علت افزایش قیمت آهن و آهن آلات

افزایش قیمت آهن و آهن آلات که در این روزها بسیار شاهد آن هستیم بنا به دلایل گوناگونی ممکن است اتفاق بیافتد.

برخی از این دلایل، منشأ داخلی و برخی نیز از اتفاقات جهانی سرچشمه می گیرند. تقاضای زیاد، تحریم های اقتصادی، سیاست های مدیریتی، نرخ ارز و … همگی دست به دست هم داده اند تا شرایط این قبیل از محصولات را در کشور به نوعی دچار بحران کنند. از آنجایی که امروزه صنایع بسیاری وابسته به محصولات فولادی است بی شک این افزایش قیمت آهن نیز صنایع وابسته را دست خوش تغییراتی می کند که نتیجه آن قفل شدن ساخت و ساز و بحرانی شدن شرایط اقتصادی و صنعتی جامعه است

قیمت آهن آلات

در ادامه می خواهیم در مورد عواملی که موجب افزایش قیمت آهن در بازار کشورمان شده صحبت کنیم. پس تا پایان پست ما را همراهی بفرمایید.

افزایش تقاضا

همان طور که می دانید عرضه و تقاضا یکی از اساسی ترین مفاهیم اقتصادی است که می تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت یک محصول تأثیر بگذارد. بر اساس مفهوم این دو شاخص، اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، متقاضیان برای دسترسی به محصول مدنظر، بهای بیشتری می پردازند. از این رو قیمت کالا بالاتر می رود. بازار این روزهای آهن آلات نیز دقیقاً بدین صورت می باشد.

مواد خامی که از خارج برای ساخت آهن آلات وارد کشور می شد به دلیل تحریم های ظالمانه از سوی دولت آمریکا، بسیار کاهش یافته است. از این رو روند تولید این محصول نیز با کندی همراه می باشد. از آنجایی که آهن آلات از پرمتقاضی ترین کالاهای تولیدی به ویژه در بحث ساخت و ساز به حساب می آید، این کاهش تولید و یا کاهش واردات و در نتیجه عرضه کمتر، دلیلی شده تا با افزایش قیمت آهن در بازار مواجه شویم. همچنین در برخی از فصول سال، تقاضا برای ساخت و ساز افزایش پیدا می کند که نتیجه آن بیشتر شدن قیمت آهن آلات در بازار است.

نوسانات ارزی

از دیگر دلایل عمده افزایش قیمت آهن آلات در بازار کشورمان، نوسانات شدید ارز است. تغییرات ناگهانی ارز در این روزها، شوک های زیادی را به کسب و کارها وارد کرده که بازار آهن آلات و محصولات فولادی نیز از آن نیز بی بهره نبودند. وابسته بودن این صنعت به نرخ ارز و قیمت دلار، سبب شده تا قیمت آهن آلات نیز دچار نوسان شود. در هفته های اخیر به دنبال افزایش قیمت ارز، شاهد عرضه شدن محصولاتی همچون آهن، مس، سرب و فولاد با قیمت بالایی بودیم. اگر این نرخ ارز کاهش یابد قیمت این محصولات نیز تغییر می کند و روندی نزولی به خود می گیرد. علت این نوسان زیاد را می توان در بی ثباتی وضعیت اقتصادی کشورمان جستجو نمود. این در حالی است که بازار جهانی حدود 6 ماه است که با ثبات قیمت به پیش رفته.

انبار کردن

انبارکردن آهن

 

به جرأت می توان گفت که یکی از دلایل افزایش قیمت آهن در کشورمان، انبار کردن و یا در واقع احتکار کردن این محصول از سوی برخی از متقاضیان است. عده ای از خریداران برای دستیابی به سود بیشتر، اقدام به خرید و انبار کردن آهن می کنند تا به محض این که بازار از این نظر دچار کمبود شد و میزان تقاضا بیشتر گردید محصولات احتکار شده را با قیمتی چند برابر به بازار عرضه کنند. به این خریداران، دلال گفته می شود که دولت با پیگیری نمودن این افراد می تواند قیمت را در بازار کنترل نماید.

رفتار هیجانی خریداران

برخی از خریداران و متقاضیان در پی کوچکترین کاهش قیمت، به سمت خرید هجوم می آورند که متأسفانه این رفتارها سبب ایجاد قیمت و تقاضای کاذب در بازار آهن آلات شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *