میلگرد بستر چیست و در کجا کاربرد دارد؟ معرفی انواع میلگرد بستر

هنگامی که دیوارهای یک خانه یا سازه‌های دیگر را می‌سازید، آنها را برای ماندگاری بیشتر بسازید. این امر به ویژه در مورد دیوارهای داخلی و خارجی جهت مقاومت در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله صادق است. به همین دلیل از «میلگرد بستر» برای افزایش یکپارچگی و مقاومت دیوارها استفاده می‌شود. استفاده از این میلگرد باعث کاهش شکست و خرابی دیوارها می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد آرماتور بستر اطلاعات خود را کامل کنید، این مقاله را تا پایان بخوانید.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر نوعی از عنصر تقویت کننده است که در دیوارهای داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. این میلگرد از گالوانیزه و با جوش دادن ساخته می‌شود که در نهایت یک شبکه تک ردیفی به شکل نردبان را تشکیل می‌دهد. این میلگرد در اندازه‌ها و طول‌های مختلف موجود است و می‌توان آن را به صورت پشت سر هم با مش نردبانی استفاده کرد. همچنین می‌توان از این میلگرد برای کاهش خطر ترک خوردگی ناشی از تنش در اطراف دهانه‌ها (بین ستون‌ها) یا کنترل انقباض استفاده کرد.

برای ساخت میلگرد بستر معمولاً از آرماتور آج‌دار استفاده می‌شود. وجود آج روی میلگرد باعث می‌شود تا اتصال بین میلگردها و ملات ساختمانی به شکلی بهتر برقرار باشد. همچنین استفاده از گالوانیزه باعث جلوگیری از خوردگی، زنگ زدگی و فرسایش میلگرد می‌شود. برای محافظت در برابر خوردگی، آرماتورها باید به روش گالوانیزه گرم ساخته و تولید شوند. این میلگرد برحسب ضوابط مربوط به مقررات ملی ساختمان طراحی می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که آرماتور بستر با وال پست متفاوت است.

مزایای میلگرد بستر

آرماتور بستر بخش مهمی از سیستم پشتیبانی دیوارهای ساختمان است. این میلگرد به تقویت دیوارهای سفالی و آجری جهت مقابله با نیروهای جانبی کمک می‌کند. میلگردهای بستر استحکام و پایداری بیشتری را برای سازه فراهم می‌کنند و باعث افزایش پایداری کل ساختمان می‌شوند. این میلگرد نه تنها در برابر خوردگی مقاومت می‌کند بلکه خود دیوارها را نیز محکم‌تر می‌کند. اتصال قوی زمانی اتفاق میفتد که یک پیوند شیمیایی قوی بین میلگرد و دیوار ایجاد می‌شود.

پیوند شیمیایی ساختار دیوار را از داخل به بیرون تقویت می‌کند. این میلگرد حتی می‌تواند به رفع برخی از آسیب پذیری‌های موجود در دیوار کمک کند. برای مثال، برخی از دیوارها به دلیل عدم استفاده مناسب از ملات، پیوستگی پایینی دارند و با کوچکترین ضربه تخریب می‌شوند. اما میلگرد بستر می‌تواند ضعف ملات را پوشش دهد و باعث افزایش مقاومت دیوار در برابر بارهای وارده شود. همین امر در بلند مدت منجر به کاهش ترک‌ها و پایداری بیشتر دیوارها می‌شود. به طور خلاصه، مزایای استفاده از میلگردهای بستر عبارتند از:

  • توزیع موثر بار
  • بهبود کنترل ترک
  • افزایش مقاومت
  • حفظ زیبایی ساختاری

کاربرد میلگرد بستر

افزودن میلگردهای بستر به دیوارهای داخلی و بیرونی برای اطمینان از ایمنی ساختمان بسیار مهم است زیرا می‌تواند مقاومت دیوار در برابر نیروهای کششی و برشی را افزایش دهد. برای جلوگیری از اثرات مخربی مانند ترک خوردگی و مشکلات بنایی سازه، میلگردهای بستری بهترین راه حل هستند. تقریباً تمام پروژه‌های بنایی پایدار دارای نوعی آرماتور نصب شده در اتصالات بستر افقی هستند. برای کنترل انقباض، تقویت اولیه و برای برآوردن الزامات سازه‌ای می‌توان از این میلگردها استفاده کرد.

از تاثیرات این میلگرد بر روی دیوارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل انقباض در ساختمان بنایی و سازه‌های اسکلت بتنی و فلزی
  • برای برآوردن حداقل الزامات تقویت لرزه‌ای افقی کاربرد
  • تقویت سازه اولیه به ویژه دیوارهای قرار گرفته بین دو ستون
  • به عنوان تقویت کننده برشی در دیوارها جهت جلوگیری از ترک

انواع میلگرد بستر

میلگردهای بستر از نظر روش اجرا به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

1- روش نردبانی

برای اجرای آرماتور بستر به صورت نردبانی دو میلگرد آج‌دار به صورت موازی در امتداد دو لبه دیوار قرار میگیرند. سپس مفتول‌ها به صورت عمود بر این میلگردهای موازی و در فواصل منظم جوش می‌شوند. جوش دادن میلگردها به مفتول‌ها به یکدیگر به روش جوش مقاومتی انجام می‌شود.

2- روش خرپایی

اگر مفتولی که در بین دو میلگرد جوش می‌شود به صورت زیگزاگی نصب شود، میلگرد بستر به روش خرپایی ساخته شده است. این آرماتور به استحکام و افزایش مقاومت کششی دیوار کمک می‌کند. میلگردهای خرپایی نیز بین رج‌های دیوار قرار می‌گیرند و در جای خود مستحکم می‌شوند.

مراحل اجرای میلگرد بستر

اتصال آرماتور بستر با استفاده از قطعات مختلف انجام می‌شود. دو قطعه اصلی برای نصب این میلگردها عبارتند از:

  • گیره یا بست: جهت اتصال قلاب به ستون یا وادار
  • قلاب: اتصال بین میلگرد بستر و گیره

در ادامه به مراحل اجرای میلگردهای بستر اشاره می‌کنیم:

  1. تعیین محل قرارگیری گیره‌ها روی ستون‌ها در یک تراز مشخص
  2. علامت گذاری آکس ستون‌ها و محل سوراخ کاری آنها برای قرارگیری گیره‌ها
  3. سوراخ‌کاری مناطق تعیین شده قرارگیری گیره‌ها
  4. جایگذاری رول پلاک در مناطق سوراخ شده
  5. اتصال و پیچ کردن گیره در محل رولپلاک
  6. قرار دادن قلاب‌ها در داخل گیره
  7. استفاده از وادارهای میانی در دیوارها با طول بیش از چهار متر
  8. کاشت پلیت در محل اتصال وادارها
  9. قرارگیری یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت بین دیوار و ستون به دلیل جداسازی دیوار از ستون
  10. اجرای دیوار با آجر، بلوک یا سفال و مصالح مشابه
  11. فشردن مصالح دیوار چینی به یونولیت و اجرای میلگرد بستر با همپوشانی به قلاب نصب شده داخل گیره
  12. اجرای میلگردهای بستر در تمام رج‌های دیوار

میلگرد بستر

ضوابط اجرای میلگرد بستر

ضوابط مربوط به میلگردهای بستر در مبحث هشتم آیین نامه مقررات ملی ساختمان و مطابق بند 8-1-2-36 به شرح زیر هستند:

  • در صورت استفاده از دیوارهای بنایی از آرماتور و مفتول بستر پیش ساخته باید حداقل یک سیم عرضی به قطر سه میلیمتر به ازای هر 0.2 مترمربع از مساحت دیوار اجرا شود.
  • مقدار فاصله عمودی آرماتور بستر حداکثر 40 میلی‌متر باشد.
  • جداره‌ها به طور کامل با دوغاب و ملات پوشش داده شوند. این کار باید دقیقاً مطابق با ضوابط مربوط به تنش‌های مجاز و دیگر شرایط قید شده در این بند باشد.
  • حداکثر قطر مفتول‌هایی که برای اجرای آرماتور بستر استفاده می‌شود، باید هشت میلی‌متر باشد.
  • به ازای هر 40 سانتی‌متر از ارتفاع دیوار، یک گیره نصب شود و یک سانتی‌متر از دو طرف گیره جوشکاری شود. آرماتور بستر در داخل این گیره‌ها قرار می‌گیرد.

کلام آخر

از میلگردهای بستر برای تقویت دیوارهای داخلی و خارجی جهت مقابله با نیروهای جانبی استفاده می‌شود. این آرماتورها به صورت خرپایی و نردبانی نصب می‌شوند که نوع نردبانی محبوبیت بیشتری دارد. به کار بردن این میلگردها برای بهبود پایداری و افزایش عمر ساختمان بسیار ضروری است. همچنین مهم است که در خرید میلگرد بستر به سراغ تولیدکنندگان برتر و معتبر کشور بروید تا محصولات باکیفیتی را تهیه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *