قیمت آهن آلات با دلار 60 هزار تومنی

پیش بینی قیمت آهن آلات با دلار ۶۰ هزار تومانی

دغدغه این روزهای همه خریداران و فروشندگان در تمام بخش‌ها و حوزه ها، موضوع قیمت دلار است. موضوعی که توانسته تاثیر خود را بر روی تمام اقلام و محصولات مصرفی و غیر مصرفی در کشور بگذارد. قیمت یکی از محصولاتی که این روزها تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفته است، محصولات آهن آلات است. صنعت آهن آلات، صنعتی با زیر مجموعه‌های بسیار است که حتی تولید کوچک‌ترین قطعات، تحت تأثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفته اند. در ادامه رابطه افزایش قیمت دلار و قیمت آهن آلات را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

عوامل افزایش قیمت دلار

 

از عوامل بنیادی که منجر به افزایش قیمت دلار شده است می‌توان به نقدینگی بالا، تورم بی‌سابقه، عدم توافق برجام و کسری بودجه اشاره کرد. تا زمانی که هر یک از این مسائل برطرف نشود، می‌توان گفت با افزایش دلار مواجه خواهیم بود که این موضوع منجر به بی‌ثباتی در قیمت تمامی محصولات تولیدی و وارداتی خواهد شد.

تورم در محصولات فولادی

قیمت آهن آلات با دلار 60 هزار تومنی چقدر میشود؟

ارزیابی‌هایی که صورت گرفته است، بین تورم در سکه بهار آزادی، طلا و محصولات آهن آلات از جمله ورق و میلگرد، میزان تورم در محصولات آهن آلات حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است. موضوعی که ارتباط مستقیم دلار و آهن آلات را تایید می‌کند. به این معنا که اگر افراد به جای سکه و طلا، محصولات آهن آلات از جمله میلگرد و ورق را خریداری کرده بودند، قطعاً به سود بیشتری دست پیدا می‌کردند.

رابطه قیمت فولاد و دلار

قیمت آهن آلات با دلار 60 هزار تومنی

فولاد از مهمترین کالاهای اساسی در دنیا به شمار می‌آید. در ایران نیز محصولات آهن آلات که طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند، به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک، تولید و به فروش می‌رسد. به این ترتیب می‌توان گفت از آنجایی که فولاد یک محصول جهانی است و قیمت آن با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و این قیمت به طور روزانه تغییر پیدا می‌کند، در نتیجه بین قیمت آهن آلات و دلار یک رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع خرید و فروش محصولات آهن آلات با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

تاثیر دلار بر محصولات فولادی

فاکتورهای مهمی از جمله میزان عرضه و تقاضا، هزینه سوخت و تامین مواد اولیه، در قیمت آهن آلات نقش مهمی دارند. از آنجایی که هر یک از این موارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم با دلار در ارتباط هستند، در نتیجه با افزایش دلار، افزایش قیمت بیشتری را در محصولات فولادی شاهد خواهیم بود.

  • خرید دستگاه‌های وارداتی

نکته مهمی که در صنعت آهن آلات وجود دارد، تکنولوژی و دستگاه‌هایی است که برای تولید محصولات فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌هایی که باید خریداری شوند، باید با دلار خریداری شوند، هرچه قیمت دستگاه افزایش پیدا کند، خریدار باید دلار بیشتری را پرداخت کند. اما تنها موضوع خرید دستگاه‌ها نیست، این دستگاه‌ها نیاز به تعمیر، سرویس و نگهداری ماهانه یا سالانه دارند. در برخی از مواقع باید قطعات تعویض یا تعمیر شوند که با دلار انجام می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت از آنجایی که تکنولوژی و دستگاه‌ها باید از کشورهای دیگر وارد شوند، با افزایش قیمت دلار، قیمت ماشین آلات صنعتی افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه محصولاتی که در یک کارخانه تولید می‌شوند، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.

  • خرید مواد اولیه خارجی

از آنجایی که برای تولید هر محصول فولادی از متریال خاصی استفاده می‌شود و خرید مواد اولیه به طور روزانه در بازارهای جهانی قیمت‌گذاری می‌شود، با افزایش قیمت دلار، مواد اولیه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. از جمله مواد اولیه که برای برخی از محصولات آهن آلات به کار می‌رود می‌توان به گرافیت سولفور و سیلیکو منیزیم اشاره کرد. اما از آنجایی که این مواد اولیه در کشور وجود ندارد و یا مقدار آن در کشور محدود است، باید از کشورهای دیگر همچون ارمنستان، گرجستان و سایر کشورها به ایران وارد شود. از آنجا که هر نوع واردات به کشور با دلار محاسبه می‌شود، این مواد اولیه نیز باید با دلار خریداری شوند، در نتیجه دلار ۶۰ هزار تومانی در بخش خرید مواد اولیه نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت. با خرید مواد اولیه گران، محصول تولیدی گران‌تر به فروش می‌رسد.

  • حمل و نقل بین کشوری

برای واردات مواد اولیه از کشورهای دیگر باید از ترانزیت استفاده کرد. از آنجایی که هزینه حمل و نقل بین کشوری، با دلار محاسبه می‌شود، در نتیجه با افزایش قیمت دلار، باید هزینه بیشتری را برای حمل و نقل پرداخت کرد. در این بخش از صنعت آهن آلات نیز افزایش قیمت دلار تاثیر خود را به طور غیر مستقیم بر روی محصولات فولادی خواهد گذاشت. در نتیجه قیمت آهن آلات با دلار ۶۰ هزار تومانی، بسیار بالا خواهد بود.

  • میزان عرضه و تقاضا

در تمامی صنایع از جمله آهن آلات، اگر میزان تولید افزایش پیدا کند، قیمت محصول کاهش پیدا می‌کند، اما اگر تولید کنندگان به دلیل افزایش قیمت دلار میزان تولیدات خود را کاهش دهند، یا تولیدات خود را با قیمت‌های بسیار بالا به فروش برسانند، خریداران تمایل به خرید نخواهند داشت. خریدارانی که این روزها قصد خرید محصولات فولادی را دارند باید قبل از اقدام به خرید، ابتدا قیمت محصولات را نسبت به ریال و دلار مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این روزها به دلیل افزایش دلار آمریکا، ریال ایران با کاهش ارزش چشمگیری مواجه شده است که این موضوع منجر به افزایش قیمت آهن آلات شده است.

  • کاهش ارزش پول کشور

میزان ارزش پول کشور در مقایسه با دلار یک فاکتور اصلی برای کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات است. با افزایش قیمت دلار، ارزش پول کشور کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند. با کم شدن تقاضا، قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

خرید محصولات فولادی و آهن آلات با دلار 60 تومنی

باید توجه داشت، برخی از فاکتورها منجر به افزایش قیمت بلند مدت، میان مدت و یا کوتاه مدت می‌شوند. این روزها با افزایش قیمت دلار، تمام اقلام افزایش قیمت داشته اند، اما جو روانی که با افزایش قیمت دلار بر جامعه حاکم شده است، چندان پایدار نخواهد بود و می‌توان گفت این افزایش قیمت محصولات کوتاه مدت خواهد بود. این امکان وجود دارد که با یک تصمیم از سوی دولت، قیمت دلار کاهش چشمگیری پیدا کند و قیمت‌ها روند کاهشی را طی کنند. در نتیجه برای خرید آهن آلات، توصیه می‎شود کمی منطقی عمل کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرید.

بخریم یا نخریم؟

کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، خریداران بزرگ محصولات آهن آلات هستند. این روزها دلار ۶۰ هزار تومانی برای آن‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. آن‌ها نمی‌دانند آیا باید با دلار ۶۰ هزار تومانی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند، یا منتظر کاهش قیمت دلار باشند. چرا که اگر فعالان ساخت و ساز محصولات آهن آلات را با قیمت بالا خریداری کنند، قطعاً این میزان افزایش قیمت، بر روی قیمت پروژه‌های ساختمانی نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت. در واقع می‌توان گفت افزایش قیمت دلار، مانند یک زنجیر تاثیر خود را بر روی سایر محصولات و اقلام خواهد گذاشت. کسانی که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند، به خوبی با این موضوع آشنا هستند که قطعاً با افزایش دلار محصولات آهن آلات نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

سخن پایانی

آهن آلات ایران مجموعه‌ای بزرگ است که به دلیل داشتن توانایی جهت تامین محصولات آهن آلات، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی نیاز صنعتگران را در این حوزه برطرف کند. اما نکته مهم که این روزها منجر به کاهش خرید محصولات آهن آلات شده است، افزایش قیمت دلار است. قطعاً قیمت آهن آلات با دلار ۶۰ هزار تومانی نیز افزایش پیدا کرده است. شما می‌توانید برای دریافت آخرین اطلاعات در مورد قیمت‌ها به سایت آهن آلات ایران مراجعه کنید. این مجموعه همواره سعی کرده است تا محصولات فولادی را با قیمت‌های مناسب به فروش برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *