انواع میلگردهای ضخیم و نازک

چرا وقتی صحبت از طراحی سازه‌ها می‌شود، به اندازه و استانداردهای مختلف میلگرد نیازمند هستیم؟ میله تقویت کننده فولاد یا میلگرد برای تقویت بتن در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود. اندازه میلگردها بسیار متفاوت است و انتخاب موارد مناسب برای استفاده، به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. علاوه بر اندازه میلگرد، کیفیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه استانداردهای جهانی حاکم بر خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی میلگرد وجود دارد. این امر به نوعی اطمینان به ایمنی و سازگاری در پروژه‌های ساختمانی است. با انتخاب انواع میلگردهای ضخیم و نازک پروژه‎های خود را اصولی بسازید.

کیفیت میلگردکیفیت میلگرد

برای تأیید اصالت و ارزیابی کیفیت میلگرد در حال تولید، آزمایش مکانیکی مناسب لازم است. این آزمایش تعیین می‌کند که آیا میلگرد مورد استفاده با مشخصات منتشر شده مطابقت دارد یا از کیفیت مناسب برخوردار است یا خیر. فاکتورهای مختلفی برای آزمایش وجود دارد که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • مقاومت کششی
  • خم شدن / انعطاف پذیری
  • فشرده سازی
  • خستگی

اهمیت قطرهای مختلف میلگرد

میلگرد در بتن، یکپارچگی ساختاری یکنواختی را ایجاد می‌کند، حتی اگر ماده بتنی از نظر فشرده سازی بسیار محکم باشد، تقریباً از مقاومت کششی کمی برخوردار است. بدون تقویت، این ضعف ذاتی بتن در رفتار مواد آشکار می‌شود، زیرا خم می‌شود و به راحتی می‌شکند. بنابراین، انتخاب اندازه و وزن میلگرد صحیح برای ایمن ساختن بسیار مهم است. میلگرد را اغلب از جنس فولاد تولید می‌کنند تا از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. انواع میلگردهای ضخیم و نازک با طول‌های مختلفی تولید می‌شوند، برخی از افراد برای ساخت سازه‌ای مقاوم و ایمن از میلگردهای استفاده می‌کنند که ضخامت بالایی دارند، زمانی که از میلگرد ضخیم در بتن استفاده شود اگر هرگونه فشار به ساختمان وارد شود هیچ‌گونه حادثه‌ای رخ نخواهد داد، برای ساختن ساختمان‌های ضد زلزله استفاده از میلگرد ضخیم توصیه شده است. توجه داشته باشید اگر در آرماتور بندی سایز دقیق میلگرد را استفاده نکنید حتی کوچک‌ترین اختلاف میلی‌متری منجر به فاجعه می‌شود.

کاربرد میلگردهای ضخیم و نازک

نازکترین میلگرد معمولاً قطر 8 میلی‌متر، ضخیم‌ترین میلگرد ۵۰ میلی‌متر قطر دارند. برای پروژه‌های مقیاس کوچک و خانگی، میلگرد با قطرهای 6 میلی‌متر، 8 میلی‌متر و 10 میلی‌متر معمولاً کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که این موارد برای پروژه‌های کوچکی هستند که حداقل بار را تحمل می‌کنند و باعث ایجاد تنش کششی کم می‌شوند. در حالی که برای ساخت دیوارها، پایه‌ها یا ستون‌ها توصیه می‌شود از میلگرد سایز کوچک 8 میلی متر یا بیشتر استفاده شود. استفاده از میلگرد با قطر 10 میلی‌متر یا بیشتر برای پایین صفحه و پایه بهتر است. برای مقیاس بزرگ، پروژه‌های مهندسی عمران مانند ساخت پل یا تونل، از میلگرد با قطر بالاتر استفاده می‌شود. نصب اندازه میلگرد مناسب برای موفقیت کل پروژه بسیار مهم است.

چگونه سایز میلگرد را تشخیص دهیمچگونه سایز میلگرد را تشخیص دهیم

با استفاده از چندین راهکار می‌توانید، سایز مختلف میلگرد را تشخیص دهید. برخی از افراد به صورت چشمی سایز میلگرد را تشخیص می‌دهند که معمولاً با خطا و اشتباه همراه است. برخی مهندسین با استفاده از انگشتان خود سایز میلگرد را تشخیص می‌دهند. اما روشی که از دقت بالایی برخوردار است، استفاده از شابلون سایز میلگرد است. در این شابلون‌ها سایز میلگردها مشخص شده است، با قرار دادن میلگرد در سایزهای مختلف، سایز دقیق میلگرد به طور دقیق تعیین می‌شود. با بستن طناب دور میلگرد نیز می‌توانید سایز میلگرد را به دست آورید. طناب را به دور میلگرد بسته، سپس قطر طناب را اندازه بگیرید، بدین ترتیب سایز میلگرد مشخص می‌شود. یک روش دیگر استفاده از فرمول است، با وزن کردن میلگرد و قرار دادن اعداد و ارقام در فرمول می‌توانید سایز میلگرد را به دست آورید. اگر آچار فرانسه مدرج دارید، این ابزار نیز می‌تواند سایز را مشخص کند.

 

تاثیر سایز در قیمت میلگرد

قیمت انواع میلگردهای ضخیم و نازک، بستگی به سایز آنها دارد. میلگرد نازک نسبت به میلگرد ضخیم قیمت کمتری دارد چرا که از وزن کمتری برخوردار است.

آهن آلات ایران، بهترین مرجع استعلام قیمت میلگرد

شما می‌توانید استعلام قیمت، مشخصات محصول، شرایط پرداخت و تحویل محصول را از کارشناسان فروش سایت آهن آلات ایران دریافت کنید. کارشناسان هرگونه اطلاعات لازم را در خصوص فروش، قیمت و زمان تحویل محصول را در اختیار شما می‌گذارند. این مجموعه توانسته است با نظم و دقتی که در کار خود دارد طبق زمان بندی، محصول خریداری شده را در محل تحویل دهد. با توجه به نوسانات بازار ابتدا استعلام قیمت را انجام دهید، سپس سفارش خود را در سایت ثبت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *