میلگرد عصایی چیست

میلگرد عصایی را با نام ادکا، اوتکا، اتکا نیز می‌شناسند. از نظر ظاهری به دلیل اینکه شبیه به عصا است آن را عصایی می‌نامند و در زبان روسی اتکا به معنای اردک است و از این رو که این میلگرد شبیه گردن اردک است آن را اتکا نیز می‌نامند. در سقف تیرچه بلوک این میلگرد یکی از پرکاربردترین نوع آرماتورها محسوب می‌شود. امروزه فروش میلگرد عصایی با توجه به کاربردی که دارد، مورد استقبال پیمانکاران بسیاری قرار گرفته است.

کاربرد میلگرد عصایی

محل قرار گرفتن تیرچه‌ها در آرماتورهای بتنی و بر روی بال پایینی تیرهای فولادی است. این موضوع باعث می‌شود فضای کافی برای نشیمن وجود نداشته باشد و هنگام عملیات بتن ریزی و هنگام عبور و مرور افراد از جای خود خارج و مشکلاتی را ایجاد کند، بهترین گزینه برای حل این مشکل استفاده از آرماتورهای عصایی است. در محلی که تیرچه به تیر متصل می‌شود از این میلگرد استفاده می‌شود. حداقل باید ۱۲ سانتی‌متر از میلگرد عصایی به داخل تکیه گاه نفوذ پیدا کند.

میلگرد عصاییویژگی های میلگرد عصایی

میلگرد عصایی که امروزه یکی از پرکاربردترین میلگردها در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شود، در جهت ایجاد استحکام هر چه بیشتر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً جنس این میلگرد از فولاد ضد زنگ است که در برابر رطوبت بسیار مقاوم و دچار زنگ زدگی نمی‌شود و به این دلیل که از فولاد تشکیل شده است، وزن نسبتاً بالایی دارد، از استحکام بالایی برخوردار است و در برابر شکستگی بسیار مقاوم است. این میلگرد در حین ساخت‌وساز، حفاظت از ساختمان در برابر تخریب زلزله را بر عهده دارد. اگر بر حسب اتفاق سازه از هم گسسته شود، سقف به طور کامل فرو نمی‌ریزد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این میلگرد می‌توان به قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه اشاره کرد. این میلگرد به راحتی خم می‌شود و شکل‌پذیری آن آسان است اما در هنگام خم شدن هرگز نمی‌شکند.

با کش و قوس‌هایی که به این میلگرد داده می‌شود، به شکل خاصی ساخته می‌شود. به دلیل شکل ظاهری که دارد می‌توانید آن را در پی ساختمان، سقف یا ستون ساختمان‌های بزرگ از جمله مجتمع‌های تجاری استفاده کرد. به دلیل شکل ظاهری که شبیه به قلاب است، استحکام ساختمان افزایش پیدا می‌کند.

برخی از مهندسین این میلگردها را به دلیل ضد زنگ بودن، رنگ آمیزی می‌کنند، البته در خرید میلگرد عصایی باید دقت کافی داشته باشید تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا رنگ روی آن باقی بماند، هدف از رنگ آمیزی میلگرد عصایی این است که زمانی که در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرد در روزهای بارانی از زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

با توجه به کاربرد میلگرد عصایی، این محصول در قطرهای متفاوتی تولید می‌شود، شما می‌توانید با توجه به قطر میلگرد در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنید. اما این فلز بیشتر در قسمت آرماتوربندی و سقف استفاده می‌شود.

میلگرد ممان منفی

در طراحی تیرچه بلوک، تیرچه‌ها دهانه ساده‌ای دارند و مقدار لنگر آنها صفر است اما در عمل به دلیل یکپارچه بودن دال بتنی سقف کمی لنگر منفی در دال ایجاد می‌شود. برای برطرف کردن این لنگر منفی اصلاحاتی باید صورت بگیرد. از میلگردهایی با سایز ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ در قسمت بالایی دال بتنی سقف و بین دو دهانه مجاور به منظور خنثی کردن نیروی کششی حاصل از لنگر منفی در بالای دال، استفاده می‌شود که میلگرد ممان منفی نام دارد. میلگرد ممان منفی نیز از پرکاربردترین آرماتورهای سقف تیرچه بلوک است.

تفاوت میلگرد ممان و عصایی

تفاوتی که بین این دو میلگرد وجود دارد این است که میلگرد ممان را می‌توانید در تمامی موارد استفاده کنید اما زمانی که مقاومت برشی انتهای تیرچه کافی نباشد، باید از میلگرد ادکا استفاده شود. از میلگرد ممان منفی برای خنثی کردن نیروهای کششی ایجاد شده از لنگر منفی در قسمت بالای دال استفاده می‌شود، در حالی که از میلگرد اتکا برای جلوگیری از ایجاد ترک برشی استفاده می‌شود.

آهن آلات ایران پیشرو در کیفیت

قطعا ضخامت میلگرد تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد. با توجه به قطر میلگرد، جنس آن که از کربن بیشتر یا کمتری ساخته شده است، قیمت گذاری انجام می شود. اما به دلیل نوسانات بازار باید قیمت های روزانه را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید. سایت آهن آلات ایران با اعلام قیمت میلگرد عصایی به طور لحظه ای به شما کمک می کند، خرید مقرون به صرفه انجام دهید. با خرید بدون واسطه از سایت آهن آلات ایران در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *