روش اجرای آرماتوربندی دیوار برشی

آرماتوربندی دیوار برشی و طراحی آن در ساختمان‌ها با اسکلت فلزی، بیشتر برای کنترل کردن بارهای جانبی وارد بر ساختمان است. موقعیت دیوارهای برشی در نقشه ساختمان مانند بادبندها است و باید به‌گونه‌ای انجام شود که مرکز جرمی هر طبقه بر مرکز سختی آن منطبق باشد.

علت نام‌گذاری دیوارکشی بدین دلیل است که بیشتر فشارهای جانبی که از سوی بارهای برشی بر ساختمان وارد می شود را تحمل می‌کند و باعث تحکیم ساختمان‌ها خواهد شد.

انواع دیوار برشی

در آرماتوربندی دیوار برشی تشخیص نوع دیوار برشی بسیار مهم است. دیوار برشی بر اساس طراحی و نوع استفاده مواد و مصالح مانند فولاد، بتن، مصالح بنایی و مصالح مرکبی که از ترکیب بتن و فولاد هستند، تقسیم‌بندی شده و کاملاً متفاوت‌اند. این دیوارها از نظر شکلی که دارند دارای آرماتوربندی متفاوتی نیز هستند. مثلاً دیوار برشی با شکل مستطیلی دارای آرماتور یکنواخت است. دیوار برشی یا ‌دمبلی با آرماتوربندی متمرکز و در انتها، دو دهانه‌ای و یا با شکل L آرماتوربندی می‌شود. آرماتوربندی دیوار برشی بتنی که در اسکلت آن فلز وجود دارد به شکل مستطیلی است و گاهی برای آن از آرماتور متمرکز نیز استفاده می‌شود.

 

نحوه اجرای آرماتوربندی دیوار برشی چگونه است؟

آرماتوربندی دیوار برشی

در آرماتوربندی دیوار برشی ابتدا محل آرماتور عمودی در فونداسیون و نقشه ساختمان‌ها مشخص می‌شود. معمولاً این آرماتوربندی دیوار برشی به‌صورت سر خم با فاصله‌های مشخص شده در پلان ساختمان، جایگذاری شده و امکان اجرای آرماتور عمودی را فراهم می‌کند. آرماتور عمودی برای قرارگیری و اجرای دیوار برشی است که دیوار حائل نیز می‌تواند از این آرماتور عمودی برای اجرا استفاده کند.

نام دیگر آرماتور عمودی در ساختمان‌ها آرماتور ریشه است. نکته حائز اهمیتی که باید در هنگام قرار دادن آرماتور ریشه به آن توجه کرد این است که به‌هیچ‌عنوان آرماتورها در محل صفحه‌ستون قرار نگیرند. بعدازآن که آرماتورهای ریشه، جایگذاری شدند برای آنکه جابه‌جا نشوند قبل از اقدام به بتن‌ریزی با یک آرماتور عمودی به یکدیگر متصل خواهند شد. طول آرماتورهای ریشه به‌گونه‌ای است که حداقل بتوان ضوابط همپوشانی آرماتورهای دیگر را تأمین کرد.

بعد از اتمام بتن‌ریزی فونداسیون و قرار دادن ستون‌های فلزی، آرماتورهای اصلی به گونه عمود بر ریشه‌ها نصب می شوند. بعدازاین مرحله در آرماتوربندی دیوار برشی، طبق نقشه، اجرای آرماتوربندی افقی و نصب سنجاقک‌ها اعمال می شود. تمامی آرماتورهای افقی و اصلی باید به‌گونه‌ای دقیق و با رعایت فواصل موردنیاز در نقشه اجرایی، از یکدیگر قرار گرفته و به‌وسیله سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل شوند تا در هنگام بتن‌ریزی جابه‌جا نشوند.

 

نکته دیگر آن است که در محل برخورد آرماتورهای افقی، در صورتی که عرض دیوار بزرگ‌تر از ابعاد ستون فلزی بود، میلگردها باید به‌صورت کامل از ستون رد شوند. در غیر این صورت باید طبق جزئیات نقشه‌های اجرایی، با خم کردن آرماتورهای افقی در پشت ستون‌ها، درگیری میلگرد و بتن را ایجاد کرد.

زمانی که آرماتوربندی دیوار برشی تکمیل شد کنترل صحت اجرا توسط مهندس ناظر صورت می‌گیرد و در زمان تأیید، قطعات فاصله بر روی آرماتورها قرار گرفته تا قالب‌ها بر روی آنها نصب شوند و کاور بتنی موردنیاز بر روی شبکه آرماتور تأمین شود. بعد از اتمام مرحله آرماتوربندی دیوار نبشی مراحل قالب‌بندی شروع می‌شود.

 

سخن پایانی

نحوه آرماتوربندی دیوار برشی کمی پیچیده است و باید نوع دیوار برشی در آن موردتوجه قرار بگیرد. نوع مصالح مورداستفاده در این مرحله حائز اهمیت است، زیرا آرماتوربندی ساختمان وظیفه حفظ و تحکیم ساختمان را بر عهده دارد. سایت آهن‌آلات ایران با ارائه بهترین مصالح آرماتوربندی دیوار برشی، این امکان را به خریداران می‌دهد که با خیال راحت اقدام به فعالیت‌های ساختمانی خود کنند. محصولات این سایت علاوه بر کیفیت مناسب، دارای قیمتی مناسبی هستند. رضایت مشتریان هدف اصلی بوده و با ارائه مشاوره رایگان، امکان خریدی مطابق با نیز خریداران را فراهم می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *