آشنایی با کاربرد های گریتینگ

شکل ظاهری گریتینگ یک شبکه توری است با مشبک‌های فلزی که در کنار هم قرار گرفته‌اند. به دلیل نوع ساختار این شبکه توری، هوا و نور به راحتی از آن عبور می‌کند و این ویژگی باعث شده است که کاربردهای گریتینگ در ساختمان سازی و شهرسازی بیشتر شود.

 

معرفی انواع گریتینگ

در معرفی انواع گریتینگ، از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • گریتینگ فلزی تسمه – تسمه

در این نوع توری، بارگذاری کاملاً یکنواخت است و به دلیل استحکام بالا می‌توان در موقعیت‌های مختلف آن را نصب کرد. در این محصول تسمه‌ها به صورت پانچ به یکدیگر متصل و عملیات جوشکاری انجام می‌شود. این گریتینگ با ضخامت‌های مختلف در سه مدل ساده، مدل دار و پله‌ای ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • گریتینگ فلزی تسمه – نیم تسمه

به دلیل استفاده از تسمه‌های کوچک وزن این محصول نسبت به مدل تسمه در تسمه بسیار کمتر است و به عنوان کفپوش برای عبور و مرور ماشین آلات سنگین توصیه نمی‌شود.

 

  • گریتینگ فلزی تسمه – میلگرد

ساختار سبک این محصول به مدل تسمه – نیم تسمه نزدیک است و برای بارگذاری‌های بالا توصیه نمی‌شود.

 

بخش‌های تشکیل دهنده گریتینگ

از مشخصات فنی گریتینگ می‏توان به اجزای ساخت این توری فلزی اشاره کرد که شامل تسمه باربر، چشمه، رابط و نگه‌دارنده است.

  • تسمه باربر

وظیفه تسمه باربر تأثیرگذاری بر میزان مقاومت کشش و باربری توری است. محلی که تسمه‌ها نصب می‌شوند و نوع تسمه با توجه به کاربرد توری متفاوت خواهد بود. ضخامت، ارتفاع و طول این تسمه‌ها نیز تأثیر فراوانی بر استحکام گریتینگ می‌گذارند. دقت داشته باشید هر چه ضخامت و ارتفاع تسمه بیشتر باشد،  استحکام توری افزایش پیدا می‌کند، اما اگر طول تسمه بلند باشد از مقاومت توری کاسته می‌شود.

 

  • رابط

از بخش‏های تشکیل دهنده گریتینگ، علاوه بر تسمه، رابط است که به صورت عمودی بر روی توری نصب می‌شود. هدف از نصب رابط جلوگیری از تغییر شکل گریتینگ است. میزان ضخامت و فاصله رابط‌ها هیچ گونه تأثیری در مقاومت گریتینگ ندارد.

 

  • نگه‌دارنده

نگه‌دارنده‎ها به اشکال مختلف از جمله تسمه، نیم تسمه و میلگرد برای ثابت نگه داشتن تسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  • چشمه

بین رابط‌ها فاصله‌هایی وجود دارد که این فاصله‌ها چشمه نامیده می‌شود. هرچه این فاصله‌ها کمتر باشد استحکام شبکه بالا می‌رود. در نهایت چشمه‌ها می‌توانند در کاهش یا افزایش وزن گریتینگ تأثیر مستقیمی داشته باشند.

 

انواع گریتینگ از نظر جنس

انواع گریتینگ از نظر جنس

انواع گریتینگ از نظر جنس به دو نوع فلزی و غیرفلزی تقسیم بندی می‌شود. در نوع فلزی معمولاً از متریال چدن، گالوانیزه و فولاد استفاده می‌شود که می‌توان آنها را در سه گروه دست ساز، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک قرار داد. تسمه‌هایی که در این گریتینگ‏ها استفاده می‌شود نیز از جنس فولاد است. نوع فولاد به دلیل مقاومت بالا در صنایع مختلف شیمیایی، داروسازی و مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد.  نوع چدن نیز در فضاهایی که تردد خودرو بسیار بالا است، برای کفپوش استفاده می‌شود. در بین انواع گریتینگ، نوع آلومینیومی نیز وزن ساختمان را کاهش می‌دهد و برای ساختمان‌هایی که در معرض شرایط آب و هوایی نامساعد هستند، بسیار کاربردی خواهد بود.

در نوع غیرفلزی از متریال‎های متنوع از جمله فایبرگلاس، کامپوزیت، پلی پروپیلین و upvc استفاده می‌شود. توجه داشته باشید از نظر مقاومت هیچ تفاوتی به گریتینگ فلزی و غیرفلزی وجود ندارد. برای ساختمان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، گریتینگ کامپوزیت می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

فرآیند ساخت گریتینگ

فرآیند ساخت گریتینگ به دو روش سنتی و مدرن است، تنها تفاوت این دو روش نحوه اتصال تسمه به نگه‌دارنده است. در روش سنتی می‌توان این شبکه‌ها را در ابعاد مختلف تولید کرد، اما در روش نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، ابعاد از قبل تعیین شده است. تولید این محصول به روش سنتی زمان زیادی می‌خواهد و جلوه ظاهری چندان زیبایی نیز نخواهد داشت. اگر از گریتینگ تولید شده به روش سنتی، به عنوان کفپوش استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که محل جوش‌ها از یکدیگر باز شود. به دلیل وجود خطای انسانی کمتر از روش سنتی برای تولید گریتینگ استفاده می‌شود.

در روش مدرن که الکتروفورج نامیده می‌شود، کیفیت شبکه توری بالا می‌رود و ابعاد به طور کاملاً یکسانی تعیین می‌شود. برای بالا بردن مقاومت گریتینگ نیز از پوشش گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند، همچنین این پوشش باعث می‌شود این شبکه از نظر ظاهری در ساختمان‌های مسکونی و معابر شهری نمایی زیبا داشته باشد.

 

کاربردهای مختلف گریتینگ

کاربردهای مختلف گریتینگ

از مهم‌ترین کاربردهای گریتینگ می‌توان به استفاده آن به عنوان کفپوش اشاره کرد. در اماکن و فضاهای مختلف از جمله کانال‌های آب و فاضلاب، دریچه‌های بازشو، حفاظ در و پنجره، پارک‌های تفریحی این پوشش قابلیت نصب دارد.

این محصول در فضای شهری نیز کاربرد فراوانی دارد، در بسیاری از خیابان‌ها گریتینگ‏ها را بر روی معابر آب استفاده می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر زیبایی بخشیدن به سطح خیابان، آلودگی‌ها وارد محیط نشود. همچنین ماشین‌ها می‌توانند به راحتی از روی جوی‌ها عبور کنند. اگر فاصله شبکه‌ها کمتر باشد حتی از خروج حیوانات موذی نیز جلوگیری می‌شود.

 

سخن پایانی

​ اگر قصد خرید گریتنیگ یا دیگر محصولات آهن را دارید، سایت آهن آلات ایران با سال‌ها سابقه فعالیت در این حوزه توانسته است خدمات با کیفیت را در مقابل قیمت‌های مناسب ارائه دهد. ارائه مشاوره‌های رایگان در هنگام خرید، نقطه عطف این مجموعه به شمار می‌آید. چرا که با دریافت مشاوره حرفه‌ای می‌توانید خریدی مطمئن و تضمین شده انجام دهید. اگر چه قیمت گریتنیگ و دیگر آهن آلات ساختمانی به شرایط بازار واسته است اما شما می­توانید با وارد شدن به سایت آهن آلات ایران از قیمت‌های به روز محصولات آگاهی پیدا کنید و خریدی مقرون به صرفه انجام دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *