پروفیل-سبک-سنگین

پروفیل سبک چیست

در این مقاله سعی داریم درخصوص پروفیل سبک چیست مطالب جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

پروفیل

تقریباً در صد سال پیش برای نخستین بار، امریکای شمالی نخست به شکل آزمایشی از این فولاد پرکاربرد استفاده کرد اما بتدریج به دلیل قابلیت های بی نظیر آن عملاً در صنعت ساختمان سازی بسیار استفاده قرار گرفت.

پروفیل ماده فلزی است که از سطح مقطع پایدار و ثابت و طول بسیار تشکیل شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی اغلب سازندگان سعی می کنند تا جهت افزایش طول عمر بنا این فلز بسیاری کاربردی را جایگزین ابزارهای بی کیفیت و بی مرغوب کنند. به این ترتیب افراد خبره در این حرفه اقدام به تولید پروفیل به صورت مکعب های توخالی کردند.

براساس تقلیل مواد اولیه جهت تولید پروفیل این گروه از متخصصین توانسته اند تا حد قابل توجهی هزینه ها را کاهش دهند. لذا، پروفیل به دو دسته ساختمانی که بیشتر در ساخت درب و پنجره ها و همچنین صنعتی در تولید خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفیل-مبلی

حال با توضیحات ارائه شده لازم است شما را با عنوان موضوع مقاله پروفیل سبک چیست بیشتر آشنا کنیم:

پروفیل مبلی که نام دیگر پروفیل سبک است از نورد سرد و یا ورق های روغنی در ضخامت کمتر از یک و نیم میلیمتر بدست می آید. پروفیل سبک چیست از دو استاندارد ( EN 10 219-2) و ( DIN 2394) تبعیت میکند. در مجموع میتوان بیان کرد نوع سبک پروفیل بیشتر در صنایعی که به ضخامت کمتر آن نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد. پروفیل های سبک به اشکال چهارگوش، سه گوش و یا ترکیبی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

تولید پروفیل سبک

در ادامه پروفیل سبک چیست لازم است درخصوص شیوه تولید آن که معمولاً از سه طریق به دست می آید مطالبی را ارائه کنیم:

شیوه نخست: در این مرحله از تولید پروفیل سبک تولیدکنندگان رول ورق روغنی را با ایجاد برش های طولی به شکل تسمه با در نظر گرفتن ضخامت تعیین شده در می آورند. آنگاه در دستگاه های مخصوص رول فرمینگ قرار میدهند تا ظاهر آنها بیشتر به لوله تغییر شکل پیدا کند. پس از تماس یافتن لبه های تسمه ی فولادی به همدیگر، اتصال از طریق یکی از شیوه های جوشکاری برقرار و در پایان، پروفیل سبک بدست می آید.

 

شیوه دوم: در این روش نخست تسمه به شکل چهارگوش و یا قوطی به حالت خمیده در می آید و سپس با عبور از غلتک های شکل دهنده، لبه ها کاملاً برروی همدیگر قرار می گیرند. در تکنیک فوق دوباره با اعمال یکی از پروسه های جوشکاری زیرپودری و یا القایی اتصال برقرار و در نهایت پروفیل سبک بدست می آید.

 

اما روش سوم پروفیل سبک چیست؟

این تکنیک که به طور معمول کمتر بکار برده میشود، تولید آنها به صورت مقطع های فولادی به شکل درزدار انجام می گیرد. به صورت کاملاً مجزا دو نیمه پروفیل تولید و آنگاه از طریق جوشکاری به همدیگر متصل میشوند. بهتر است بدانید قوطی پروفیلی بدست آمده از طریق متد فوق با خواص مکانیکی کمتری در مقابل متدهای قبلی که متذکر شدیم برخوردار است و در نتیجه رنج قیمتی پایین تری نیز دارد.

کاربرد پروفیل سبک چیست

  1. تولید کلیه مبلمان خانگی و یا اداری 2) ساخت دوچرخه 3) استفاده در بیلبوردهای تبلیغاتی 4) صنعت خودروسازی 5) ساخت لوازم صنایع هوایی و همچنین استفاده در تهیه ساخت مبلمان و یا تجهیزات شهری از جمله مواردی است که میتوان از پروفیل سبک استفاده کرد.

مزایای پروفیل سبک چیست

در مجموع، این مقطع های فولادی که به دو صورت درزدار و یا فاقد درز بدست می آیند هر یک از آنها به نوبه ی خود در موارد متعدد مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نام لوله های فاقد درز در این سری از پروفیل ها هیچ گونه درزی مشاهده نمی شود و با وجود جداره های نازک و ضخامت، استحکام و دوام بیشتری نسبت به فشارهای خارجی و یا داخلی دارند. با این حال پروفیل های سبک درزدار از لحاظ وزنی در مقابل نوع فاقد درز آنها به مراتب سنگین تر هستند.

مشخصه های پروفیل سبک

 

نکته:

دقت داشته باشید که در هر مقطع (20*20) استاندارد پروفیل سبک تقریباً ده قطر متعدد وجود دارد که بیانگر آن است، تولیدکنندگان از این امکان برخوردارند که وزن مطلوب را انتخاب کنند، این درحالی است که در نوع معمولی پروفیل های سبک نهایتاً در هر مقطع دو الی سه قطر وجود دارد.

 

مشخصه های پروفیل سبک چیست

بارزترین ویژگی های پروفیل سبک عبارتند از:

  1. فرم پذیری بسیار عالی 2) ابعاد استاندارد و مطلوب 3) تنوع وزنی فراوان 4) دارای قطر بسیار دقیق 5) سطح مقطع بسیار با کیفیت 6) قابلیت آبکاری

از مشخصه های پروفیل های سبک به شمار می آیند.

نتیجه گیری

با توجه به عنوان مقاله فوق سعی کردیم اطلاعات کاملی را در خصوص کاربرد، مشخصه ها، مزایای پروفیل سبک در اختیار شما قرار دهیم. ویژگی های مهم موجود در این مقطع فولادی سبب گردیده که امروزه در صنایع متعدد که در بالا به آن اشاره کردیم بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *