صفحه ستون چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

 

صفحه ستون، محلی برای اتصال ستون‌های اسکلت بتن می‌باشد. معمولاً در مورد کاربرد صفحه ستون می­توان گفت که این قطعه باری را که به ساختمان منتقل می‌شود را به زمین انتقال داده و باعث افزایش استحکام ساختمان می‌شود. انتقال باری که به ساختمان وارد می‌شود، توسط پی یا بیس پلیت و صفحه ستون انجام‌شده و اصولاً دارای دو وظیفه مهم است.

 

دو وظیفه مهم صفحه ستون چیست؟

هنگامی که صحبت از وظیفه صفحه ستون می­شود با توجه کرد که وظیفه اول این قطعه، افزایش سطح تماس ستون و پی و وظیفه دوم آن توزیع نیروهایی است که توسط ستون در حد قابل تحملی برای پی به ساختمان وارد می‌شود.

 

کاربرد صفحه ستون در صنعت

کاربرد صفحه ستون در صنعت ساختمان‌سازی و راه و شهرسازی بسیار متنوع است. به همین علت باید در مکان دقیق معینی قرار گرفته و از ترازهای اکس و ریسمان کشی برای تعیین این مکان استفاده شود. بعد از آکس‌بندی و ریسمان کشی مکان‌هایی به وجود می‌آیند که توسط این ریسمان‌ها قطع می‌شوند، این تقاطع باید ۹۰ درجه باشد تا بتوانید صفحه ستون‌ها را در آن محل بنا کنید.

کاربرد صفحه ستون در صنعتنحوه زیرسازی صفحه ستون در ساختمان‌ها

قبل از آنکه بیس پلیت یا صفحه ستون را به سطح زیرین آن متصل کنید، باید از صاف بودن و یک دست بودن سطح اطمینان پیدا کنید. برای پر کردن فضای خالی می‌توانید از ماده‌ای به نام گروت استفاده کرده که از سیمان، ماسه، آب و مواد خاص دیگر تشکیل شده است. معمولاً درصد مواد تشکیل‌دهنده آن باید توسط متخصص محاسبه شود وگرنه این ماده بعد از خشک شدن در شرایط آب‌وهوایی بارانی تغییر شکل داده و دچار انقباض و انبساط می‌شود. بنابراین بهترین زیرساز برای این صفحه ستون‌ها، ماده گروت است.

نحوه زیرسازی صفحه ستونبهترین کارخانه‌های تولید صفحه ستون در ایران

 

ایران به‌دلیل داشتن منابع فلزی زیاد مانند سنگ آهن، کارخانه‌های بسیاری را برای تولید آهن و مقاطع فولادی ساخته است که این کارخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان، بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد صنعتی ساختمان، ریل و صفحه ستون در ایران است. ذوب‌آهن توانسته است ظرفیت تولید ۲ میلیون تن محصول نهایی مانند تیرآهن، میل‌گرد، نبشی و صفحه ستون را داشته باشد. این کارخانه در جنوب غربی استان اصفهان تاسیس شده است. این کارخانه محصولات و مقاطع فولادی زیادی را تولید می‌کند.

 

  • کارخانه فولاد ناب تبریز

این کارخانه توسط سرمایه‌گذاری دو کشور ایران و ترکیه در سال 13۸۴ در تبریز بنا شده است و فعالیت آن تولید صفحه ستون، مقاطع فولادی، تیرآهن و ناودانی در سایز‌ها و کیفیت‌های مختلف است.

 

  • مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب

فولاد صنعت بناب یا شاهین بناب، توسط بانک گردشگری در سال 13۹۰ تشکیل شده است. این مجموعه توانسته است با همراهی ۴ شرکت بزرگ فولادی دیگر محصولاتی مانند میل‌گرد و صفحه ستون را نیز تولید کند.

 

سخن پایانی

شرکت آهن آلات ایران یکی از مجموعه‌های معتبر برای خرید انواع مقاطع فولادی از جمله صفحه ستون است. این مجموعه با ارائه بهترین خدمات مانند حمل‌ونقل مناسب و خدمات مشاوره‌ای، می‌تواند بهترین شرایط خرید را برای مراجعه‌کنندگان فراهم کند. محصولات این مجموعه دارای کیفیت بالا، گارانتی و اصالت هستند. بزرگترین هدف این مجموعه رضایت خرید از طرف خریداران است، بنابراین نهایت تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات می‎کند تا بتواند نظر مشتریان را جلب کند. خرید صفحه ستون از این مجموعه می­تواند برای شما شروع یک مراوده کاری موفق باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *