اصول پیاده سازی سازه فلزی

اصول پیاده سازی سازه فلزی

امروزه پیکره اصلی بیشتر ساختمان‌ها را از سازه‌های فلزی می‌سازند. ساختمان‌هایی که از سازه‌های فلزی ساخته می‌شوند از استحکام بالایی در مقابل انواع فشارها برخوردار هستند. جنس این سازه‌ها از فولاد، از تیر و ستون‌هایی تشکیل می‌شود که به شکل عمودی و افقی به یکدیگر متصل هستند؛ که اسکلت با تکیه بر همین تیر و ستون‌ها موجب پایداری ساختمان می‌شود. استفاده از این نوع اسکلت بندی موجب افزایش سرعت ساخت و ساز شده و به میزان قابل توجهی از وزن ساختمان می‌کاهد. ما تلاش می‌کنیم در این مطلب هر آنچه که باید راجع به اصول پیاده سازی سازه فلزی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم، پس ما را تا انتها همراهی کنید.

پیاده سازی سازه فلزی

از مرسوم‌ترین روش‌های ساخت و ساز در کشور استفاده از اسکلت‌های بتنی و سازه‌های فلزی است. هر یک از این روش‌ها معایب و مزیت‌های خاص خود را دارند. اما استفاده از اسکلت فلزی یا سازه‌های فلزی بیشتر مورد استقبال واقع شده است. پیاده سازی سازه‌ های فلزی نسبت به بتنی سریع‌تر و با امنیت بهتری صورت می‌گیرد. زیرا این سازه‌ها در کارخانه‌ها زیر نظر تیم کنترل کیفیت ساخنه می‌شوند. استفاده از این سازه‌ها سبب می‌شود که بتوان در هر مرحله‌‌ای از ساخت، بدون ایجاد هیچ گونه تخریبی به رفع ایراد پرداخت.

از زمانی که فرد درخواست ساخت را صادر می‌کند تا زمانی که این اسکلت بندی نصب شود، هیچ روش ساخت و ساز دیگری قابل مقایسه با سازه‌های فلزی در خصوص، صرفه اقتصادی، انعطاف پذیری، سرعت اجرای بالا و نصب راحت نیست. همچنین فولاد در کارخانه تولید شده و تحت کنترل کیفیت است همین عامل هم سبب تمایز فولاد و سازه‌های فلزی از دیگر مصالح می‌شود.

پیاده سازی سازه فلزی

مراحل اجرای اسکلت فلزی

 

به طور کلی فهرست مراحل اجرای یک اسکلت فلزی را می‌توان زیر بیان کرد:

  • مرحله بتن ریزی: در برخی پروژه‌ها مهندسین برای سنجش مقاومت خاک، از قسمت‌های مختلف زمین نمونه برداری می‌کنند و این نمونه ها را برای سنجش میزان تحمل وزن ساختمان به آزمایشگاه می‌فرستند. سپس بعد از سنجش مقاومت فشاری خاک، پی سازی مطابق آن محاسبه می‌شود. پس از سپری کردن این مرحله و قبل از پیاده سازی نقشه فونداسیون باید به تراز و هموار کردن زمین اقدام کرد. بیشتر زمین‌ها دارای پستی و بلندی هستند. پس از این مرحله باید بتن که یک بتن با عیار سیمان پایین است را باید در محل احداث پی ساختمان ریخت. این بتن سطح زمین را از پی اصلی جدا می‌کند.

 

  • فوندانسیون: هنگام پیاده سازی سازه‌ های فلزی باید توجه داشته باشید که مستحکم بودن هر سازه‌‌ای به فونداسیون آن بستگی دارد. برای اجرای فونداسیون به آرموتوربندی نیاز است که بر اساس نقشه شکل می‌گیرد. بعد از این مرحله نوبت به بتن ریزی می‌رسد. بتن مورد نیاز یا در محل احداث ساختمان آماده می‌شود یا به صورت آماده از کارخانه بتن خریداری می‌شود. سنجش مقاومت فشاری بتن هم حائز اهمیت است برای همین آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند.

 

  • ساخت ستون: برای ساختن ستون مراحلی مانند برش ستون و پروفیل‌های آن، مونتاژ آن‌ها، برش ورق‌های ستون، مونتاژ ورق‌ها روی ستون و در آخر ساخت نشیمن تیرها و مونتاژ نمودن آن‌ها بر روی ستون انجام می‌شود. برای سبک شدن طبقات بالای ساختمان از تیرآهن‌های نمره پایین استفاده می‌شود و تفاوت ضخامت توسط متصل کردن صفحه ستون در طرفین و جوش کاری آن جهت کاهش اندازه ستون صورت می‌گیرد. سپس ستون‌ها را با استفاده از جرثقیل بلند کرده و در محل مناسب احداث گذاشته می‌شود. بعد از جوشکاری اولیه و مستقر شدن ستون‌ها در جای خود سایر نبشی‌ها و صفحات به پایه ستون و صفحه جوش داده می‌شود.

 

  • نصب تیرها: برای افزایش مقاومت تیرها آن‌ها را لانه زنبوری می‌کنند. توسط شابلن و هوابرش عملیات برش برای لانه زنبوری کردن صورت می‌گیرد. سپس قطعات جدا شده مجدد به هم جوش داده می‌شوند و سر تیر را توسط صفحه ستون وصله می‌زنند. بعد از آن در ارتفاعات مشخصی نبشی‌هایی قرار می‌گیرند که تیرها به آن‌ها جوش می‌خورند.

 

  • اجرای بادبندها: یکی دیگر از مراحل ساخت اسکلت فلزی، در هنگام پیاده سازی سازه‌ های فلزی، مختص به بادبندها است. از بادبند برای مقاومت در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و زلزله استفاده می‌شود. بادبندها نیروهای جانبی را به ستون‌ها منتقل می‌کنند. مقطع فولادی مورد استفاده برای باد بندها معمولا ناودانی یا نبشی به شکل تک یا دوبله است. هم چنین توسط جوش و با استفاده از پلیت از یک سمت به بادبند و از جهت دیگر به ستون یا تیر متصل می‌شوند. شکل بادبند بستگی به نوع و میزان نیروهای وارده انتخاب می‌شود که معمولا در انواع ضربدری، همگرا، هشتی، هفتی، k شکل هستند.

 

  • نازک کاری: مراحل نازک کاری ساختمان هم در سازه‌های اسکلت فولادی و هم در بتنی شبیه است. این مراحل شامل عایق کاری، اندود کاری، برق کاری، کانال کشی، نصب تاسیسات، سنگ کاری، نماسازی، نقاشی و موارد دیگر است.

سخن نهایی

به دلیل وجود فواید زیاد ساخت ساختمان با اسکلت فلزی می‌توان گفت این نوع سازه ساختمانی بسیار محبوب است. اما تهیه و خرید سازه‌های فلزی خود امری مهم و حساس است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت https://ahanalatiran.com انواع تیر آهن‌ها را با ذکر برند و قیمت، را مشاهده کنید. در این سایت انواع آهن آلات، ورق آهنی، تیرآهن و… به صورت کلی و جزئی به فروش می‌رسد. آهن آلات ایران همواره قیمت فروش محصولات خود را زیر قیمت بازار، با بهترین کیفیت عرضه می‌کند و رضایت مشتری را همواره سرلوحه کار خود قرار داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *