معرفی لوله جدار چاه

در صنایع مختلفی نیاز است تا چاه‌هایی با ارتفاع زیاد حفر شود. در این حالت، احتمال ریزش و آسیب‌دیدگی تجهیزات و دیواره‌های چاه وجود دارد. در روش‌های سنتی حفر و استفاده از چاه با این مشکلات روبرو بودیم؛ اما به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه تولید تجهیزات مناسب جهت ارتقای ایمنی چاه‌ها رخ داده است، امروزه از لوله جدار چاه در این موارد استفاده می شود. استفاده از این محصولات فولادی سبب می شود تا امنیت چاه‌ها ارتقا یافته و استفاده از آنها جهت استخراج نفت و گاز و همچنین دسترسی به آب‌های زیرزمینی راحت‌تر شود. این لوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام به تناسب نحوه تولید و موارد کاربرد، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌باشند.

در این مقاله به بررسی این تجهیزات پرداخته و شما را با انواع این لوله‌ها، کاربرد، ویژگی‌ها و نحوه تولید آنها آشنا خواهیم کرد.

ویژگی‌های لوله جدار چاه

لوله‌های جدار چاه درواقع نوعی سازه استوانه‌ای هستند که ممکن از جنس فلز و یا متریال دیگری ساخته شده باشند. پس از اتمام حفر چاه، این لوله‌ها در داخل چاه قرار می‌گیرند و به‌این‌ترتیب از ریزش آنها جلوگیری می‌کنند. به جز نقش این محصولات در رهایی از مشکلات حفر و بهره‌برداری از چاه‌ها به روش سنتی، این محصولات دارای ویژگی‌های ممتازی هستند که باعث استقبال صنایع و کارخانجات از آنها شده است.

از جمله ویژگی‌های انواع لوله‌های جدار چاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا: این تجهیزات به دلیل این که با استفاده از فولاد و یا مواد اولیه ویژه نظیر PVC ساخته می‌شوند دارای استحکام بالایی هستند. از این رو می‌توانند با تقویت دیواره‌های چاه، از آسیب به این چاه‌ها جلوگیری کرده و مانع از وارد شدن خسارت مالی به صاحبان صنایع شوند.
  • وزن مناسب: طراحی و ساخت این لوله‌ها و همچنین متریال مورد استفاده در تولید این تجهیزات به گونه ای است که مانع از سنگین شدن بیش‌ازحد این لوله‌ها می‌شود؛ بنابراین جابجایی و قرار دادن این لوله‌ها در داخل چاه به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در ضمن مطلوب بودن وزن این تجهیزات، مانع از تحمیل فشار زیاد به چاه‌ها خواهد شد.
  • مقاومت بالا: این لوله‌ها به دلیل مواد به‌کاررفته در تولید آنها دارای مقاومت خوبی هستند. از این رو می‌توانند در برابر رطوبت و عوامل محیطی، مقاومت خوبی از خود نشان داده و دچار فرسودگی نشوند.
  • طول عمر قابل‌قبول: با توجه به ویژگی‌هایی که برای این محصولات بیان شد، می‌توان اظهار داشت که انواع لوله جدار چاه دارای طول عمر نسبتاً بالایی است.

به جز این ویژگی‌های ساختاری، این لوله‌ها دارای یک سری ویژگی‌های فنی نیز هستند که باید در تهیه این تجهیزات به آنها دقت شود. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • طول لوله‌ها
  • ضخامت دیواره لوله‌ها
  • قطر لوله‌ها
  • نسبت طول لوله به قطر آن

کاربرد لوله جدار چاهیکاربرد لوله جدار چاهی

لوله‌های جدار چاهی با توجه به متریال به‌کاررفته در تولید آنها و همچنین ساختاری که دارند در چاه‌های استخراج و انتقال نفت، گاز و آب کاربرد دارند. کاربرد لوله جدار چاهی در موارد زیر است:

  • ممانعت از ریزش چاه‌ها
  • پیشگیری از نشت مواد داخل چاه
  • کمک به افزایش طول عمر بهره‌برداری از چاه‌ها
  • کمک به جداسازی لایه‌های کم‌فشار و پرفشار
  • مؤثر در انتقال یکنواخت سیالات داخل چاه
  • ممانعت از ایجاد لای در مسیر انتقال و تسهیل لای روبی لوله‌ها

انواع لوله جدار چاه

لوله‌های مورد استفاده در چاه‌ها دارای دو نوع هستند. انواع این لوله‌ها در مواد مورد استفاده برای تولید آنها و نحوه تولید، باهم فرق دارند. از این رو می‌توان آنها را در دو دسته زیر جای داد:

  • لوله جدار چاهی فولادی یا مشبک: این لوله‌ها از فولاد ساخته شده‌اند و دارای مقاومت بالا در برابر فرسایش و رشد باکتری‌ها بوده و استحکام خوبی دارند. طول عمر این تجهیزات بالا بوده و قادر به جداسازی بخش‌های پرفشار و کم‌فشار هستند.
  • لوله جدای چاه PVC: لوله جدار چاه PVC با استفاده از پودر پلیمری خام تولید می‌شود. این لوله‌ها دارای وزن کمی بوده و در برابر مواد شیمیایی و نمک‌ها، مقاومت خوبی دارند. طول عمر بالا، قیمت مناسب و نصب آسان از دیگر ویژگی‌های این محصولات می‌باشند.

نحوه تولید لوله جدار چاه

نحوه تولید لوله جدار چاه با توجه به نوع آن باهم فرق دارد. به این صورت که در تولید لوله جدار چاه PVC، پودر پلیمری خام در قالب‌هایی ریخته می‌شود. این قالب‌ها که اکستروژن نام دارند دارای مقطع استوانه‌ای هستند. برای تولید این محصولات، فشار و گرما لازم است؛ اما نحوه تولید لوله‌های مشبک با این‌گونه لوله‌ها فرق دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

نحوه تولید لوله مشبک چاهنحوه تولید لوله مشبک چاه

نحوه تولید لوله مشبک چاه به سه روش انجام می‌شود. برای تولید این نوع لوله جدار چاه در روش اول، وسط شمش‌های فلزی خالی شده و لوله‌هایی بدون درز تولید می‌شود. در روش دوم، ورق‌های فولادی طی فرایند خم‌کاری به شکل استوانه درمی‌آیند و سپس لبه‌ها به هم جوش می‌خورند. در روش سوم، ورق‌های فولادی به شکل مارپیچ درآمده و به روش اسپیرال، جوشکاری می‌شوند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *