هفت کاربرد اصلی تیرآهن در ساختمان

یکی از اصلی ترین آیتم های ساختمان سازی مصرف تیرآهن است. کاربرد تیرآهن بسیار زیاد بوده و بیشتر صنایع به این محصول فولادی نیاز دارند. کارخانه های زیادی در ایران هستند که این محصول را تولید می‌کنند که عبارت اند از فولاد ذوب آهن، آریا فولاد، فولاد تبریز که معروف ترین آنها ذوب آهن است. کاربرد تیرآهن در ساختمان بیشتر برای تحمل فشار های تنشی و خمشی است.
تمامی ساختمان ها برای استحکام نیاز به تیرآهن دارند. این تیرآهن ها در ۴ نوع در بازار موجود است که هر کدام استاندارد های کیفی مخصوص به خود را دارند. با استفاده از نقشه و نوع طراحی ساختمان می‌توان هر کدام از آنها را انتخاب و در نهایت استفاده کرد.

کاربرد تیرآهن در ساختمان

اسکلت سازه فولادی
اسکلت سازه فولادی

یکی از نیازهای مهم هر ساختمان اسکلت سازی فولادی است. برای ساختن یک ساختمان محکم باید از تیرآهن های مرغوب استفاده شود. ۴ نوع تیرآهن در بازار وجود دارد که عبارت اند از: تیرآهن اروپایی، تیرآهن بال پهن یا هاش، تیرآهن لانه زنبوری.

کفی ستون

کفی ستون برای اتصال نبشی به ستون به کار می رود و از کاربردهای تیرآهن در ساختمان ها است. تیرآهن ها به خاطر قابلیت برش، جوش و پیچ کاری مانند یک بیس عمل می کنند و نبشی و ستون را به درستی در کنار هم حفظ کرده و وزن سازه را بر روی خود قرار می دهند.

تیرآهن کرومیت

تیرآهن کرومیت باریک تر از تیر‌آهن های دیگر هستند. طول آنها بیشتر از عرضشان بوده و به همین علت به تیرآهن های باریک معروف هستند. این تیرآهن دارای یک سطح نشیمن¬گاه بوده که بر روی تیرآهن اصلی جا می‌رود. کاربرد تیرآهن کرومیت برای سقف ساختمان ها است.

ستون

کاربرد تیرآهن بال پهن برای ستون ساختمان ها است. این نوع تیرآهن ها مهم ترین قسمت ساختمان را تشکیل داده که وظیفه استحکام آن را برعهده دارد. زمانی که ساختمان ها بیش از یک‌طبقه باشد می توان از این نوع تیرآهن به عنوان ستون ها یک پارچه استفاده کرد. طول تیرآهن ها باید زیاد باشد که از طبقه بالا بیرون زده تا تیرآهن بعدی بر روی آن جوش زده شود.

شاه تیر

به قسمت افقی سازه های فولادی شاه تیر می‌گویند. این تیرآهن ها به صورت افقی با استفاده از پلنت به یک دیگر متصل شده و در نهایت به ستون جوش میخورند. کاربرد تیرآهن شاه تیر برای محکم سازی سازه ها و اسکلت فولادی ساختمان و سقف است.

تیرک میانی

تیرک میانی به عنوان تیرآهن شناخته شده و از شاه تیر و ستون ها کوچک تر هستند. تیرک های میانی از بالا و پایین به ستون ها متصل می شوند. کاربرد تیرآهن تیرک میانی حفظ فشار و تحمل وزن ساختمان و طبقات بر روی یکدیگر است. تیرک میانی باعث‌ می شود که فشار به شاه تیر و از آنجا به ستون منتقل شده و وزن ساختمان به صورت افقی منتقل شود.

انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن بال پهن

تیر آهن بال پهن
این‌ نوع تیرآهن ها دارای دو نوع سبک و سنگین هستند. وزن تیرآهن های بال پهن نسبت به دیگر تیرآهن ها کمتر بوده و اندازه بال و ارتفاع یکسانی دارند.

تیرآهن نیم پهن

ظاهر این نوع تیرآهن ها شبیه به حرف Iاست. طول آنها برابر با ۸ تا ۱۶ سانتی متر و عرض آن ها ۴۶ تا ۲۲۰ میلیمتر و ارتفاع آن ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است.

تیرآهن اروپایی

در بازار تیرآهن اروپایی به عنوان تیرآهن معمولی شناخته می‌شود. طول آن برابر ۱۸ تا ۸ سانتی متر، ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر، ۵۸ تا ۲۱۵ میلیمتر است.

قیمت تیرآهن

تیرآهن ها از پرکاربرد ترین نوع محصولات فولادی هستند. این نوع محصولات در تمامی صنایع قابل استفاده است. به علت وجود تورم در بازار نمی توان قیمت دقیقی برای تیرآهن درنظر گرفت. وجود افرایش دلار و ارز نیز تاثیر مستقی بر افزایش یا کاهش قیمت نهایی تیرآهن می‌گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *