پیش بینی قیمت آهن

پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

در این بازار پر از نوسان که به شدت تحت تاثیر قیمت ارز است و نرخ ارز نیز مدام در حال افزایش میباشد، نمیتوان تحلیل درست و دقیقی از قیمت آهن ارائه کرد. بررسی هایی که توسط گروهی از تحلیلگران حوزه ی آهن انجام گرفته حاکی از آن است که افزایش و کاهش نرخ آهن به عوامل بسیاری بستگی دارد. با مطالعه ی این مقاله به احتمال قوی پاسخ سوالهای خود را در مورد پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم دریافت خواهید کرد.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت آهن بعد از تحریم

دو عامل مهم وجود دارد که امروزه قیمت آهن را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

اولین عاملی که سبب بالا رفتن نرخ آهن گشته است، افزایش قیمتها توسط تولید کنندگان خصوصی یا نوردی میباشد. با این که حجم تولیدات این مجموعه ها نسبت به مجموعه های تولیدی عمده ی کشوری، پایین تر است اما از آن جایی که تولید کنندگان پروژه های خصوصی و شخصی بیشترین مشتریان آنها هستند، میتوانند بر بازار و قیمت ها به شدت تاثیر بگذارند.

دومین عاملی که میتوان نام برد تولید کنندگان بزرگ هستند. این مجموعه ها اغلب محصولات آهن با حجم بسیار بالا تولید میکنند و به طبع مشتریان فراوانی علی الخصوص از میان شرکتهای بزرگ و پروژه های دولتی دارند.البته معمولا سیاستهایی برنامه ریزی میشود که نوسانات نتواند با قدرت بر روی قیمتهای تولیدات این مجموعه ها تاثیر بگذارد.

در بازار امروز قاعدتا هر خریداری به دنبال خرید محصولات آهن به قیمت ارزانتر است ولی در عین حال عرضه کنندگان نیز به دلیل نوسان بازار ترجیح میدهند انبار خود را خالی نکنند و در پی این هستند که تا زمان اثبات قیمتها صبر کنند. همین امر سبب شده است که اوضاع بازار خراب و قیمتها در شرایط صعودی شدید قرار بگیرد.

 

تحریم و تاثیر آن بر قیمت آهن

تحریم و تاثیر آن بر قیمت آهن

در چند سال اخیر، کشور ایران درگیر تحریم و تاثیرات آن بر روی موارد مختلف علی الخصوص آهن بوده است. در این زمان نیز عرضه و تقاضای آهن از حرکت نایستاده. اما مهمترین نکته ای که هر دو گروه توجه ویژه به آن دارند، پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم ها است. هر گروه به دنبال سود یا حداقل زیان میباشد و برای این منظور به این پیش بینی ها نیاز دارد تا مناسب ترین تصمیم را بتواند انخاذ کند. در این مقاله ابتدا به عواملی که بر نرخ آهن تاثیر میگذارند خواهیم پرداخت تا با توجه به آنها، به پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم بپردازیم.

عواملی که قیمت آهن را تحت تاثیر قرار میدهند

  • استخراج و هزینه ی تجهیزات مربوطه: هر معدن آهنی میتواند شرایط متفاوتی با توجه به مکان قرار گیری و نحوه ی استخراج داشته باشد. اما در تمامی آنها باید از تجهیزات قوی و پیشرفته برای استخراج سنگ آهن بهره گیری گردد. این تجهیزات غالبا در ایران تولید نمیگردند و هزینه خرید و واردات در بهای تمام شده ی آهن موثر خواهد بود.
  • هزینه ی حمل و نقل: در پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم موارد دیگر چون هزینه ی حمل و نقل نیز تاثیر گذار میباشد. این هزینه ممکن است به جا به جایی داخلی یا گمرکی مربوط گردد اما مهم این است که نقشی افزاینده بر قیمت آهن خواهد داشت.
  • نوسانات ارز: بر اساس قاعده ی بازار اقتصادی امروزی، ارز نقش اصلی را در قیمت هر محصولی بازی میکند. این مشکل در ایران نمود بیشتری دارد و همین امر سبب گردیده است که نتواند میان تقاضا و عرضه ی آهن تناسب و تعادل برقرار گردد. همین عدم تعادل کافیست تا در پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم، این رقم نیز روند صعودی را پیش رو داشته باشد.

 

پیش بینی های عرضه کنندگان آهن

پیش بینی های عرضه کنندگان آهن

هنگامی که یک منبع معتبر پیش بینی خود را از قیمت آهن ارائه میدهد، میتواند قیمت آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. علاوه بر این میزان عرضه و تقاضا برای آهن و محصولات تولید شده از آن نیز به این پیش بینی ها عکس العمل نشان میدهد. به عنوان نمونه اگر گروه ایکس پیش بینی کند که به دلیل انتخابات آمریکا، قیمت دلار رو به افزایش است و به طبع آهن نیز گران تر خواهد شد، مصرف کنندگان به سمت بازار سرازیر میشوند تا قبل از گرانی احتیاجات خود را تهیه نمایند، در مقابل نیز شرکتهای ارائه دهنده با سیل عظیمی از متقاضی مواجه گشته و قیمت را نیز بالا میبرند. و این گونه است که یک پیش بینی میتواند بازار را دگرگون کند.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن پس از تحریم

فیمت دلار و نفت: یکی از پایه های اقتصاد کشور ما بر پایه ی نفت است. هنگامی که بازار در حالت عادی قرار دارد و فروش نفت در بهترین حالت ممکن میباشد، به طبع قیمت آهن با روند نزولی مواجه خواهد شد. اما متاسفانه با وجود این تحریمها و حداقل فروش در بخش نفتی، نمیتوان جلوی بالا رفتن قیمت آهن را گرفت.

بالا رفتن قیمت آهن در سطح جهانی

نرخ آهن و سایر محصولات تولیدی آن در سطح جهانی میتواند افزایش یا کاهش داشته باشد. بازار داخلی نیز به قطع تحت تاثیر این نوسان قرار خواهد گرفت. در پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم توجه به این نکته حائز اهمیت است که قیمت آهن و دیگر فلزات با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی قطعا با افزایش همراه خواهد بود .

سخن آخر

تحریم از جمله مواردی است که میتواند اقتصاد یک کشور را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. قیمت فلزات از جمله آهن نیز از این وابستگی مستثنی نیست. به همین جهت پیش بینی قیمت آهن پس از تحریم قطعا باید با توجه به عوامل تاثیر گذار و شدت تحریمها انجام گیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *