قیمت آهن با دلار 60 تومانی

آهن آلات بخریم یا صبر کنیم؟ بررسی قیمت های آهن با دلار امروز

بحث داغ این روزهای مردم ایران افزایش بی‌رویه قیمت دلار است. موضوعی که بدون شک تاثیر بسیار زیادی بر زندگی مردم ایران گذاشته است. با افزایش قیمت دلار، موضوعی که این روزها ذهن همه افراد را به خود مشغول کرده است، این است که آیا محصول مورد نظر خود را خریداری کنیم یا همچنان صبر کنیم؟ سوالی که تحلیلگران اقتصادی نتوانسته‌اند پاسخ شفافی را برای آن مطرح کنند. در این بازار پر نوسان، خرید آهن آلات نیز یکی از مهمترین دغدغه صنعتگران شده است که آیا با دلار بالای ۵۰ هزار تومان، محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند، یا امیدوار به کاهش نرخ دلار باشند.

قیمت آهن آلات در سال جدید

قیمت آهن با دلار امروز

تحلیلگران اقتصادی نمی‌توانند یک ثبات قیمت را برای دلار در نظر بگیرند، چرا که هر واکنشی از سمت دولت یا کشورهای اروپایی و آمریکای، می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش قیمت دلار شود. این موضوع معامله گران و فعالان اقتصادی را در تمام حوزه‌ها دچار تردید کرده است. می‌توان گفت کاهش قیمت دلار تنها تشنه یک خبر سیاسی است. چرا که اقتصاد و سیاست یک رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر دو به یکدیگر گره خورده اند. بنابراین باید نشست و دید که دولت و سایر کشورها چه تصمیماتی را در حوزه‌های مختلف اتخاذ می‌کنند. از این رو، در دو راهی خرید آهن آلات یا نخریدن آن، کسی نمی‌تواند به طور قاطع آینده را پیش بینی کند.

تاثیر نوسانات بازار ارز بر قیمت آهن آلات

 

در سال‌های گذشته نیز اقتصاد ایران نوسان‌های ناگهانی ناشی از افزایش قیمت دلار را تجربه کرده است و در این بازه زمانی نیز مجدداً بازار دچار نوسانات قیمت ارز شده است. صنعت فولاد نیز جزو صنایعی است که تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفته است. حتی کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار ارز، قیمت محصولات فولادی را دچار نوسان می‌کند. در بازار خرید و فروش محصولات فولادی قیمت امروز با فردا، قیمت‌های این هفته با هفته بعد، کاملا تفاوت دارد. تنها عامل این نوسانات، قیمت دلار آمریکایی است. در خرید آهن آلات، در کنار میزان عرضه و تقاضا، میزان صادرات و واردات و هزینه‌های حمل و نقل، نوسانات قیمت دلار تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت آهن آلات می‌گذارد.

وابستگی ایران به دلار

دلار

وابستگی ایران به دلار باعث شده است، قیمت انواع مصالح ساختمانی از جمله محصولات فولادی تحت شعاع قیمت دلار قرار بگیرد. در میان محصولات فولادی ناودانی، پروفیل، تیرآهن و میلگرد جزو محصولاتی هستند که بسیار کاربردی به شمار می‌آیند و البته بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. با افزایش قیمت دلار، زمانی که محصولات فولادی با قیمت بالا فروخته شوند، پروژه‌های ساختمانی که ساخته می‌شوند با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسند. به طور کلی هرگونه اختلال در تولید این محصولات فولادی، منجر به فلج شدن سایر صنایع می‌شود.

خرید آهن آلات با این قیمت دلار

بسیاری از افراد به دلیل از دست ندادن نقدینگی خود، به خرید انواع کالاها روی آوردند. آن‌ها سعی دارند تا پول خود را به کالا تبدیل کنند، این کالا می‌تواند طلا، سکه، خودرو یا خانه باشد. صنعتگران نیز خرید محصولات فولادی را انتخاب می‌کنند، علاوه بر اینکه پول نقد را به کالا تبدیل کرده اند، در صورت افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت محصولات فولادی در آینده، یک سرمایه‌گذاری سودآور را نیز انجام داده اند. از سویی دیگر، صنایع مختلف به دلیل اینکه محصولات فولادی جزو مواد اولیه آن‌ها محسوب می‌شود، نمی‌توانند در خرید مواد اولیه تعلل داشته باشند، چرا که هرگونه تعلل در خرید مواد اولیه منجر به تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود ، با این شرایط صنعتگران هیچ راهی ندارند، جز خرید آهن آلات با همین قیمت.

تاثیر تورم جهانی بر قیمت محصولات آهن آلات

کشورهای چین و روسیه جزو کشورهای تامین کننده فولاد در جهان هستند. اما جنگ روسیه با اوکراین، تنش بین آمریکا و چین و تنش دولت‌های عربی با روسیه، منجر به افزایش تورم جهانی شده است. از این رو تولیدکنندگان داخلی به صادرات محصولات خود فکر می‌کنند چرا که می‌توانند به جای دریافت ریال، محصولات خود را با دلار به فروش برسانند. به دلیل اینکه تقاضای داخلی در اولویت دوم کارخانه داران قرار می‌گیرد، منجر به گرانی محصولات فولادی می‌شود.

تاثیر دلار بر مواد اولیه محصولات فولادی

کارخانه‌های تولید محصولات فولادی تا حدودی می‌توانند مواد اولیه را از معادن ایران تامین کنند اما تهیه مواد اولیه خالص و مرغوب می‌تواند کمی دشوار باشد. از این رو صنعتگران اقدام به واردات مواد اولیه محصولات فولادی می‌کنند. از آنجایی که هر گونه واردات با نرخ دلار محاسبه می‌شود، قطعا مواد اولیه با قیمت بسیار بالایی وارد کشور خواهد شد. زمانی که مواد اولیه با قیمت بالا خریداری شود، قطعاً کالای تولید شده با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد.

تاثیر قیمت دلار بر عرضه و تقاضا

با افزایش قیمت دلار میزان عرضه و تقاضا نیز دستخوش تغییر می‌شود. زمانی که دلار افزایش قیمت دارد، تقاضا برای خرید محصولات فولادی افزایش پیدا می‌کند، چرا که این تصور وجود دارد، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور مجدداً قیمت دلار افزایش پیدا کند. در نتیجه ترجیح می‌دهند با دلار گران نیز محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما کارخانه‌داران به دلیل افزایش قیمت دلار تولیدات خود را کاهش می‌دهند، این اختلاف در میزان عرضه و تقاضا، مجددا منجر به افزایش قیمت آهن آلات می‌شود.

سخن پایانی

قیمت محصولات فولادی متاثر از نوسانات بازار ارز، همچنان در حال افزایش است. موضوعی که صنعتگران را به یک چالش بزرگ دعوت کرده است. مجموعه آهن آلات ایران، همچنان با افزایش قیمت دلار، توانسته است سبد محصولات خود را تکمیل نگه دارد. تنها راهکاری که می‌توان به صنعتگران جهت خرید آهن آلات توصیه کرد این است که قبل از اقدام به هرگونه خریدی، به طور لحظه‌ای از قیمت نهایی محصولات فولادی مطلع شوند. آهن آلات ایران همواره در کنار تولیدکنندگان داخلی بوده است و محصولات فولادی را با مناسب‌ترین قیمت‌ها به فروش می‌رساند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *