سازه فلزی

سازه فلزی چیست؟ همه چیز درباره سازه فلزی 0 تا 100

سازه فلزی چیست؟

در ساخت و سازهای مسکونی، فولاد بسیار محبوبیت پیدا کرده است. در گذشته، سازندگان ساختمان‌ها، چوب را برای چارچوب بندی ساختمان‌های مسکونی بر فولاد ترجیح می‌دادند، اما دوام فولاد باعث شده است که سازندگان به دنبال جایگزین کردن فولاد به جای چوب باشند. همچنین فولاد بازیافتی‌ترین مواد جهان است و صنعت فولاد در اجرای طرح‌های سازگار با محیط زیست در سراسر جهان پیشرو است. فولاد یک ماده منحصر به فرد است که می‌تواند برای اهداف مختلفی بازیافت شود، بدون آنکه ماهیت خود را از دست بدهد. در ادامه بیشتر با اسکلت فلزی آشنا شوید.

مزایای استفاده از اسکلت فلزی

سازه فلزی

  • مقاومت در برابر آتش

هیچ مصالح ساختمانی واقعاً نسوز نیست، به این معنی که هر ساختمان در برابر آتش سوزی مخرب آسیب پذیر است. اما فولاد مقاوم در برابر آتش است، به این معنی که آتش با سرعت کمتری در یک ساختمان فولادی گسترش می‌یابد. همان زمان اندک می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی انسان‌ها باشد.

  • مقاومت بالا

این مزیت سازه‌های اسکلت فلزی احتمال آسیب دائمی و خطرناک را کاهش می‌دهد. هر ساختمان دارای فرسودگی طبیعی است، اما مواد با دوام کمتر مانند چوب با سرعت بسیار بیشتری نسبت به فولاد خراب می‌شوند.

  • وزن مناسب

فولاد دارای بالاترین نسبت استحکام به وزن در بین مصالح مورد استفاده در ساختمان است. این بدان معناست که اجزای فولادی بدون اضافه کردن وزن زیاد به ساختمان، مقاومت ساختمان را بالا می‌برند. تنوع سازه‌های اسکلت فلزی، ساخت و ساز را آسان‌تر می‌کند و به مهندسان و معماران انعطاف پذیری بیشتری برای طراحی یک ساختمان برای به حداکثر رساندن ویژگی‌های ایمنی می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های این نوع سازه می‌توان به نصب آسان، مقاومت در برابر ورزش باد، مدیریت خوب در برابر نیرو، سرعت عمل بالا، استفاده بهینه از مصالح و اشغال کمتر فضا اشاره کرد. همچنین سازه فلزی، یک سازه مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

معایب استفاده از اسکلت فلزی

سازه فلزی

استفاده از فولاد در ساختمان چند مشکل به همراه دارد. در مناطق بسیار مرطوب، مناطق ساحلی یا حتی در فضاهایی مانند حمام که بسیار مرطوب هستند، فولاد دچار خوردگی می‌شود، مگر اینکه سازندگان از پوشش‌های اضافی ضد خوردگی برای محافظت از آنها استفاده کنند. همچنین، از آنجا که فولاد گرما و سرما را به خوبی هدایت می‌کند، از نظر عایق ایده آل نیست. از این رو برای کارآمد ساختن یک ساختمان فولادی به عایق اضافی نیاز است.

کاربرد سازه فلزی

 

سازه‌های فلزی که از قطعات فولادی تشکیل می‌شوند، نسبت به عملکردی که دارند در ساختمان‌های متنوع کاربرد دارند. در واقع در ساخت این نوع سازه‌ها از متریال با تنوع کمتری استفاده می‌شود. از این نوع سازه ساختمانی برای ساختمان‌های مرتفع، مراکز صنعتی، ساخت داربست، ساخت انواع پل و اسکلت ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

انواع سازه فلزی

سازه فلزی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

  • سازه فلزی قابی متشکل از تیر و ستون است که سازه‌‌ای متفاوت را ایجاد می‌کند. ستون به طور عمودی و تیر به صورت افقی اجرا می‌شود و در نتیجه سازه‌‌ای مستطیل شکل ایجاد می‌شود. معمولاً از این نوع سازه‌های فولادی در سقف‌ها و دیوارها جهت پشتیبانی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت این نوع تکنیک سازه فولادی شرایطی را فراهم می‌کند تا سازندگان ساختمان‌ها بتوانند، ساختمان‌های مرتفع را به راحتی بسازند. معمولاً سازه‌‌ای فولادی قابی برای ساختمان‌های مرتفع و صنعتی اجرا می‌شود.
  • سازه فلزی خرپا که در ساخت آن از میلگرد و فولاد مثلثی شکل استفاده می‌شود، به طرق مختلف از جمله خرپای دو بعدی، خرپای سه بعدی و خرپای چندگانه ساخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سازه، فشار نیرو به دو نقطه است. معمولاً واحد‌های مثلثی خرپا در انتها به یکدیگر متصل می‌شوند.

انواع اتصال سازه‌های فلزی

از نظر اتصال، اجزای اسکلت‌های فلزی به طرق مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • اتصال جوش

در این نوع اتصال اسکلت فلزی، قطعات توسط جوش به یکدیگر متصل می‌شوند که باعث می‌شود استحکام سازه بالا برود، این سازه‌ها در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند. البته باید دقت داشته باشید که جوشکاری با دقت و مهارت بالایی انجام شود. با روش جوشکاری این امکان وجود دارد که قطعه‌‌ای اضافه یا کم شود.

  • اتصال پیچ و مهره

می‌توان گفت سرعت اجرای ساخت این نوع اسکلت‌ها نسبت به جوش بسیار بالاتر است و به شما کمک می‌کند تا پروژه ساختمانی در زمان کمتری به پایان برسد، همچنین از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

سخن پایانی

آنچه باعث شده است افراد برای ساخت ساختمان‌ها، اسکلت فلزی را انتخاب کنند، کاهش وزن ساختمان، بالا بردن سرعت پروژه، افزایش سطح زیر بنا و مقاومت در برابر فشار است. بسیاری از سازندگان برای تامین انواع آهن آلات ساخت سازه‌های فلزی خود نیاز به یک مرجع معتبر دارند، که از لحاظ کیفیت و قیمت، خریدی مطمئن داشته باشند. سایت آهن آلات ایران با فروش انواع آهن آلات در حجم بالا، کیفیت استاندارد و قیمت مناسب می‌تواند نیاز تمام سازندگان را پاسخ دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *