میلگرد A2

 کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی

بتنی که در ساختمان سازی از آن استفاده می گردد شکننده و ترد میباشد، از همین جهت، مقاومت آن در سطح بسیار پایینی قرار دارد.برای رفع این عیب باید ابزاری را با بتن تلفیق کرد که به آن استحکام و مقاومت ببخشید. بهترین وسیله، میلگرد است. میلگردی که از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد می تواند ستونها و کف طبقات را تقویت کند. در ادامه در مورد یکی از انواع میلگرد که در طبقه بندی آجدار ها قرار دارد می پردازیم.

میلگرد A2 چیست

این میلگرد را میتوان در دسته بندی آجدار طبقه بندی کرد و از لحاظ استقامت و سختی، آن را در مقام متوسط یا رده مقاومتی ۳۴۰ مگاپاسکال قرار داد. اگر بخواهیم ظاهر آن را بهتر به تصویر بکشیم میتوان آن را یک محور طولی تصور کرده که تعدادی آج در حالت مار پیچ حول آن قرار گرفته اند و به صورت دوکی و یکنواخت تولید می گردند. در واقع این نوع میلگرد به طبقه ی آرماتورهای سخت تعلق داشته و در اصل طبق استانداردهای پذیرفته شده ی روسیه تولید می گردد.

 

میلگرد A2 چیست

 

بهتر است بر روی این نوع میلگرد جوشکاری انجام نگردد اما اگر انجام این کار اجتناب ناپذیر بود، امکان پذیر خواهد بود. میلگرد A2 از کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر ساخته شده است و برای شناسایی این میلگرد میتوان به حرف  J که بر روی آن حک شده است توجه کرد. بر خلاف سایر میلگردهای گروه A اج این میلگرد ساده میباشد. از لحاظ تنش جاری و گسیختگی به ترتیب سه هزار و پنج هزار کیلومتر بر سانتی متر مربع میباشد و اغلب استفاده ی آن در موارد خاموت زنی است. تغییر شکل پلاستیک این میلگرد تقریبا نوزده درصد میباشد.

تفاوت میلگرد A2 و سایر میلگردهای دیگر

میلگرد A2 نسبت به نوع A3 ، نرم تر و تردتر است. آج های آن حالتی موازی و فنری شکل دارد و برای ساختهای ساختمانی ، علی الخصوص خاموت زنی بسیار مناسب خواهد بود اما میلگرد A3 دارای آج هایی به شکل جناقی یا هفت و هشت میباشد و نسبت به میلگرد A2 از سختی بیشتری برخوردار است. استفاده از آن نیز در مواردی که شکل سازه ثابت نیست اصلا توصیه نمی گردد. میلگرد 3A به هیچ عنوان در مقایسه با میلگرد A2 مناسب جوشکاری نمیباشد.

در مقایسه ی میان میلگردهای A2 نسبت به میلگردهای A1 میتوان گفت که نوع 2A  سخت ‌تر میباشد و جزء میلگردهای نیم سخت (با درصد کربن بالاتر) طبقه بندی می گردد.

عملکرد میلگرد 2A

میلگردهای آجدار A2 روی سطح خود برجستگی یا شیارهایی دارد که سبب ایجاد پیوند بهتر وعمیقتر میان میلگرد و بتن میگردد. کاربرد این میلگرد معمولا در آرماتورهایی است که عملکرد آن ها برشی باشد مانند خاموت زنی و کمر کش دیوار برشی و مش بندی ساختمان میباشد. به عبارت دیگر در ستون ها، تیرها و تیرچه های سازه های بتنی و در هر جای دیگری که نیاز به شکل پذیری بالایی باشد، میلگرد a2 نسبت به باقی میلگرد مناسب تر است.

 

عملکرد میلگرد 2A

طرز تشخیص میلگرد A2

میلگردهای ساده یا A1 را که میتوان به راحتی از باقی گزینه ها حذف کرد چرا که این نوع بدون آج و کاملا ساده هستند. حال مهم است که چگونه نوع A2 را از سایرین تشخیص دهیم. جواب این سوال قطعا در جنس و آج میلگرد خواهد بود.

به عبارت دیگر آج میلگرد A2 به شكل فنر و مارپیچ های موازی  می باشد و حالت ضربدر، جناقی، هفت و هشت و یا غیره در مورد این نوع صدق نمی کند. این میلگرد انعطاف پذیر است و به راحتی خم می گردد، در حالی که نوع A4  و A3 سخت و غیر قابل انعطاف هستند. البته این نکته در مورد میلگردهایی است که طبق استاندارد ساخته میشوند. میلگرد A2 که امروزه بیشتر با نام میلگردهای “آج 340” شهرت دارند، به طور کاملا مستقیم آجدار می گردد، در حالی که سایر میلگردها مرحله ی خنک کاری توسط پاشیدن آب یا قرار گیری در دمای پایین را نیز تجربه می نمایند. همین تفاوت سبب تیره شدن رنگ میلگردها خواهد شد.

سخن اخر

میلگرد از جمله مصالحی است که بسیار نیاز دارد در مورد کیفیت آن دقیق گردید. برای این منظور و جلوگیری از هرگونه تقلبی بودن میلگرد خریداری شما، میتوانید از فروشنده گواهی کیفیت محصول رو مطالبه نمایید. این گواهینامه شامل اطلاعاتی مانند مشخصات مکانیکی میلگرد، ترکیبات شیمیایی آن و درصد خلوص خواهد بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *