ورق پانچ آلیاژی درواقع به ورق فلزی گفته می‌شود که در ترکیب و عناصر سازنده آن تغییراتی به وجود آمده و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تغییر کرده است. از این فولاد خاص برای صنایع مختلفی استفاده شده تا بتوانند محصولات نهایی خود را وارد بازار کنند. به‌عنوان‌مثال در شرایطی که دمای هوا بسیار بالا و یا برعکس، بسیار پایین باشد استفاده از آهن معمولی کاربردی نداشته و در صورت استفاده باعث بروز مشکلات جدی در پروژه خواهد شد.

به همین علت در این پروژه‌های خاص،مهندسین از ورق پانچ آلیاژی استفاده می‌کنند. کاربرد ورق پانچ آلیاژی در صنایعی چون پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و … بسیار زیاد است. به بیانی ساده‌تر، در هرجایی که صحبت از دمای بسیار بالا و یا بسیار پایین است از انواع این ورق‌ها می‌توان بهره برد. تمامی محصولات آلیاژی از ورق آلیاژی تا لوله و اتصالات آلیاژی حائز اهمیت بوده و به‌وسیله آن‌ها می‌توان مواد جدیدی را برای مصارف روزانه، تولید و به بازار مصرفی عرضه کرد.

نحوه تولید ورق پانچ آلیاژینحوه تولید ورق پانچ آلیاژی

در نحوه تولید این ورق‌ها، از دستگاه CNC که یک نوع دستگاه پرس است استفاده می‌شود. طراحی این دستگاه، چند ابزاری بوده و ورق آلیاژی را به‌گونه‌ای قرار می‌دهد که در تمامی جهات محور‌ها بچرخد تا ورق برای پانچ در زیر دستگاه آماده شود. حفره‌ای که بر روی ورق پانچ آلیاژی قرار می‌گیرد می‌تواند به شکل دایره، مستطیل یا ‌شکل خاصی باشد. برای طراحی ‌شکل خاصی از این ورق‌ها، از ترکیب چند شکل پانچ و هم‌پوشانی چند پانچ متعدد استفاده می‌شود. این دستگاه قادر است تا شکل‌های مختلفی از برگه و ورق به‌صورت خم، فرورفته، پیچ و برش نیمه با ظرفیت‌های متفاوت تولید کند که برای طراحی محفظه‌های فلزی به کار می‌رود.

این دستگاه کاملاً مفید بوده و توانایی تولید اشکال دنده مارپیچی، تا کردن نوار‌های کوچک و پانچ کردن لبه‌های برش داده شده را دارد و هیچ‌گونه علامت ابزاری بر روی آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

 

مشخصات ورق پانچ آلیاژی

مشخصات ورق پانچ آلیاژی

از مشخصات ورق پانچ آلیاژی می‌توان به‌اندازه استاندار آن اشاره داشت که در تمامی پروژه‌ها کاربرد دارد. این اندازه شامل ۱۰۰۰ در ۲۰۰۰ است؛ اما با توجه به نیاز مشتری، می‌توان ابعاد این ورق را به شکل دلخواه تولید کرده و به فروش رساند. ضخامتی که ورق‌های پانچ آلیاژی دارند معمولاً بین نیم تا هشت میلیمتر است. البته ممکن است که عملیات پانچ بر روی ورق‌ها با ضخامت مختلف نیز انجام شود. از مهم‌ترین مشخصات این ورق ها می توان به طول و عرض و ضخامت آنها اشاره کرد. عامل دیگری که از مهم‌ترین مشخصات ورق پانج آلیاژی است، اندازه سوراخ‌های ایجاد شده بر روی ورق می‌باشد. واحدی که برای این سوراخ‌ها در نظر گرفته شده است به مضرب قطر دایره چشمه یا همان سوراخ‌ها تعلق دارد. به‌عنوان‌مثال ورق پانچ آلیاژی، سوراخ‌های ۷ میلیمتری دارد و شما در صورت نیاز به داشتن چنین اندازه ای، باید از فروشنده، ورق پانچ با چشمه ۷ میلیمتری تقاضا کنید.

کاربرد ورق پانچ آلیاژی

 

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی بیان شد ورق پانچ آلیاژی کاربرد‌های متنوع در صنایع خاص دارد که این کاربرد‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده در صنایع فلزی و دکوراسیون
  • استفاده در صنایع صنعتی، ساختمانی، بهداشتی، پتروشیمی
  • حفاظ خاص برای نیروگاه‌های برقی
  • حافظ مناسب برای دکل‌های مخابراتی
  • ساخت حفاظ برای اماکن ورزشی
  • ساخت درب‌های پارکینگ، ضد سرقت، ورودی منزل‌ها، انبار‌ها
  • جداسازی و دانه‌بندی در خط تولید تمامی مواد غذایی
  • استفاده در سقف و دیوار آسانسور‌ها
  • حفاظ هواکش موتورخانه‌ها
  • استفاده در تولید لوازم خانگی
  • استفاده در ایستگاه‌های اتوبوس

 

مزایای استفاده از ورق پانچ آلیاژی

 

ورق پانچ آلیاژی قابلیت استفاده در شرایط سخت آب و هوایی مانند دمای بالا و یا دمای بسیار پایین را دارد. این محصولات فلزی می‌توانند در مخازن تحت‌فشار به خوبی عمل کرده و استحکام و سختی بالایی داشته باشند. از دیگر مزایای این ورق ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی هوا و مقاومت در برابر اسید‌ها که برای پروژه‌های خاص بسیار حائز اهمیت است، اشاره داشت.

 

سخن پایانی

 

سایت آهن‌آلات ایران توانسته در حوزه صنایع فولادی، خدماتی نظیر معرفی صنایع، عرضه آن‌ها با قیمتی مناسب، ساخت و اجرای سازه‌های فولادی و اطلاعات قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات را به مراجعه‌کنندگان خود داده و اعتبار خود را بالا ببرد. خرید ورق پانچ آلیاژی از دیگر خدماتی است که در این سایت امکان‌پذیر بوده و خریداران محترم قادر هستند بدون هیچ نگرانی و با دریافت مشاوره‌های رایگان، اقدام به خرید کنند. درواقع این مجموعه با داشتن مشاورههای مجرب، توانسته تا هنگام خرید، راهنمایی‌های درستی را ارائه دهد تا مشتری بتواند خریدی درست و بر اساس نیاز خود داشته باشد. هدف این مجموعه، تنها جلب رضایت مشتریان خود است. قیمت مناسب و تحویل فوری محصولات از جمله خدماتی است که باعث جلب رضایت و اعتماد مشتریان شده است.