انواع-پروفیل-سبک-و-سنگین

پروفیل ساختمانی چیست؟

اگر مایلید درخصوص پروفیل ساختمانی چیست اطلاعات کاملی را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

پروفیل ساختمانی چیست

پروفیل از انواع متنوعی برخوردار است که هر یک از انها براساس ابعاد و فرم خاص عملکرد پایداری در ساختمان سازی و صنعت به همراه دارند. این امر سبب گردیده تا تولیدکنندگان را به تولید مقادیر بسیار زیادی از آن تشویق کند. در حقیقت Hollow Structural Section همان پروفیل های صنعتی با ابعاد بالغ بر دوازده سانتیمتر و قطر بیش از شش میلیمتر هستند. پروفیل های ساختمانی از استحکام و توان باربری بسیاری برخوردار هستند به همین دلیل در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. فرم چهارگوش این پروفیل ها که در ساختمان بکار برده میشود همچون ستونی با بالاترین استقامت باربری عمل میکند.

 

در رابطه با پروفیل ساختمانی چیست بایستی متذکر شویم که علت بهره مندی از پروفیل های فوق اضافه بر قطر و ابعاد بسیار به امکان اتصال در شیوه های مختلف اختصاص دارد. با توجه به طراحی های صورت گرفته برروی پروفیل ساختمانی، مقاطع فوق از این قابلیت برخوردارند که به روش جوشکاری به سایر اجزا اتصال پیدا کنند.

 

ضخامت بسیار پروفیل های سنگین یا ساختمانی یکی از مهمترین ویژگی های موجود در آنها شناخته میشود زیرا قطر بالا سبب بیشتر شدن ظرفیت فلزجوش و در نتیجه کیفیت بهتر اتصال میشود.

پروفیل-سبک-و-سنگین

در ادامه پروفیل ساختمانی چیست بایستی خاطر نشان شویم که:

این پروفیل ها در قسمت های مختلف یک بنا بکار برده میشوند. بخشی از آنها به منظور ساخت و تولید پنجره و درب و برخی دیگر جهت مستحکم سازی بنا مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که اشاره کردیم هر یک از مقطع های فولادی برمبنای کاربرد از طریق ورق های خاصی بدست می آیند. برای مثال پروفیل های که متخص پنجره و درب هستند به دلیل اینکه بیشتر در معرض رطوبت قرار می گیرند، به طور معمول از روی اندود یا همان ورق گالوانیزه فولادی بدست می ایند.

 

مشخصه های پروفیل ساختمانی چیست

یکی از اصلی ترین موضوعات در بهره مندی از مصالح ساختمانی به این موضوع اختصاص دارد که مصالح فوق بایستی از شکل پذیری و انعطاف مناسبی برخوردار باشند. لازم به ذکر است که منعطف بودن و شکل پذیری پروفیل های ساختمانی بسیار فوق العاده است و این موضوع سبب گردیده تا پروسه بهره مندی از آنها راحت تر انجام شود. به غیر از ویژگی های نامبرده میتوان به:

 

  1. ابعاد بسیار دقیق 2) امکان جوش پذیری دلخواه 3) مقاومت عالی در مقابل فشارهای احتمالی

و همینطور قطر بسیار و در نهایت بالابردن مقاومت آن در مقابل خوردگی و یا ضربات ناشی اشاره کرد.

انواع پروفیل ساختمانی چیست

پروفیل های فوق به دسته های متعددی دسته بندی میشوند، از بارزترین تقسیم بندی مقطع های فولادی عبارتند از:

پروفیل باز: با توجه به فرم ظاهری موجود در این پروفیل ها مانند چهارپهلو، تیرآهن، ناودانی، میلگرد، نبشی، تسمه و هاش سبب گردیده تا آنها پروفیل باز نامیده شوند.

 

پروفیل بسته: لازم به توضیح است که این پروفیل ها نیز به دلیل فرم ظاهری آنها نظیر پروفیل های درب و پنجره، کرکره برقی، UPVC و انواع پروفیل قوطی و لوله به پروفیل های بسته معروف هستند.

 

پروفیل (I): پروفیل های فوق که شکلی همچون (I) انگلیسی دارند، به دلیل استحکام خمشی استاندارد در بخش های مختلفی از سازه مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع های فولادی در سه نوع INP، IPE و IPB تولید میشوند که هر یک از انها از مشخصه ها و مدل های متنوعی برخوردار هستند.

 

پروفیل سپری (T): این پروفیل در بخش های متعددی از ساختمان سازی بکار برده میشود. پروفیل فوق از استحکام خمشی ضعیفی برخوردار است که این موضوع سبب گردیده که بهره مندی از سپری در اتصال فولادی با سختی بسیار همراه گردد.

 

پروفیل (Z): این پروفیل اضافه بر بهره مندی در صنعت ساختمان سازی در سایر صنایع من جمله کشتی سازی هم بسیار بکار برده میشود. به طور معمول کاربرد دیگر پروفیل زد در تهیه سقف شیروانی های فلزی است.

 

2پروفیل-و-قوطی

از انواع دیگر پروفیل ساختمانی چیست میتوان به:

  1. پروفیل ابرو 2) تسمه 3) نبشی L 4) ناودانی 5) میلگرد 6) قوطی پروفیل اشاره کرد.

کاربرد پروفیل های ساختمانی

کاربرد این مقطع های فولادی بسیار متنوع و شایع است. هر پروفیل با توجه به ضخامت و شکل ظاهری در بخش های متعددی از بنا مورد استفاده قرار می گیرند. اما در این بخش قصد داریم اصلی ترین کاربردهای انواع پروفیل های فوق را متذکر شویم که شامل:

 

  1. مستحکم سازی بخش های متعدد بنا و سازه های فولادی 2) تولید بزرگترین چارچوب های فلزی و یا فولادی 3) تولید انواع چارچوب های مختص پنجره و درب 4) مستحکم سازی، پوشش و ساخت سقف سوله و یا دیگر سازه ها

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم این پروفیل ها در انواع متنوعی تولید و در بخش های مختلف ساختمان با توجه به کاربرد ویژه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *