آنچه از نبشی ساختمانی باید بدانید!

نبشی ساختمانی از اصلی ترین مصالح به کار رفته در ساختمان به شمار می رود.

چرا که سبب بالا بردن استحکام و مقاومت در یک سازه می گردد. بدون این مصالح فلزی، احتمال تخریب ساختمان به مرور زمان افزایش یافته و ممکن است با خسارت های جانی و مالی بی شماری همراه شود. با توجه به نقش و کاربرد نبشی در پروژه های عمرانی، هر آنچه از نبشی ساختمان باید بدانید، اعم از انواع، مدل، جنس، قیمت، کاربرد و … را با انتشار این پست می خواهیم در اختیار شما سروران گرامی قرار دهیم.

پس لطفاً تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

نبشی چیست و چه کاربردی دارد؟

نبشی، نوعی پروفیل و از مقاطع فولادی است که به صورت ترکیبی و یا به تنهایی به عنوان مصالح، در پروژه های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر شکل ظاهری دارای سطح مقطعی با دو ضلع عمود بر هم است. این مصالح که دارای قدرت تحمل بار می باشند از کاربرد گسترده ای در سازه های فلزی برخوردار هستند که به پاره ای از این کاربردها می پردازیم:

افزایش قدرت سازه:

از این پروفیل که دارای جنسی فلزی می باشد به دلیل قدرتی که در تحمل بار دارد به منظور تقویت سازه استفاده می کنند. بی تردید هر چه سازه بزرگتر باشد قدرت بیشتری در تحمل وزن دارد. از این رو آن ها را به گوشه های ساختمان، پیچ و یا جوش می کنند تا با کاهش استرس وزن، سبب بالا بردن عمر سازه شوند.

استفاده از نبشی به عنوان تکیه گاه:

یکی از رایج ترین کاربرد این نوع از مصالح، نقش تکیه گاهی آن ها می باشد که برای نگه داشتن لوله ها، ساخت تاقچه و یا قرار گیری سایر اجزاء سازه در جای خود به کار گرفته می شود.

استفاده در سقف کرومیت:

از تیرچه های نبشی در درون بتن پوششی برای ساخت این نوع از سقف ها به کار گرفته می شود.

ساخت چهار چوب ساختمانی و کارخانه ای، نبشی کشی ساختمان، متصل نمودن پل به ستون، ساخت ستون و خرپا، دکل های انتقال نیرو، ساخت باد بندها، ساخت ماشین آلات، استفاده از نبشی خرد شده در ساخت سازه های آسانسور، از دیگر کاربردهای این مصالح فلزی می باشد.

انواع نبشی ساختمانی

انواع نبشی ساختمانی :

نبشی ساختمانی بر اساس معیارهای مختلفی از جمله شکل ظاهری، روش تولید و جنس، به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

1- از نظر شکل ظاهری:

از این منظر به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می شوند. نبشی هایی که به صورت بال مساوی هستند دو بال قائم آن ها از نظر ابعاد و سایز با هم برابر است. از دیگر خصوصیت این نبشی درج علامت L با یک عدد مشخص بر روی آن می باشد. به عنوان مثال درج علامت L200 یعنی که سایز هر دو بال 200 میلیمتر است. در نبشی هایی با بال نامساوی، علامت L درج می شود با این تفاوت که هر دو بال سایز یکسانی ندارند به عنوان نمونه L300*200 . که سایز یکی از بال ها 300 و دیگری 200 میلیمتر است.

2- از نظر جنس به کار رفته:

از آنجایی که نبشی برای کاربردهای گوناگون به کار گرفته می شود آن ها را از جنس هایی همچون فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم، پلاستیکی و پی وی سی می سازند.

3- از نظر روش تولید:

از این نظر نیز به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می شود. در روش پرسی، نبشی از ورقی به طول 6 متر که از وسط خم شده و برش خورده است تولید و سپس فرایند پرس بر روی آن انجام می گردد. در روش فابریک، نبشی در همان ابتدا به صورت آماده ساخته می شود. از این رو عملیاتی اضافی بر روی آن انجام نمی گیرد.

کارخانه های تولید کننده نبشی ساختمانی در کشور

در کشور، کارخانه های بی شماری وجود دارد که اقدام به تولید این مصالح پرکاربرد نموده اند. نبشی هایی که در این کارخانه ها تولید می شوند هر کدام ویژگی و مشخصات خاص خود را دارند. کارخانه صنعتی شکفته، ظهوریان مشهد، فولاد اصفهان، کوهپایه، آریان فولاد، فولاد ناب تبریز و فولاد منظومه از با سابقه ترین و بزرگترین تولیدکنندگان نبشی در کشور هستند.

نبشی ساختمانی

قیمت نبشی ساختمانی :

قیمت نبشی ساختمانی بسته به جنس، سایز، طول شاخه، ضخامت، مقاومت، شرکت تولید کننده، روش تولید و … محاسبه می شود. به همین جهت این محصول با قیمت متغیری به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال نبشی هایی با طول شاخه 12 متر در مقایسه با 6 متر دارای قیمت بالاتری است. نکته ای که در ارتباط با قیمت بایستی مد نظر قرار داد به روز بودن آن می باشد. نبشی از جمله محصولاتی است که نرخ قیمت آن به شدت تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار دارد. زیرا بخش عمده ای از مواد اولیه آن، از خارج وارد کارخانه ها می شوند. از طرفی با توجه به شرایط کنونی کشور و بالا رفتن نرخ ارز، نمی توان قیمت ثابتی را برای این مصالح در نظر گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *