با پروفیل ساختمانی بیشتر آشنا شوید

در امر ساخت و ساز، از مصالح بی شماری استفاده می شود که از پرمصرف ترین آن ها نوع فلزی است.

اگر قصد ساخت و ساز دارید و می خواهید سازه از استحکام کافی برخوردار باشد بهتر است با پروفیل ساختمانی بیشتر آشنا شوید. با کمک این مصالح می توانید طول عمر ساختمان خود را افزایش دهید تا از بروز هر گونه خسارت مالی و جانی ناشی از تخریب، در امان بمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاربرد، جنس، قیمت و …

پیشنهاد می کنم تا انتهای این پست ما را همراهی بفرمایید.

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل ها به آن دسته از تجهیزاتی گفته می شوند که در صنعت ساخت و ساز اعم از ساختمانی و یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. عمده کاربرد آن ها برای نمای ساختمان، ساخت درب و پنجره و لوله است؛ اما در صنعت راه سازی، خودرو سازی، ساخت کرکره های مغازه، ساخت چهارچوب درب، پوشش سقف سوله ها، ساخت پایه های میز و صندلی، کناره راه پله، نرده کشی خیابان ها و … نیز به کار گرفته می شوند. پروفیل ها از نظر ابعاد و ضخامت متنوع اند و آن ها را بر همین اساس از 1 تا 7 شماره گذاری می کنند.

انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانیپروفیل را از ابعاد مختلفی که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم دسته بندی می کنند:

الف- پروفیل از نظر شکل ظاهری شامل دو دسته است:

  • پروفیل های باز: برخی از این پروفیل ها دارای سطح مقطع Z هستند و برای مواردی همچون ساخت سقف سوله، سالن ورزشی، انبار، پارکینگ و هر آنچه که مربوط به ساخت و سازهای بزرگ است به کار برده می شوند. از نمونه های این نوع از پروفیل ها می توان اشاره ای به میلگرد، نبشی، تیرآهن، ناودانی، چهار پهلو و … نمود. به دلیل باز بودن شکل ظاهری به این نام شهرت دارند.
  • پروفیل بسته: نوع دیگری از پروفیل می باشد که برای امور سبکی همچون پروفیل درب و پنجره، قوطی، لوله، درب های کرکره ای و … کارایی دارد.

ب- از نظر موارد کاربرد، این مصالح فلزی به دو دسته پروفیل ساختمانی و صنعتی تقسیم می شود:

  • پروفیل صنعتی: بیشترین کاربرد این نوع از پروفیل در پروژه های بزرگ همچون صنعت خودرو سازی و نظامی می باشد.
  •  پروفیل ساختمانی: این پروفیل همان طور که از نام آن بر می آید برای پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

ج- از نظر فرایند تولید شامل مراحل زیر می باشد:

  • نورد سرد: نورد، یک مرحله اساسی در تولید پروفیل می باشد. در نورد سرد، ابتدا پردازش و شکل دهی فولاد در دمای اتاق صورت می گیرد سپس با خم کردن و پرس شدن به مرحله پایانی می رسد. بیشترین کاربرد این مدل از پروفیل در پروژ های سبک همچون ساخت درب و پنجره است.
  • نورد گرم: فرایند تولید فولاد در دمای بیش از 1700 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. در این روش، مواد اولیه به راحتی قابل شکل گیری هستند و ظاهری شبیه به قوطی دارند.
  • مرکب: این مرحله تولید در واقع ترکیبی از نورد سرد و گرم می باشد.

جنس پروفیل ساختمانی

جنس پروفیل

پروفیل های ساختمانی را از متریالی همچون آلومینیوم، گالوانیزه و یا کامپوزیت می سازند که هر کدام از این مواد ویژگی و خصوصیات خاص خود را دارند.

  • پروفیل آلومینیوم: در ساختمان سازی برای مواردی همچون درب و پنجره به کار گرفته می شود و در صنعت نیز برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیل گالوانیزه: از پرمصرف ترین نوع پروفیل است و به دلیل مقاومت و استحکام بالا، برای درب و پنجره هایی که با نیروی باد مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پروفیل کامپوزیتی: انتخاب این جنس در مناطقی که مرطوب است و احتمال خوردگی بالاست گزینه مناسبی می باشد.

کارخانه های تولید کننده پروفیل

از آنجایی که این مصالح در ساخت و ساز، مورد استفاده قرار می گیرند و از مصرف بالایی برخوردار هستند، کارخانه های بسیاری در کشور تأسیس شده اند تا بتوانند با تولید این مصالح ارزشمند، نیاز کشور را مرتفع سازند. شرکت جهان پروفیل پارس، شرکت صابری، شرکت یاران، فولاد هیربد، پروفیل ساوه، گروه صنعتی شرق تهران، گروه صنعتی درپاد تبریز، شرکت سپاهان و کارخانه کیهان نمونه هایی از صدها تولید کننده معروف در کشور هستند. این تولید کنندگان با داشتن دانش تخصصی و دستگاه های به روز توانسته اند پروفیل هایی با کیفیت به بازار عرضه کنند.

 

قیمت پروفیل در بازار

قیمت پروفیل در بازار، متأثر از عواملی همچون ابعاد، سایز، ضخامت، جنس، شرکت تولید کننده، نوع کاربرد، نرخ ارز و حتی تحولات سیاسی است. از آنجایی که قیمت این محصول با توجه به نرخ ارز، در روزهای اخیر روندی نوسانی به خود گرفته، بهتر است که برای آگاهی از قیمت روز پروفیل کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *