فرق نبشی و ناودانی

فرق نبشی با ناودانی در چیست؟

نبشی و ناودانی دو پروفیل بسیار پرکاربرد و مهم در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند. هر دوی این محصولات در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند و شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. اما با وجود این شباهت‌ها، میان نبشی و ناودانی تفاوت‌هایی وجود دارد. به طور کلی اطلاع از فرق نبشی با ناودانی برای افرادی که در صنعت ساخت و ساز و صنایع فولادی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. اگر تمایل دارید اطلاعاتی درباره فرق نبشی و ناودانی داشته باشید، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

نبشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نبشی پروفیلی است که از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است و در سازه‌های مختلفی کاربرد دارد. می‌توان نبشی را یکی از مهم‌ترین سازه‌های فولادی محسوب کرد. نبشی‌های موجود در بازار به دو شکل متفاوت نبشی فابریک و نبشی پرسی وجود دارند. بهتر است این موضوع را بدانید که هر چه زاویه نبشی بیشتر باشد می‌تواند وزن و تنش بالاتری را تحمل کند. در صنعت نبشی به دو صورت شاخه و نبشی لقمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای متفاوت این محصول در صنعت ساخت و ساز شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتصال پل‌ها به ستون‌ها
  • ساخت خرپا
  • ساخت ستون
  • متصل نمودن ستون‌ها به صفحات در فوندانسیون

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد

ناودانی پروفیل U یا C شکل است که در صنعت به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شود. ناودانی‌ها از ورق فولادی ساخته شده و به دو دسته مشبک و ساده تقسیم بندی می‌شوند. شکل ظاهری ناودانی موجب شده است تا بتوان از آن در صنایع متنوعی استفاده کرد. جالب است بدانید که ناودانی C شکل دارای مقاومت بیشتری است. همچنین این مقطع فولادی در مقایسه با سایر مقاطع، مقاومت پیچشی کمتر اما وزن سبک‌تری دارد و کمی انعطاف پذیر است. برخی از کاربردهای ناودانی عبارت است از:

  • ترمیم بناهای معماری
  • تشکیلات دریایی
  • ماشین آلات
  • تجهیزات ساخت و ساز

بررسی تفاوت‌های نبشی با ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم میان نبشی و ناودانی تفاوت‌هایی وجود دارد. می‌توان فرق نبشی با ناودانی را در موارد زیر بررسی کرد.

  • شکل ظاهری

نخستین تفاوت مهم نبشی و ناودانی در شکل ظاهری آن‌ها است. اما بهتر است این موضوع را بدانید که در برخی از پروژه‌ها می‌توان با استفاده از برش ناودانی از خط محوری ناودانی، دو نبشی تهیه کرد که می‌توانند کاربردهای خاصی داشته باشند.

  • بال نبشی

در ساختار هر دو این محصولات بال وجود دارد. تفاوت دیگر فرق نبشی و ناودانی در بال آن‌ها است. در نبشی ممکن است بال‌ها نامساوی باشند. اما در ناودانی هیچ گاه چنین طراحی برای بال‌ها وجود ندارد و همیشه بال‌ها به صورت مساوی هستند. همچنین در ناودانی عضو دیگری به نام جان در میان دو بال وجود دارد. در نبشی‌ها امکان دارد که اندازه دو بال مساوی یکدیگر نباشند. به عبارتی ساده‌تر پروفیل نبشی به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی تولید می‌شوند. این در حالی است که در ناودانی‌ها همیشه سایز دو بال مساوی یکدیگر هستند.

  • وزن

به طور کلی شما می‌توانید تفاوت وزن این مقطع را در جدول زیر مشاهده کنید:

جدول مشخصات نبشی

سایز وزن هر متر نبشی (kg) طول بال (mm) ضخامت بال (mm)
L*30*30*4 1/78 4 30
L*30*30*3 1/36 3 30
L*35*35*4 2/09 4 35
L*40*40*4 2/4 4 40

جدول مشخصات ناودانی

سایز ناودانی وزن هر متر ناودانی (kg) ضخامت (mm)
6 5 6
5/5 7 5/5
8 8.6 6
10 10.6 6
  • استاندارد ساخت آن‌ها

کارخانه‌های مختلف جهت تولید نبشی و ناودانی از نظر اندازه بال، ضخامت، وزن و… باید مطابق استانداردهای تولید عمل کنند. بهتر است این موضوع را بدانید که استاندارد ساخت نبشی و ناودانی متفاوت است. استاندارد مورد استفاده برای ساخت نبشی BS EN 10056 پارت اول و دوم استانداردDIN 1022 است. اما استاندارد مورد استفاده برای تولید ناودانی‌ها BSEN 10276 و DIN 1026 می‌باشد.

  • ساختار جان

جان وظیفه مقاومت در برابر نیروهای کششی را بر عهده دارد. این بخش تنها مختص ناودانی‌ها می‌باشد و در ساختار نبشی‌ها وجود ندارد. اما می‌توان با توجه به طریقه قرارگیری نبشی در سازه، یک بال آن را به عنوان جان در نظر گرفت.

  • تنوع متریال

برای بیان یکی دیگر از تفاوت‌های بارزی که میان نبشی و ناودانی وجود دارد می‌توان به تنوع متریال در محصول نبشی نسبت به نام ناودانی اشاره کرد. نبشی‌ها می‌توانند در جنس‌های مختلفی مانند نبشی ‌‌ام دی اف، نبشی گالوانیزه، نبشی پلاستیک وجود داشته باشند. اما ناودانی این چنین نیست. معمولاً تنوع ناودانی‌ها در انواع فلزات تعریف می‌شود و ناودانی‌ها بیشتر از آهن هستند.

قیمت نبشی و ناودانی

با توجه به فرق نبشی با ناودانی این دو مقطع فولادی قیمت یکسانی ندارند. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ناودانی و قیمت نبشی به سایت آهن آلات ایران مراجعه کنید. شما می‌توانید در این سایت قیمت‌های لحظه‌‌ای و آنلاین انواع مختلف محصولات فولادی از جمله قیمت نبشی و قیمت ناودانی را مشاهده کنید. همچنین اگر قصد خرید نبشی و ناودانی را دارید می‌توانید با شماره‌های درج شده تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان کارشناسان این مجموعه بهره مند شوید. کارشناسان آهن آلات ایران می‌توانند شما را در خرید محصولات مد نظرتان راهنمایی کنند.

سخن پایانی

نبشی و ناودانی دو محصول پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند. موضوع فرق نبشی با ناودانی مطلب مهمی است که افرادی که در حوزه صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند باید به خوبی از آن آگاه باشند. اگر شما قصد خرید نبشی و ناودانی را دارید بهتر است آنها را از فروشگاهی تهیه کنید که محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسانند. پیشنهاد ما به شما خرید از آهن آلات ایران است. آهن آلات ایران در راستای حقوق مشتریان خود و با حذف واسطه‌ها و دلالان بازار آهن، همواره محصولات خود را با قیمتی مناسب‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کند. از طرف دیگر شما می‌توانید کلیه خرید‌های خود را به صورت آنلاین و از سایت آهن آلات ایران انجام دهید، یک خرید راحت و ایده‌آل را تجربه کنید. ما در آهن آلات ایران بهترین محصولات را به شما ارائه خواهیم داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *