ورق اسید شوی چیست و در کجا کاربرد دارد؟

یکی از انواع ورق آهنی، ورق‌های اسید شوی هستند. شاید با شنیدن نام این ورق‌ها، بپرسید که ورق اسید شوی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید شما را با فرآیند اسید شویی آشنا کنیم. در این فرآیند از ماده‌ای به نام اسید کلرید استفاده می‌شود. این ماده خاصیت اسیدی داشته و می‌تواند تمامی چربی‌ها را از روی این ورق‌ها، پاک کند. البته این روش در مورد ورق‌هایی انجام می‌شود که با روش نورد گرم تولید شده‌اند و به ضخامت نهایی رسیده‌اند. به‌این‌ترتیب بعد از پاک کردن ورق با این ماده، اثری از ناخالصی و یا ذرات زغال، روی ورق باقی نخواهد ماند. این ورق‌ها که با استفاده از ورق‌های سیاه تولید می‌شوند دارای ظاهری صیقلی هستند. به همین دلیل نیز برخی آنها را با ورق‌های روغنی، اشتباه می‌گیرند.

مزایای ورق اسید شویی

ورق‌های آهنی و فولادی به دو دلیل، تحت فرآیند اسید شویی قرار می‌گیرند. اول این‌که این عملیات باعث می‌شود تا کیفیت سطح ورق‌ها، بالا برود، زیرا این کار موجب از بین رفتن چربی‌ها و زغال‌ها شده و کیفیت و شکل سطح ورق‌ها، بهتر می‌شود. دوماً این فرآیند سبب می‌شود تا این ورق‌ها که با استفاده از روش نورد گرم، تهیه شده بودند برای مرحله نورد سرد، آماده شوند. همین موضوع سبب کاربرد ورق اسید شوی در صنایع مختلف شده است؛ اما مزایای اسید شویی فقط به این مورد ختم نمی‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده کمتر از اسید در تانکرهای اسید شویی به دلیل تمیز بودن سطوح
  • جلوگیری از خوردگی در ورق‌های فلزی
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

انواع ورق‌های اسید شوی

ورق‌های اسید شوی که در بازار عرضه می‌شوند به‌صورت رول یا شیت، تهیه شده‌اند. این محصولات معمولاً دارای دو نوع هستند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

  • ورق‌های اسید شوی ST37
  • ورق اسید شوی STW22

خصوصیات هر کدام از این ورق‌ها باهم متفاوت است. این ویژگی‌ها و تفاوت در ابعاد و ضخامت آنها باعث شده تا قیمت ورق اسید شوی در انواع مختلف، باهم فرق داشته باشد.

نحوه تولید ورق‌های اسید شوی

زمانی که ورق سیاه در واحد نورد گرم، تولید شد قسمتی از آن به واحد اسید شویی فرستاده می‌شود. در این واحد، این ورق‌ها که به‌صورت رول هستند توسط قرقره‌های باز شونده، باز شده و وارد حوضچه‌ها می‌شوند. این حوضچه‌ها شامل اسیدکلریدریک هستند. بعدازاین مرحله، ورق‌ها از حوضچه‌ها خارج شده و با آب، شستشو داده می‌شوند. سپس به تونل هوای گرم فرستاده شده و در آنجا، خشک می‌شوند. حال که دانستید ورق اسید شوی چیست، نوبت آن است که با کاربردهای آن آشنا شوید. در ادامه، ما را همراهی کنید تا اطلاعات کافی در این مورد به دست آورید.

کاربردهای ورق اسید شوی

ورق‌های اسید شوی در ابعاد متفاوت و با کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. منظور از تفاوت کیفیت این انواع این ورقها آن است که استاندارد ساخت آن‌ها باهم فرق دارد. ازاین‌رو، هر کدام از آنها برای کاربری خاصی، مورداستفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای مختلف این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت کشتی‌سازی
  • تولید لوله‌های نفت و گاز
  • صنعت ساختمان‌سازی
  • فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندرهای گاز
  • ساخت مخزن گاز، مایع
  • تولید مخازن تحت‌فشار
  • فرم دهی محصولات گالوانیزه
  • صنعت خودروسازی

سخن پایانی

با توجه به کاربرد ورق اسید شوی در صنایع مختلف، میزان تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد است. نکته‌ای که در مورد خرید این محصولات باید رعایت کنید این است که آن را از مراکز معتبر و با قیمت مناسب، خریداری کنید. بازار آهن‌آلات ایران جزو برترین و معتبرترین سایت‌هایی است که به‌صورت آنلاین، خدمات خود را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت در کنار خرید این ورق‌ها، از مشاوره کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شده و یا به‌صورت لحظه‌ای از قیمت ورق اسید شوی باخبر شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *