رابیتس چیست؟

رابیتس یا راویز از کاربرد تا خرید در آهن آلات ایران

برخی از مصالح ساختمانی مانند «رابیتس» به قدری در این صنعت مفید هستند که عدم وجود آنها باعث ایجاد خلل در روند ساخت و ساز می‌شود. اما به لطف وجود این نوع مصالح می‌توان فضای داخلی واحدهای ساختمانی را طراحی و توسعه داد. اما برای کسانی که در امر ساختمان سازی و رابیتس‌کاری فعال هستند، خرید محصول باکیفیت اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل می‌توانید از طریق «وبسایت آهن آلات ایران» و با مشاهده مشخصات و بررسی لیست قیمت رابیتس در همین صفحه، سفارش خود را نهایی کنید.

رابیتس چیست؟

رابیتس یا راویز به ورق‌های فولادی مشبک (شبکه‌ای) گفته می‌شود که از ستون‌ها و چشمه‌ها تشکیل شده است. این نوع مصالح ساختمانی از فرآیند کشش عرضی و پرس ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود که در نهایت محصول وارد مرحله برش خواهد شد. به دلیل آنکه رابیتس‌ها در تماس با رطوبت قرار می‌گیرند، ورق گالوانیزه می‌تواند به دلیل داشتن پوشش روی و مقاومت در برابر زنگ زدگی به عنوان بهترین متریال برای تولید این محصول شناخته شود.

رابیتس‌ها در ابعاد ۲۴۰×۶۰ سانتی‌‌متر به فروش می‌رسند. با چنین ابعادی می‌توان مساحتی در حدود ۱.۴ متر مربع را پوشش داد. تعداد رابیتس مورد نیاز را می‌توان با تقسیم مساحت کل بر عدد ۱.۴ به دست آورد. همچنین در بررسی کیفیت این نوع مصالح ساختمانی می‌توان گفت که اگر تکه‌های گالوانیزه از رابیتس جدا شوند و بر روی زمین بریزند، این محصول درجه یک نیست.

انواع رابیتس

این نوع مصالح ساختمانی را می‌توان براساس تعداد چشمه، تعداد ستون و وزن به انواع مختلف تقسیم کرد. چشمه‌ها یا روزنه‌های بین ستون‌ها در نحوه عملکرد رابیتس تاثیر مستقیم دارند. هر چه تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، ابعاد آن کوچکتر و میزان هدررفت انرژی کمتر خواهد بود. این محصولات به صورت دو یا سه روزنه و در اشکال مختلف مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع تولید می‌شوند. رایج‌ترین شکل که در کشور ما استفاده می‌شود، متوازی الاضلاع است که دو زاویه تند و دو زاویه باز دارد.

تعداد ستون‌ها معمولاً ۹، ۱۱ و ۱۳ هستند که نوع ۱۳ ستون بسیار رایج است. با اینکه تعداد بیشتر ستون منجر به افزایش قیمت رابیتس می‌شود اما نوع ۱۳ ستون به دلیل عملکرد بهتر محبوبیت بیشتری دارد. همچنین هر ورق دارای ضخامت مختلفی است. هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد، وزن کل رابیتس‌ها بیشتر خواهد بود. این محصول را می‌توان از نظر وزنی به چهار دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم کرد. وزن رابیتس‌ها باید با باسکول اندازه گیری شود تا قیمت نهایی به دست آید.

در جدول زیر وزن رابیتس‌ها بر اساس ستون آورده شده است:

نوع سبک نیمه سنگین سنگین فوق سنگین
۹ ستون ۴۰۰ تا ۷۰۰ ۷۰۰ تا ۸۰۰ ۸۰۰ تا ۹۰۰ ۹۰۰ تا ۱۰۰۰
۱۳ ستون ۶۰۰ تا ۷۰۰ ۷۰۰ تا ۹۰۰ ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ بیش از ۱۰۰۰

نکته: وزن رابیتس‌ها به قدری کم است که تاثیری در وزن کل سقف نخواهد داشت.

انواع توری رابیتس

انواع رابیتس

توری راویز را می‌توان به سه نوع زیر تقسیم کرد:

  • توری رابیتس دنده بالا: برای اتصالات ساختمانی بین دو قطعه بتن ریزی استفاده می‌شود.
  • رابیتس تخت آجدار: به عنوان پایه گچی و عنصری برای پشتیبانی جهت ساخت و ساز سبک کاربرد دارد.
  • رابیتس با دنده‌های متوسط: برای قالب از دست رفته برای اتصالات ساختمانی استفاده می‌شود.

کاربرد رابیتس در کجاست

رابیتس‌کاری عموماً در سقف کاذب و نمای ساختمان استفاده می‌شود. رابیتس‌کاری سقف در سه مرحله مختلف اعم از نصب میلگردهای راویز، نصب رابیتس‌ها و گچ کاری انجام می‌شود. ابتدا میلگردها نصب می‌شوند و سپس رابیتس‌ها به میلگردها جوش داده خواهند شد و در نهایت، گچ کاری به اجرا در می‌آید. رابیتس‌کاری سقف به دلایل مختلف محبوب‌ترین روش در ساخت سقف کاذب است. این دلایل می‌توانند شامل دسترسی راحت به مصالح، قابلیت اجرای خوب و امکان ایجاد طرح‌های مختلف در سقف کاذب باشند. همچنین رابیتس کاری امکان اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در سقف را فراهم می‌کند.

راویزبندی در نماهای ساختمانی نیز محبوبیت زیادی دارد. بدین دلیل که این روش باعث افزایش استحکام و مقاومت نما می‌شود و از شکستگی و ترک خوردگی سنگ و دیگر مصالح نما جلوگیری می‌کند. این روش بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش‌های دیگر زیرسازی نماست و همچنین منجر به افزایش سرعت اجرای نما می‌شود. به طور کلی، رابیتس‌بندی باعث ایجاد یک زیرساخت بسیار قوی در نما می‌شود که به چسبیدن هرگونه مصالح به نما کمک زیادی می‌کند.

از کاربردهای دیگر رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گچ کاری و گچ بری‌ها
  • پوشش دادن تیرآهن و آرماتور
  • پوشش دادن بتن سیمانی
  • ایجاد نوارهای مخفی نور (نورپردازی مخفی)
  • پوشاندن کانال‌های سیستم سرمایشی
  • ساخت انواع تندیس‌ها
  • آرک و اپن آشپزخانه
  • المان‌های شهری
  • سقف شیروانی و آلاچیق‌ها
  • کمک به انجام مراحل بتن ریزی
  • ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر
  • طراحی و ساخت انواع کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی

نکته: برای رابیتس‌کاری به سیم رابیتس نیاز است که در دو نوع نرم و سخت به فروش می‌رسد.

قیمت رابیتس چگونه تعیین میشود

قیمت راویز بر اساس وزن تعیین و به خریدار تحویل داده می‌شود. اما برخی عوامل در قیمت این محصول تاثیر مستقیم دارند. برای مثال، تعداد ستون یا تعداد چشمه بر وزن تاثیر نمی‌گذارند بلکه ضخامت تعیین کننده قیمت است. بنابراین، محصول ۱۳ ستون سبک وزن کمتری نسبت به ۹ ستون فوق سنگین دارد. همچنین در لیست قیمت رابیتس موارد زیر موثر هستند:

  • برند تولید کننده
  • کیفیت ساخت
  • نحوه تولید
  • جنس ورق
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوسانات ارزی

خرید رابیتس از وبسایت آهن آلات ایران

مجموعه «آهن آلات ایران» با سال‌ها تجربه در فروش رابیتس توانسته نیازهای صنعت ساختمان را به خوبی برآورده کند. از ویژگی‌های این برند معتبر می‌توان به اصالت کیفیت، قیمت رقابتی، ارائه فاکتور رسمی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. از طریق وبسایت می‌توانید نسبت به مشخصات و قیمت روز میلگرد رابیتس اطلاعت خود را کامل کنید. همچنین این امکان را دارد با دریافت مشاوره از تیم پشتیبانی مجموعه، محصول مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتر خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *