تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

فرق پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل‌ها با توجه به نوع ساخت، کاربرد و دیگر ویژگی‌ها، به دو دسته پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این محصولات بنا به مشخصاتی که دارند برای استفاده در موارد مختلف کاربرد خواهند داشت. از این رو به هنگام خرید آنها، لازم است تا با مشخصات آنها و فرق پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی آشنا بود. به این ترتیب می‌توان متناسب با نیازها و نوع استفاده از آنها، بهترین این محصولات را انتخاب نمود.

از این رو در این مقاله به بررسی تفاوت پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی پرداخته شده است تا با استفاده از این مطالب به راحتی بتوانید تفاوت این دو محصول را درک نموده و انتخابی شایسته داشته باشید. در صورت تمایل به تهیه هر کدام از این مقاطع می‌توانید به فروشگاه اینترنتی آهن آلات ایران مراجعه کنید. در این حالت علاوه بر خرید محصولاتی باکیفیت، امکان آگاهی از قیمت روز این مصالح نیز فراهم خواهد بود.

 

پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل صنعتی که از آن با نام پروفیل سنگین نیز یاد می‌شود در ابعاد مختلف و وزن‌های متفاوت تولید می‌شود. این نوع پروفیل‌ها دارای مقطع بسته بوده و معمولاً با سطح مقطع مربعی و یا مستطیلی ساخته می‌شوند.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی در مورد این پروفیل‌ها توضیح دهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که در ساخت آنها از فولاد معمولی با گریدهای متفاوت ورق سیاه استفاده می‌شود. از آنجایی که مشخصات گریدهای مختلف این ورق‌ها با هم تفاوت‌های اساسی دارند می‌توان چنین گفت که قیمت پروفیل صنعتی با توجه به قیمت ورق‌های سیاه به کار رفته در تولید آنها تعیین می‌شود.

پروفیل ساختمانی چیست؟

به منظور درک بهتر فرق پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی، لازم است تا در مورد پروفیل‌های ساختمانی نیز توضیحاتی ارائه شود تا کاربران با این محصولات بیشتر آشنا شوند.

پروفیل‌های ساختمانی، مقاطع فولادی به صورت توخالی هستند. این مقاطع در اشکال مختلفی همچون مربعی، مستطیلی، جعبه‌ای و استوانه‌ای تولید می‌شوند. در ساخت این محصولات از ورق‌های فولادی با ضخامت و ابعاد مختلف استفاده شده است؛ اما بر خلاف پروفیل‌های صنعتی، در ساخت این محصولات هم می‌توان از ورق‌های سیاه و هم ورق‌های گالوانیزه استفاده نمود.

مشخصات پروفیل صنعتی

در مورد مشخصات پروفیل‌های صنعتی باید به این مورد اشاره کرد که این محصولات دارای ضخامت بالایی هستند. از این رو قابلیت جوش پذیری در آنها بالا بوده و برای اجرای پروژه‌های بزرگ، بسیار مناسب هستند. معمولاً ابعاد این محصول در حدود 10 تا 400 میلی‌متر بوده و به دلیل تنوع شکلی آنها، خریداران قادرند با توجه به نیاز و نوع استفاده از آنها، این مقاطع را در اشکال مختلفی تهیه کنند.

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

مشخصات پروفیل ساختمانی

در مورد مشخصات پروفیل ساختمانی نیز باید چنین گفت که این پروفیل‌ها با استفاده از روش خم‌کاری تولید می‌شوند و درزهای موجود در آنها توسط جوشکاری، بسته می‌شود. این مصالح دارای کیفیت ساخت قابل قبولی بوده و در ابعاد مختلفی قابل تولید می‌باشند. مقاومت بالا در برابر عوامل مخرب و کیفیت ساخت بالای این محصولات از ویژگی‌های مهم این مصالح به شمار می‌آید.

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی در کاربرد

یکی از موارد فرق پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی در کاربرد آنها است. از موارد کاربرد پروفیل ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در ساخت درب و پنجره
  • مستحکم سازی سازه‌ها
  • استفاده در ساخت سقف سوله‌ها
  • تولید چارچوب‌های بزرگ فلزی

این در حالی است که کاربرد پروفیل‌های صنعتی به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • استفاده در خودروسازی
  • استفاده در ساخت میز و صندلی
  • استفاده در ساختمان‌سازی
  • استفاده در صنایع نظامی
  • استفاده در ساخت بیلبوردها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *