همه چیز در مورد ورق سیاه

 

یکی از محصولاتی برای ساختمان سازی استفاده می شود، ورق سیاه است. این ورق با استفاده از روش نورد تولید می شود. ورق سیاه انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی هم دارند.  ورق سیاه در تنوع زیادی تولید می شود و به همین دلیل یکی از محصولات پرمصرف فولاد است.

انواع ورق سیاه 

ورق سیاه به دو صورت رول و فابریک تولید و عرضه می شود. ورق رول با توجه به اینکه حالت خمیدگی به خود گرفته است، برای برخی موقعیت ها مناسب نیست. در مقابل، ورق کاملاً صاف و بدون حالت است. این ورق در اندازه های دقیق و بدون هیچگونه شکستگی و ترک ساخته می شود. همانطور که گفته شد، ورق سیاه فابریک نسبت به ورق رولی، دارای مزایای بیشتری است و به همین دلیل قیمت ورق سیاه فابریک نسبت به رولی بیشتر است. ورق های سیاه رولی ضخامت کمتری دارند و به همین دلیل به شکل رولی عرضه می شوند.

همانطور که گفته شد قیمت آن پایین تر از ورق فابریک است. در تولید این نوع ورق،  به ضخامت آن بسیار توجه می شود. زیرا برای اینکه بتوان آن را رول کرد، باید ضخامت آن کمتر از 15 میلی متر باشد. ورق رولی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شود که باید با توجه به نیاز مشتری، انتخاب و خریداری شود. به طور کلی ورق سیاه رولی از نظر قیمت، مقرون به صرفه است؛ اما در مواقعی که کار، ظرافت و حساسیت خاص خود را دارد بهتر است از ورق های فابریک استفاده شود.

قیمت ورق سیاهقیمت ورق سیاه

ورق ها با توجه به اینکه از چه نوعی باشند و اینکه چه ضخامتی دارند، در قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. هرچقدر که ضخامت ورق بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است. البته باید نوع آن هم در نظر گرفته شود. عامل دیگری که در تعیین قیمت ورق سیاه تأثیرگذار است، کیفیت آن است. ورق سیاه در ابعاد 1000 تا 6000 در بازار عرضه می شود. ورق رولی از پیش ساخته شده در ابعادی تولید شده است که به اندازه نیاز مشتری، می توان ورق سیاه از رول جدا کرد. در مورد ورق فابریک چنین نیست. زیرا این ورق در ابعاد درخواستی مشتری تولید می شود.  روش تولید ورق سیاه، تأثیر مستقیم بر روی کیفیت و در نهایت قیمت آن خواهد داشت. قیمت ورق سیاه با توجه به اینکه ساخت کدام کارخانه است، متفاوت خواهد بود. تفاوت قیمت ورق سیاه به دلیل تفاوت کیفیت فولاد هر منطقه است. به هنگام تهیه ورق سیاه باید از کیفیت تولید کارخانجات مختلف آگاه شوید.

 

تولید انواع ورق سیاه 

تولید ورق سیاه

امروزه با روش های نوین استفاده شده و با کمک پیشرفت تکنولوژی، از فولاد برای موارد مختلفی استفاده می شود. تولید ورق سیاه که یکی از فرآورده های فولاد است، طی اجرای مراحل نورد گرم انجام می شود. در واقع فولاد تحت فشار و گرما قرار گرفته و فرم مناسبی را به خود می گیرد. سطح این ورق طی فرآیند اکسیداسیون به صورت مات درآمده است و به همین دلیل به آن ورق سیاه گفته می شود. ورق سیاه یکی از محصولاتی است که در کارخانجات بزرگ داخلی تولید می شود و اصلی ترین تولیدات کارخانجات فولاد به حساب می آید. ورق سیاه  با رعایت تمام استانداردها ساخته شده و در کشور عرضه می شود. تولید در ضخامت های متغیری انجام می شود و هر چقدر که ضخامت بالا می رود، انعطاف پذیری آن کاهش پیدا می کند.

کارخانجاتی که در سراسر کشور به تولید ورق سیاه  می پردازند، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، کاویان و غیره هستند. فولاد مبارکه اصفهان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان است که شمش را به ورق فولادی تبدیل می کند. سایر تولیدکنندگان هم نقش مشابهی دارند.

 

تفاوت ورق سیاه با ورق های فولادی دیگر

تفاوت اصلی که ورق سیاه با انواع دیگر ورق فولادی دارد، ظاهر و البته رنگ آن  است. ورق های دیگر براق هستند، در صورتی که ورق های سیاه، مات هستند. ورق رولی ضخامتی بین 1 تا 15 میلی متر و ورق سیاه فابریک ضخامت بالای 16 میلی متر دارد. در مقایسه ورق های روغنی و سیاه، ضخامت بسیار کم ورق های روغنی مشاهده می شود.

ورق های گالوانیزه یکی دیگر از ورق های فولادی هستند. همانطور که از اسمشان پیداست از مرحله گالوانیزاسیون هم عبور می کنند و به اصطلاح آبکاری می شوند. در صورتی که در مراحل تولید ورق سیاه، چنین مراحلی انجام نمی شود. به همین دلیل این ورق از خواص متفاوتی برخوردار است. ورق سیاه کاربردهای بسیار زیادی دارد. استفاده از آن در گارد ریل، تیر ورق، ورق پانچ، کشتی سازی، تانک نفتی و موارد دیگر، بسیار مرسوم است. انواع ورق سیاه در پروفیل های ساختمانی اعم از قوطی و ستونی کاربرد دارند. ورق سیاه در ضخامت های مختلفی قابل تولید است و به همین دلیل می توان از آن در موقعیت های زیادی استفاده کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *