتس چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

برای ایجاد پیوستگی سطوح دیوارها و همچنین ایجاد بستری مناسب برای نصب تاسیسات برق و روشنایی از ورقی مشبک از جنس گالوانیزه استفاده می‌شود که راویز یا رابیتس نام دارد. در این مقاله به معرفی رابیتس و کاربرد رابیتس می‌پردازیم.

 

رابیتس چیست؟

اما رابیتس چیست؟ کاربرد رابیتس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور کلی، این ورق‎ها از ایجاد ترک خوردگی بین دیوارها و سقف‌های کاذب جلوگیری می‌کنند. این محصول در ساخت ساختمان‌ها کاربرد دارد و امروزه استفاده از آن اهمیت بسیاری نیز پیدا کرده است.

 

ساخت رابیتس

راویز یا رابیتس از طریق پرس کاری و کشش بر ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. گالوانیزه در شرایط سخت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل در ساخت رابیتس کاربرد دارد. از این محصول به صورت گسترده در دکوراسیون داخلی و کارهای ترمیمی استفاده می‌شود.

 

کاربرد رابیتس

در ساختمان سازی بسیار زیاد و وجود آن کاملا ضروری است. همان‌طور که گفته شد، از این محصول در ایجاد پیوستگی بین دیوارها استفاده می‌شود. رابیتس در گچ‌کاری و گچ‌بری، کارهای ترمیمی، پوشاندن سطوح، رابیتس بندی و آرک آشپزخانه نیز کاربرد دارد.

 

انواع رابیتس

انواع رابیتسانواع دسته بندی رابیتس مختلف است. به طور کلی، این ورق به سه شکل دسته بندی می‌شود:

  • بر اساس ستون

اولین روش دسته بندی راویز‎ها بر اساس ستون‌ها یا پل است. این محصول بر اساس نوع نیاز در ستون‌های مختلفی تولید می‌شود. رابیتس‌ها در ایران معمولا با ستون‏های ۹، ۱۱ و ۱۳ تایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرچه رابیتس‌هایی با تعداد ستون بالاتری نیز موجود هستند، اما در ایران تقاضای بالایی ندارند و در نتیجه فروخته نمی‌شوند. بهترین نوع راویز موجود در ایران نوع ۱۳ ستونه آن است. این نوع رابیتز کیفیت بالاتری دارد و قیمت آن نیز نسبتا گران‌تر است.

  • بر اساس وزن

انواع رابیتس‌ بر اساس وزن و چشمه، نوع بعدی دسته بندی آن‌ها است. وزن این محصول تحت تاثیر ضخامت، متفاوت خواهد بود؛ به این معنی که هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد وزن و قیمت آن نیز بالاتر است. در دسته‌بندی بر اساس وزن، انواع رابیتس به چهار دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی می‌شوند. البته وزن بالای محصول لزوما به معنای کیفیت بهتر آن نیست و به نوع کاربرد بستگی دارد.

  • بر اساس چشمه

به روزنه‌های بین ستون‌های رابیتس چشمه گفته می‌شود. این چشمه‌ها اشکال مختلفی مانند لوزی و متوازی‌الاضلاع دارند. راویزها به صورت دو و سه چشمه در بازار موجود و قابل استفاده هستند.

 

خرید رابیتس

خرید این محصول به دو صورت حضوری از طریق فروشگاه‌ها و اینترنتی از طریق وبسایت‌ها، امکان‌پذیر است. در هنگام خرید رابیتس لازم است نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. توجه به وزن و ضخامت رابیتس

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، وزن بالای رابیتس لزوما به معنای کیفیت خوب آن نیست. برای مثال استفاده از نوع سنگین این محصول در سقف کاذب هیچ سودی ندارد و تنها هزینه را بالاتر برده و کار را سخت‌تر می‌کند. بنابراین به وزن و نوع کاربرد رابیتس توجه داشته باشید.

  1. توجه به کیفیت

برای سنجش کیفیت رابیتس کافی است آن را چند بار بر روی زمین بکوبید. اگر تکه‌های گالوانیزه از آن جدا شدند نشان دهنده کیفیت پایین محصول است.

  1. استفاده از رابیتس استاندارد

تنها توجه به سرعت کار و هزینه‌ها کار را جلو نخواهد برد. لازم است به نوع کاربرد دقت داشته باشید و رابیتس مناسب را تهیه کنید.

 

قیمت رابیتس کاری

هزینه اجرای رابیتس کاری از سی هزار تومان تا یک میلیون تومان متفاوت است. عوامل تعیین کننده قیمت رابیتس شامل جنس، کیفیت، هزینه اجرا و مساحت اجرا است.

 

مزایای استفاده از رابیتس

  • استحکام مناسب(تنها در صورت رعایت اصول مهندسی در پیاده سازی انواع رابیتس)
  • سرعت اجرای خوب
  • اجرای آسان
  • فراوانی در بازار و سهولت تهیه
  • امکان ایجاد طرح‌های مختلف

 

مراحل رابیتس کاری

مراحل رابیتس کاری

مراحل رابیتس کاری یا راویزکاری به این شکل است که ابتدا به نصب میلگردهای آویز پرداخته می‎شود. سپس رابیتس نصب شده و گچ کاری انجام می‎شود.

 

نتیجه گیری

رابیتس‌ها در ساختمان سازی کاربرد دارند. این محصول انواع مختلفی دارد که در مقاله به آنها اشاره کردیم. قیمت این ورق‌ها بر اساس ویژگی‎ها و کاربرد رابیتس متغیر است و هرچه رابیتس سنگین‌تر باشد، قیمت آن نیز بالا تر می‌رود. امکان خرید حضوری و آنلاین این محصول وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *