فولاد زنگ نزن چیست؟

فولاد زنگ نزن چیست؟ معرفی کاربرد و مزیت ها

فولاد یکی از کاربردی‌ترین انواع متریال در صنایع مختلف است و در کاربردهای صنعتی و روزمره استفاده می شود. همانطور که می‌دانید فولادها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار ضعیف هستند. به همین دلیل فولاد زنگ نزن روی کار آمده و در زمینه صنعتی، ساخت‌وساز و پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. فولادهای ضدزنگ از پرمصرف‌ترین فلزات در دنیا هستند و برخلاف فولادهای معمولی در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارند. در این مطلب در مورد فولاد ضدزنگ و ویژگی‌ها و کاربرد آن بحث می‌کنیم.

 

فولاد زنگ نزن چیست؟

فولاد زنگ نزن تفاوت زیادی با فولادهای معمولی داشته و از آلیاژهای بر پایه آهن است. به این دلیل به این فولاد ضدزنگ یا زنگ نزن می‌گویند که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالا دارد. در فولاد ضدزنگ مقادیر قابل توجهی از عنصر کروم وجود دارد. به همین دلیل دارای ویژگی مقاومت در برابر خوردگی و حرارت و زنگ‌زدگی است.

این فولاد مانند تمام فولادهای دیگر متشکل از آهن و کربن است؛ اما برخلاف فولادهای دیگر چندین عنصر آلیاژی مانند کروم در آنها وجود دارد. علاوه بر کروم، آلیاژهای دیگری در این فولاد وجود دارند که می‌توانیم از این آلیاژها به منیزیم، نیتروژن، نیکل و مولیبدن اشاره کنیم. در سایت آهن‌آلات ایران می‌ توانید فولاد ضدزنگ را در حجم‌های مختلف خریداری کنید. این سایت در راستای حفظ حقوق خریدار، تمامی واسطه‌ها و دلالان را حذف کرده است. به همین دلیل قیمت فولاد عرضه شده در این سایت زیر قیمت بازار است.

برای مشاهده قیمت لحظه ای ورق عرشه فولادی کلیک کنید

انواع فولاد ضدزنگ

فولاد زنگ نزن دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها دارای خواص منحصربه‌فرد هستند. این فولاد با توجه به نوع زیرساختاری که دارد به دسته‌بندی‌های مختلفی نظیر فولاد ضدزنگ فریتی، فولاد ضدزنگ آستنیت، فولادهای ضدزنگ مارتنزیتی و… تقسیم شده است.

فولادهای ضدزنگ فریتی دارای مقادیر زیادی از کروم هستند. این فلز استحکام کششی متوسط داشته و در برابر حرارت و ترک‌خوردگی مقاوم است. به علاوه فولاد فریتی خاصیت مغناطیسی داشته و شکل‌پذیری و پایداری قابل توجهی دارد.

از متداول‌ترین فولادهای ضدزنگ می‌توانیم به فولاد ضدزنگ آستنیت اشاره کنیم. در ساختار آن فلز نیکل نیتروژن وجود دارد. فولادهای مارتنزیتی نیز در برابر اکسیداسیون مقاومت بالا داشته و در دمای پایین استحکام بالایی دارد. فولاد، مغناطیسی بوده و به دلیل داشتن شکل‌پذیری و چقرمگی بالا، شکلدهی آنها بسیار راحت است.

کاربرد فولاد ضدزنگ

فولاد زنگ نزن در صنعت خودرو، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و در صنایع ساخت هواپیما، صنایع غذایی و پذیرایی کاربرد دارد. از دهه ۱۹۳۰ به بعد برای تولید قطعات خودرو از این فلز استفاده کردند. به علاوه در زمینه‌های حمل‌ونقل مانند خودروهای زباله، کاربرد گسترده‌ای دارد.

تمیزکاری و نگهداری این فلز بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این فولاد در صنعت پزشکی نیز کاربرد دارد و در تولید تجهیزات پزشکی گوناگون نظیر تجهیزات دندانپزشکی و جراحی استفاده می شود. از این فلز در صنعت پزشکی برای ساخت میز عمل کانول ها، ایمپلنت جراحی و… استفاده می شود. استحکام بالای این فلز و انعطاف‌پذیری قابل توجه آن سبب شده  تا به یک عنصر حیاتی در ساخت‌وساز تبدیل شود. به عنوان مثال از این فلز برای ساخت نمای خارجی ساختمان استفاده می کنند‌. فولاد ضدزنگ تحمل حرارت بالا را دارد. به همین دلیل کاربرد زیادی در صنعت هواپیماسازی و هوانوردی دارد.

مزیت‌ها و خرید  فولاد ضدزنگ

همانطور که اشاره شد فولاد زنگ نزن مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. به همین دلیل مصرف سالانه جهانی این فلز با سرعتی بالا در حال افزایش است. این فلزها دارای طیف وسیعی از خواص هستند که در فولاد معمولی وجود ندارد. به عنوان مثال مقاومت کرایوژنیک این فلز بسیار بالا بوده و قابلیت شکل‌پذیری خوبی دارد. فولادهای ضدزنگ دارای مقاومت کششی بالاتر از دمای محیط هستند. این فلز استحکام و سختی بالا و مقاومت گرمایی قابل توجهی دارد. بر روی فلزها امکان رنگ‌آمیزی و ایجاد نقشه برجسته وجود دارد. به علاوه فولادهای ضدزنگ ظاهری جذاب‌تر داشته و نگهداری آنها آسان‌تر است. به دلیل ضدزنگ بودن برای جلوگیری از خوردگی، هیچ‌گونه نیازی به پوشش محافظ ندارند. خرید فولاد ضدزنگ در آهن‌آلات ایران، مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد و مشتریان می‌توانند به صورت اینترنتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

برای مشاهده قیمت لحظه ای میلگرد کلیک کنید.

جمع‌بندی

برای خرید و استعلام قیمت فولاد زنگ نزن می توانید به سایت آهن‌آلات ایران مراجعه کنید. این شرکت در زمینه فروش انواع آهن‌آلات و فولادهای ضدزنگ فعالیت می‌ کند. لذا مشتریان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید آهن‌آلات به این سایت مراجعه کنند. سایت آهن‌آلات در مورد محصولات عرضه شده به مشتریان، مشاوره و راهنمایی می دهد. این شرکت هم‌چنین خدماتی در حوزه برش لیزر و واترجت و پلاسما و… در ضخامت‌های مختلف ارائه می دهد. آهن‌آلات ایران برای خریداران حقیقی و  حقوقی فاکتور رسمی با سربرگ شرکتی ارائه می دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *