چکر پلیت

چکر پلیت یا ورق آجدار چیست؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی ورق‌های آجدار یا همان چکر پلیت بپردازیم. ورق آجدار یکی از هزاران محصولات فولادی است که در زندگی روزمره با آن بسیار برخورد داشته اید. ورق‌های آجدار برای اولین بار در سال ۱۸۲۰ میلادی تهیه و تولید شدند و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفتند. آج‌هایی که بر روی سطح این ورق‌ها قرار دارند، مانع لغزش در سطوح شیب دار و سطوح لغزنده می‌شوند و ایمنی بیشتر را برای مکان‌های لغزنده فراهم می‌سازند. برای آشنایی هر چه بیشتر با چکر پلیت ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

چکر پلیت چیست؟

 

چکر پلیت همان ورق‌های آجدار هستند.سطح رویی این ورق‌ها صاف و صیقلی نیست، زائده‌هایی بر روی ورق وجود دارد که باعث اصطکاک می‌شوند و در بسیاری از اماکن از جمله ایستگاه‌های مترو، سطوح شیبدار، پل هوایی‌ها و پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق آجدار یا چکر پلیت

ورق آجدار یا چکر پلیت ورق‌هایی هستند که اکثرا در سه نوع جنس آهنی، آلومینیومی استیل یا گالوانیزه تهیه و تولید می‌شوند. همچنین ورق‌های چکر پلیت علاوه بر نوع جنس بر اساس نوع شکل عاج نیز به سه دسته: ورق‌های آجدار با عاج‌های لبه تیز، لبه ذوزنقه و لبه گرد تقسیم بندی می‌شوند. در ضمن چکر پلیت‌ها بر اساس نوع برجستگی روی آنها به نام‌های بادامی، شطرنجی، قطره‌‌ای، الماسی، لوزی، عدسی شناخته شده اند. بهتر است بدانید در مورد ورق‌های چکر پلیت اصطلاح چکر پلیت ۳ خط یا ۴ خط یا ۵ خط که به تعداد عاج‌های موجود به روی ورق‌ها اطلاق می‌شود، پر کاربرد است.

اکنون در بازار چکر پلیت بسته به نوع جنس ورق، ضخامت و ابعاد بیش از۱۵۰ ورق آجدار وجود دارد. شما مشتریان گرامی می‌بایست با در نظر گرفتن محیط جغرافیایی و بسته به نوع کاربرد، ورق‌های آجدار را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه مشاوره سایت آهن آلات ایران ارتباط برقرار کنید تا انتخابی صحیح و مطمئن داشته باشید.

قیمت چکر پلیت

در لیست زیر سعی کردیم قیمت ورق‌های چکر پلیت را به ترتیب از گران‌ترین به ارزان‌ترین جمع آوری کنیم.

  • ورق آجدار استنلس استیل
  • ورق آجدار آلومینیوم
  • ورق آجدار گالوانیزه
  • ورق آجدار آهنی

در ضمن یک دسته بندی دیگر نیز که بروی قیمت تاثیر گذار می‌باشد به شرح زیر است:

مشخصات و ابعاد ورق‌های چکر پلیت

همانطور که می‌دانید ورق‌های آجدار جدا از نوع جنس و نوع آج در ابعاد گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند. از جمله موارد زیر می‌باشند:

  • رول‌های آهنی آجدار در سه عرض ۱۰۰ سانتی متر ، ۱۲۵ سانتی متر و ۱۵۰ سانتی متر تولید می‌شود.
  • رول‌های استیل آجدار نیز در سه عرض ۱۰۰ سانتی متر، ۱۲۲ سانتی متر و ۱۵۰ سانتی متر تولید می‌شود.
  • رول‌های آلومینیومی آجدار در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می‌شود.
  • شیت‌های آهنی آجدار با ابعاد استاندارد ۱*۲ متر، ۵/۱*۵/۲ متر و ۲۵/۱*۶ متر تولید می‌شود.
  • شیت‌های استیل آجدار با ابعاد ۱*۲ متر، ۲۵/۱* ۵/۲ متر، ۵/۱*۳ متر و ۵/۱*۶ متر تولید می‌شود.
  • شیت‌های آلومینیوم آجدار با ابعاد ۱*۲ متر و ۲۵/۱*۵/۲ متر تولید می‌شود.
  • شیت‌های گالوانیزه آجدار نیز با ابعاد ۱*۲ متر، ۲۵/۱*۵۰/۲ متر و ۵/۱*۳ متر تولید می‌شوند.

وزن ورق‌های آجدار یا چکر پلیت

بهتر است بدانید آج یا همان عاج‌های موجود بر روی سطح چکر پلیت مقدار زیادی به وزن ورق اضافه نمی‌کند. این مقدار حدوداً ۲ درصد می‌باشد. برای آسانی و سهولت انتخاب شما در ادامه وزن ورق‌های آجدار با ابعاد ۱*۲ متر را آورده ایم. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن آلات ایران اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید:

  • وزن ورق آجدار فابریک آهنی ۳۳ کیلوگرم
  • وزن ورق آجدار گالوانیزه ۳۵ کیلوگرم
  • وزن ورق آجدار استیل ۳۱ کیلوگرم
  • وزن ورق آجدار آلومینیوم ۱۱ کیلوگرم

سخن آخر

مصرف این محصول در کشور در سال به بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن می‌باشد. یکی از تامین کنندگان داخلی عمده شرکت فولاد مبارکه است. این ورق‌ها نیز از کشورهایی همچون چین و روسیه به کشور وارد می‌شوند. شرکت فولاد مبارکه توانسته با افزایش تولید ورق‌های آجدار قیمت را در بازار داخلی کاهش و سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین صادرات این محصول به کشور‌های دیگر شود. در حال حاضر نوع گل بادامی بیشترین استفاده را در بازار آهن آلات دارد شما به راحتی می‌توانید از سایت آهن آلات ایران از قیمت هر یک از محصولات مطلع و اقدام به خرید کنید. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *