بتن مسلح یا بتون

نقش میلگرد در بتن

در صنعت ساخت و ساز، بتن نقش مهم و کاربردی دارد. اما از ان جایی که مقاومت بتن در برابر کشش بر عکس فشار وارده، بسیار پایین است و به دلیل خشکی و شکننده بودن، شکل نمیپذیرد، لازم میباشد میلگردهایی باریک در آن قرار گیرد تا علاوه بر اعطای خاصیت شکل پذیری به بتن، در مقابل نیروی کششی نیز به آن مقاومت ببخشد. این دو در کنار هم که قرار بگیرند سبب قدرت بخشی به یکدیگر میگردند. بتن تحمل بارهای فشاری را بر عهده میگیرد و میلگرد نیز قدرت در برابر بارهای کششی را بالا میبرد. میلگرد آجدار، شبکه سیمی جوش داده شده و سیم های بافته شده به عنوان موارد مهم قدرت دهی استاندارد تلقی میگردند.

بتن مسلح یا بتون آرمه چیست

اگر برایتان سوال شده است که بتن ارمه چیست در ادامه با ما همراه باشید. بتن آرمه به موردی اطلاق میگردد که میلگردهایی از جنس فولاد به بتنهای معمولی افزوده میگردد. این نوع بتن در بسیاری از قسمتهای ساختمان مانند تیرها، ستون ها، دیوارها، دالهای بتنی، پی ها و غیره کاربرد دارد. استقامت فشاری در بتن و استقامت حالت کشش در میلگردهای فولادی، کمبودهای هم را رفع نموده و در واقع مکمل هم میگردند. این خصوصیت بارز در بتن مسلح یا آرمه دلیل مهمی بر مقاومت بنا در مقابل فشارهای دراز مدت خواهد شد.

 

نقش میلگرد در بتن

اهمیت به کارگیری و نقش میلگرد در بتن

مهمترین ویژگی که میتواند برای یک ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار باشد، مقاومت آن است. برای این که این مقاومت ایجاد گردد باید به بتن استحکام بخشید. منبع این استقامت در برابر فشار و ضربه قطعا میلگرد خواهد بود. میلگردها به صورت آجدار تهیه میگردند و هنگامی که درون بتن واقع میشوند، اگر از عیار بسیار خوبی برخوردار باشند، بتن ها را محکم نگه میدارند تا در برابر فشارهای خانه به درستی عمل نماید.

اگر بخواهیم این اهمیت را در قالب چند بند شرح دهیم، به صورت زیر در خواهد آمد:

۱- کم شدن ضخامت بتن: اگر قرار نبود داخل بتن، میلگرد قرار گیرد باید مقدار بسیار زیاد و ضخیمی بتن ریخته میشد تا شاید استحکام لازم فراهم میگردید. اما با قرار گیری آن در بتن، دیگر نیاز نیست حجم زیادی از بتن مصرف گردد، چرا که زحمت تحمل بار به عهده ی میلگرد خواهد افتاد.

۲- کاهش خاصیت شکنندگی بتن: بتن ذاتا در برابر کشش ناشی از انبساط و انقباض طبیعی میشکند. اما از آن جایی که ضریب انبساطی بتن و میلگرد در یک حد قرار دارد، هنگام ادغام با میلگرد این خاصیت خود را با آن تکمیل میکند.

۳- نصب راحت بتن: میلگردها زمانی که کنار یکدیگ قرار میگیرند همانند یک قالب هستند. هنگامی که میخواهیم بتن را در میان میلگردها بریزیم، به آسانی و راحتی اتفاق خواهد افتاد.

۴- افزایش مقاومت بتن در برابر فشار و ضربه: از آن جایی که میلگرد در برابر کشش از انعطاف زیادی برخوردار است، در کنار بتن میتواند این خاصیت خود را با آن نیز به اشتراک بڱذارد.

۵- کاهش هزینه ها: قطعا خرید میلگرد و بتن به نوبه ی خود هزینه هایی را در پی دارد. برای کاهش این هزینه ها باید بهترین تصمیم اتخاص گردد که در اینجا میتوان به استفاده از میلگرد برای کاهش مصرف بتن اشاره کرد.

نقش میلگرد با پوشش آپوکسی یا گالوانیزه در بتن

همان گونه که میدانید، میلگرد نیز همانند هر فلز دیگری در برابر رطوبت زنگ میزند و در نهایت خورده میگردد. از طرفی برای این که میلگرد به راحتی درون بتن قرار بگیرد، نیاز است که بتن هنوز خیس باشد. داشتن یک پوشش‌ محافظ مثل گالوانیزه یا اپوکسی دلیلی میگردد تا مقاومت به خوردگی میلگرد بالاتر برود. پوشش اپوکسی یا گالوانیزه مانع از نفوذ اکسیژن و کلریدها به سطح میلگرد می‌شود.

چرا میلگرد به جای اینهمه مصالح ساختمانی

برای تقویت و افزایش سطح استقامت بتن میتوان از هر ماده ی محکمی استفاده کرد اما وجود درجه ی انبساط حرارتی مختلف آنها با بتن در بسیاری موارد میتواتد سبب شکستن و خرد شدن بتن گردد. اما لازم است بدانید که میلگرد و بتن از لحاظ انبساط حرارتی در یک درجه قرار دارند و همین دلیلی است بر استفاده ی این دو در کنار یکدیگر.

 

نحوه ی کاربرد میلگرد در بتن

نحوه ی کاربرد میلگرد در بتن

میلگردها در یک سازه ی بتنی مانند یک قفس در کنار یکدیگر جوش داده میشوند و یا اگر مانند میلگرد گالوانیزه قابل جوش دادن نبودند به وسیله سیمهای ضد خوردگی به هم بسته میشوند، سپس به مقداد لازم درون آنها بتن ریخته خواهد شد. به همین ترتیب نقش میلگرد در بتن ایفا خواهد گردید.

کلام آخر

تصور یک بنای مطمئن و مستحکم با بتن ولی بدون میلگرد قطعا در ذهن میسر نخواهد شد. به همین دلیل باید برای فراهم کردن یک احساس امنیت و آرامش برای ساکنین ساختمان، از نقش میلگرد در بتن اگاه بود، که سبب میگردد مقاومت و استحکام بنای مورد نظر بالاتر برود. قطعا آگاه هستید که بتن و میلگرد در کنار یکدیگر است که میتوانند مقاومت یک سازه را تکمیل نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *