تفاوت خرپا و قاب

تفاوت خرپا و قاب در چیست؟ با خرپا و قاب و تفاوتهایشان آشنا شوید!

آیا در حال ساخت خانه جدید هستید؟ اگر چنین است، یکی از تصمیمات کلیدی که باید بگیرید این است که چگونه پشت‌بام را حمایت کنید؟ آیا از خرپا یا قاب استفاده می‌کنید؟ بیشتر صاحبان خانه‌های آینده با نوع سیستم‌های قاب‌بندی سقف آشنا نیستند. ممکن است ندانید تفاوت خرپا و قاب در چیست و کدام گزینه برای خانه جدید شما بهترین است.

اگر این‌چنین است، نگران نباشید. در اینجا یک راهنمای جامع در مورد تفاوت خرپا و قاب و نحوه انتخاب بهترین سیستم قاب برای سقف خود، آورده شده است.

خرپا چیست؟

خرپا چیست؟

خرپا یک چارچوب چوبی مثلثی شکل است که ضمن اتصال دیوارهای بیرونی ساختمان به یکدیگر، از سازه پشتیبانی می‌کند. خرپاها به صورت پیش‌ساخته در خارج از منزل ساخته می‌شوند و از اعضای دو نیرو تشکیل شده‌اند.

عضو دو نیرو به این معنی است که نیروی از پشت‌بام تنها بر دو نقطه اعمال می‌شود. یک سقف معمولی دارای خرپاهای متعددی است که به‌طور مساوی در کل سطح سقف قرار گرفته‌اند تا از سقف، پشتیبانی کافی داشته باشند. ازآنجاکه خرپاها در خارج از محل ساخته می‌شوند، هنگام آماده شدن برای نصب، تحویل داده می‌شوند.

قاب چیست؟

قاب چیست؟

سیستم‌های قاب‌بندی سقفی سنتی چندین نسل مورداستفاده قرار گرفته‌اند. سیستم قاب از چوب ابعادی برای پشتیبانی سقف ساختمان استفاده می‌کند. قاب‌ها تخته‌های چوبی هستند که از تیرچه خط‌الرأس مرکزی به قسمت بالای سقف شیب دارند. آنها با دیوارهای بیرونی ساختمان در پایه سازه سقف، قطع می‌شوند. قاب‌ها سیستم‌های سقف سنتی هستند که قبل از نصب، در سایت سازنده ساخته می‌شوند.

تفاوت خرپا و قاب در چیست؟

تفاوت خرپا و قاب فقط در ساخت آنها نهفته است. این دو سیستم سقف، کاملاً متمایز هستند و نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند. به همین دلیل قبل از انتخاب بین این دو باید تفاوت‌ها را درک کنید.

در اینجا مقایسه مفصلی بر اساس عوامل مختلف ارائه شده است:

  • کنترل کیفیت

کیفیت فریم سقف، درنهایت عملکرد سقف را تعیین می‌کند. کیفیت توسط تخصص و مراقبت‌هایی که سازنده قاب شما در ساخت سیستم سقف انجام می‌دهد، تعیین می‌شود. در مورد سیستم‌های خرپایی، خرپاها در سایت سازنده ساخته می‌شوند. اندازه‌گیری‌ها و مشخصات از قبل گرفته شده است تا روند ساخت‌وساز آسان‌تر شود. خرپاها با کمک تجهیزات رایانه‌ای تولید می‌شوند و این باعث افزایش کیفیت محصول می‌گردد. در قطعات نیز سازگاری آشکاری وجود دارد.

از طرف دیگر، قاب‌ها در سایت ساخته می‌شوند. آنها معمولاً توسط کارگران با نظارت مدیر پروژه، قطع می‌شوند. شدت فعالیت این کار شانس خطای انسانی در اندازه‌گیری‌ها را افزایش می دهد. تخته‌های به‌دست‌آمده ممکن است به‌اندازه دلخواه ازنظر کیفیت، یکنواخت و سازگار نباشند؛ بنابراین اگر به دنبال ثبات و کنترل کیفیت هستید خرپاها گزینه بسیار خوبی خواهند بود.

  • تنوع ساختاری

دیگر تفاوت خرپا و قاب در تنوع ساختاری آنها است. اگر می‌خواهید یک سیستم سقفی سفارشی بسازید یا یک اتاق زیر شیروانی داشته باشید، ممکن است بخواهید تنوع سیستم قاب را در نظر بگیرید. خرپاها معمولاً دارای طراحی استاندارد هستند. بااین‌حال، پس از ملاحظات ویژه می‌توانید موارد سفارشی را تهیه کنید. علاوه بر این، شکل مثلثی خرپاها (در سراسر سقف) باعث می‌شود که اتاق زیر شیروانی به سقف شما اضافه نشود.

از طرف دیگر، قاب‌ها به طرفین شیب دارند و دارای طراحی پیچیده‌تری نیستند. این امر به شما امکان می‌دهد هر نوع سقفی را که می‌خواهید نصب کنید. فضای به‌جامانده از تخته‌ها باعث می‌شود که اتاق زیر شیروانی ساخته شود و فضای کافی برای آن در نظر گرفته شود. فضای باز، عایق‌بندی اتاق زیر شیروانی و صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی را آسان می‌کند.

  • قدرت و ثبات

قدرت و ثبات

قدرت و ثبات نیز تفاوت خرپا و قاب را مشخص می‌کند. خرپاها از تیرهای مختلف به شکل مثلث ساخته می‌شوند. تیرها در سراسر سطح سقف توزیع شده‌اند و این بدان معناست که آنها توزیع یکنواخت وزن را در پشت‌بام تسهیل می‌کنند. درنتیجه خرپاها فوق‌العاده قوی هستند و می‌توانند پایداری سقف را افزایش دهند.

تیرها از تخته‌های ابعادی استفاده می‌کنند که به سمت خارج، شیب دارند. آنها یک فضای باز در وسط می‌گذارند. قاب‌ها به دلیل طراحی آنها برای فضاهای کوچک مانند گاراژ، سوله یا یک خانه کوچک عالی هستند. هنگامی‌که از قاب در یک خانه بزرگ استفاده می‌شود، ممکن است نتواند کل وزن یا سقف را تحمل کند و این می‌تواند باعث خرابی زودرس شود.

  • هزینه پروژه

دیگر تفاوت خرپا و قاب در هزینه آن است. هزینه کلی نصب قاب سقف برای صاحبان خانه بسیار مهم است. خرپاها معمولاً مقرون به‌صرفه‌تر هستند. خرپاها از تخته‌های چوبی کوتاه استفاده می‌کنند که ارزان هستند. اما ازآنجایی‌که از آنها در سرتاسر سقف استفاده می‌شود، می‌توان هزینه ساخت آنها را بیشتر از قاب‌ها دانست. بااین‌حال، خرپاها از پیش‌ساخته شده و دستورالعمل‌های دقیق نصب را ارائه می‌دهند. نصب آنها آسان است و این امر باعث کاهش هزینه نیروی کار و اتلاف مواد می‌شود.

از طرف دیگر، قاب‌ها در محل ساخته می‌شوند و این منجر به هدر رفت مواد و اتلاف وقت زیاد می‌گردد که منجر به افزایش هزینه‌های پروژه می‌شود. آنها همچنین نیاز به تخصص و زمان زیادی برای نصب دارند. چارچوب‌بندی کل خانه می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. درنهایت، خرپا مقرون به‌صرفه‌تر از قاب است.

  • الزامات اصلاح

اگر می‌خواهید در آینده قاب سقف خود را تغییر دهید باید بدانید که آیا می‌تواند این تغییرات را پشتیبانی کند یا خیر. خرپاها یک سیستم از اعضای متصل به هم هستند و این امر باعث می‌شود که شما نتوانید قسمتی از آن را تغییر دهید. برای انجام این کار نیاز به مراقبت و تخصص زیادی است. بااین‌حال، تغییر نرده‌ها بسیار آسان است، بدون اینکه بر سقف تأثیر منفی بگذارد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت خرپا و قاب پرداختیم. انتخاب بین قاب و خرپا ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد. بااین‌حال با این اطلاعات دقیق می‌توانید بر اساس نیازهای خود، تصمیم آگاهانه بگیرید. به این فکر کنید که می‌خواهید با سقف خود چه‌کار کنید، آیا قصد دارید در آینده آن را تغییر دهید و چقدر آماده هستید که برای پروژه هزینه کنید؟

این نکات و راهنمای بالا به شما کمک می‌کنند تا با بهترین سیستم قاب‌بندی سقف برای خانه جدید خود کنار بیایید. بااین‌حال، اگر هنوز نمی‌توانید به درستی تصمیم بگیری، برای مشاوره و بینش حرفه‌ای با کارشناسان ما از طریق وب‌سایت آهن‌آلات ایران در تماس باشید و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *