5 نکته مهم در خرید تیرآهن

پنج نکته‌ای که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن دقت کنید!

امروزه از انواع مقاطع فولادی در ساختمان سازی، پل سازی و صنایع دیگر استفاده می‌شود. از میان این مقاطع، تیرآهن را می‌توان به عنوان یکی از مصالحی که نقش تعیین کننده در کیفیت و استحکام سازه‌ها دارد، معرفی کرد. در بیان اهمیت کیفیت این محصولات در ساخت انواع سازه می‌توان چنین گفت که اگر انواع تیرآهن از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و در تولید آنها، استانداردهای مورد نظر رعایت نشده باشند، سازه در برابر حوادث طبیعی و یا فشار و ضربه، مقاومت لازم را نداشته و در نهایت در مدت کوتاهی با خسارت‌های جبران ناپذیری روبرو خواهد شد. از این رو باید در خرید تیرآهن به نکات مهمی توجه کرد. از جمله نکات مهم خرید تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

توجه به رنگ تیرآهن

یکی از نکات مهمی که خریداران باید به هنگام انتخاب و تهیه تیرآهن باکیفیت، مد نظر قرار دهند رنگ این مصالح است. در حالت عادی، رنگ تیرآهن به صورت طوسی با رنگ تیره و یا سیاه است. این در حالی است که اگر تیرآهن در برابر رطوبت و یا هوا قرار گیرد ممکن است با تغییر رنگ مواجه شود؛ بنابراین در صورتی که به هنگام انتخاب و خرید تیرآهن متوجه شدید رنگ آن، زرد می باشد مطمئن باشید که این محصول در برابر هوازدگی و رطوبت ناشی از بارندگی قرار داشته است. وجود زنگ زدگی و یا خوردگی نیز از عواملی است که نشان دهنده کیفیت پایین نگهداری از این محصول بوده و سبب افت کیفیت آن شده است.

با توجه به این گفته‌ها در صورت وجود تغییر اساسی در رنگ تیرآهن، از خرید آن منصرف شوید. لازم به ذکر است که تغییر سطحی در رنگ تیرآهن و یا وجود زنگ زدگی جزئی در آن، مانع از استفاده از این تیرآهن‌ها نمی‌شود، بلکه توصیه می‌گردد از آنها در موارد کم‌اهمیت‌تر استفاده شود.

5 نکته مهم در خرید تیرآهن

توجه به شکل ظاهری تیرآهن

شکل ظاهری تیرآهن از دیگر نکات مهم خرید تیرآهن به شمار می‌رود. تیرآهن‌ها از دو قسمت جان و بال تیرآهن تشکیل می‌شوند؛ بنابراین باید قبل از انتخاب و خرید تیرآهن، در مورد این قسمت‌ها و شکل ظاهری آنها اطلاعاتی کسب نمایید. به این ترتیب می‌توانید در صورت وجود موردی غیرعادی در شکل ظاهری تیرآهن، آن را شناسایی کنید.

در ضمن آشنایی با ساختار انواع تیرآهن به شما کمک خواهد کرد تا متناسب با کاربری مد نظر، بتوانید بهترین نوع این مصالح را انتخاب نموده و آن را خریداری کنید.

توجه به وزن تیرآهن

وزن تیرآهن از نکات دیگری است که کارشناسان توصیه می‌کنند به هنگام خرید آنها، به آن توجه گردد. دقت داشته باشید که وزن این مصالح بر اساس ضخامت و ابعاد این محصولات تعیین می‌شود. از این رو در هر کارخانه متناسب با استانداردهای به کار رفته در آنها برای تولید انواع تیرآهن، با متغیر بودن وزن این مصالح روبرو هستیم. به همین دلیل گفته می‌شود که هر چه وزن تیرآهن‌ها به جدول وزنی تعیین شده از سوی کارخانه نزدیک باشد، تیرآهن از کیفیت مناسبی برخوردار خواهد بود.

5 نکته مهم در خرید تیرآهن

از نکاتی که باید خریداران در بررسی وزن تیرآهن مورد نظر قرار دهند این است که سنگین بودن وزن تیرآهن هیچ گاه به منزله باکیفیت بودن آن نیست. در ضمن به هنگام خرید و بارگیری مصالح توجه داشته باشید که وزن درج شده در فاکتور با وزنی که باسکول نشان می‌دهد یکی باشد.

تعداد شاخه‌های تیرآهن

از دیگر نکات مهم خرید تیرآهن می‌توان به تعیین تعداد شاخه‌های آن اشاره کرد. با این که در اکثر موارد، تیرآهن با تناژ بالا خریداری شده و وزن آنها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در برخی موارد این مصالح به صورت شاخه‌ای خرید و فروش می‌شوند. در این موارد باید خریدار به وزن هر شاخه تیرآهن و این که نیاز به تیرآهن سبک یا سنگین دارد توجه کند.

در ضمن خرید این محصولات به صورت بندیل نیز امکانپذیر است. بندیل شامل تعدادی شاخه تیرآهن می‌باشد. هر کارخانه بنا به سیاست‌هایی که دارد، تعداد شاخه متفاوتی در هر بندیل قرار می‌دهد. از این رو مهم است که به تعداد این شاخه‌ها در هر بندیل توجه کنید.

توجه به کیفیت تیرآهن

کیفیت تیرآهن‌ها با توجه به جدولی با نام اشتال تعیین می‌شود. در این جدول، تمامی پارامترهای استاندارد تولید تیرآهن مرغوب اعم از وزن، ابعاد، ضخامت و … درج شده‌اند. از این رو با بررسی اعداد موجود در این جدول و مقایسه آن با وزن، ضخامت و ویژگی های تیرآهن، می‌توان از کیفیت تیرآهن منتخب آسوده خاطر شد. هر چه اعداد به دست آمده به اعداد موجود در جدول اشتال نزدیک باشد، کیفیت تیرآهن در حد بالایی قرار خواهد داشت.

قیمت تیرآهن در بازار

حال که با نکات مهم خرید تیرآهن آشنا شدید لازم است تا در مورد قیمت این محصول در بازار نیز اطلاعاتی داشته باشید.

 

قیمت تیرآهن همانند دیگر مقاطع فولادی موجود در بازار با توجه به پارامترهای مختلف تعیین می‌شود. از جمله این پارامترها می‌توان به نرخ ارز، نوسانات موجود در بازار، هزینه حمل و نقل، وزن تیرآهن، تعداد شاخه‌ها و … اشاره کرد. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت تیرآهن باید از خدمات مراکز فروش و یا سایت‌های معتبر فعال در این حوزه استفاده کنید.

کلام آخر

آهن آلات ایران به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فروش انواع مقاطع فولادی، آماده است تا خدماتی چون ارائه مشاوره رایگان، فروش محصولات باکیفیت، فروش به صورت عمده و فروش با قیمت مناسب را به مشتریان ارائه دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت، از نکات مهم خرید تیرآهن آگاه شده و خریدی متناسب با نیاز و بودجه خود داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *