نحوه اجرای آرماتوربندی فونداسیون

آرماتوربندی فونداسیون درواقع کاری تخصصی بوده و برای اجرای آن دقت و نظارت کاملاً جدی، لازم است. در ساختمان‌ها تمام مقاومتی که پی لازم دارد را آرماتوربندی فونداسیون تأمین می کند. مهندسین ناظر باید قبل از اجرای بتن‌ریزی ، تمامی بازدیدهای لازم را از آرماتوربندی فونداسیون انجام دهند و به‌صورت مستمر و با دقت زیاد تا پایان بتن‌ریزی، این مراحل را نظارت کنند.

مطالب مهم برای نکات اجرایی آرماتوربندی فونداسیون

در آرماتوربندی فونداسیون از نوع زنگ‌زده و روغنی آن استفاده نکنید. نکنید. زمانی‌که آرماتورها به روغن یا زنگ‌زدگی آلوده باشند باید قبل از اجرا، پاک‌سازی‌شده و بعد از تأیید دستگاه نظارت، شروع به بتن‌ریزی شود.

 

فاصله خطوط آرماتور باید حداکثر ۲۰ سانتی‌متر از یکدیگر باشد و دستگاه‌های نظارت موظف هستند که در صورت عدم رعایت این فاصله‌ها از سوی پیمانکار، از اجرای بتن‌ریزی جلوگیری کنند.

خاموت ها باید توسط سیستم آرماتوربندی فونداسیون در تمام میلگردها  مهار شده و این امر کاملاً مهم می‌باشد و توسط پیمانکار باید رعایت شود. در صورت عدم رعایت، دستگاه نظارت موظف است تا ادامه کار پیمانکار را متوقف کند تا او اقدام به رفع نواقص کرده و کار دوباره شروع شود.

 

در اجرای آرماتوربندی فونداسیون باید میلگردها توسط قیچی مخصوص بریده شده و از بریدن میلگردها به کمک دستگاه‌ها خودداری شود. معمولاً حرارتی که در دستگاه‌های برش وجود دارد موجب افت کیفیت میلگرد خواهد شد.

 

برای خم کردن آرماتوربندی فونداسیون باید از دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد استفاده نشود؛ زیرا باز و بسته کردن خم‌ها برای شکل دادن مجدد میل‌گردها باعث می‌شود که کیفیت میلگرد به‌صورت کاملاً ناگهانی افت کند. اگر هم، چنین مواردی از مهندس ناظر دیده شود باید طبق ضوابط اقدام شود.

 

برای خم کردن میلگردها با دستگاه‌های مکانیکی باید آن‌ها را به‌صورت سرد استفاده کرد و از خم کردن آن‌ها توسط حرارت یا هوا برش، خودداری نمود. تمامی آرماتوربندی فونداسیون باید توسط مهندس ناظر تأیید شود و قبل از بتن‌ریزی تغییرات مخصوص خارج کردن میل‌گردها و جدا کردن آن‌ها انجام شود.

 

باید فاصله، بین میلگردها و سطح قالب‌بندی وجود داشته باشد. فاصله حداقل باید 5.5 سانتی‌متر باشد تا بتواند پوشش بتنی روی میلگردها را به ضخامتی مناسب برساند. علاوه بر ایجاد پیوستگی که در بتن و میلگرد به وجود می‌آید، محافظ میلگرد را نیز در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم می‌کند.

 

انواع آرماتورها در ساختمان

انواع آرماتورها در ساختمان

آرماتورها به ۲ دسته کلی آرماتور اصلی و عرضی که به آن خاموت می‌گویند تقسیم می‌شود.

خاموت ها وظیفه دارند تا آرماتورهای طولی را نگه داشته و آن‌ها را در مقابل کمانشی که در هنگام فشارهای زیاد و چند کاربر به وجود می‌آید محافظت کند. رعایت ضوابطی که برای استفاده از خاموت ها وجود دارد کمتر از آرماتورهای اصلی نیست.

خم کردن آرماتورها

خم کردن آرماتورها باید در کارگاه کوچک به‌وسیله دست انجام شود؛ اما در کارگاه‌های بزرگ، توسط ماشین صورت می‌گیرد. معمولاً آرماتورها به‌صورت سرد باید خم شده و قبل از آن نیز کاملاً باید صاف باشند. معمولاً چکش‌کاری برای این مورد، مجاز نیست.

 

وصله‌های آرماتوربندی در فونداسیون

  • وصله پوششی

بیشترین نوع اتصال در سازه‌های بتنی برای اجرای آرماتوربندی در فونداسیون، وصله پوششی است که در اکثر ساختمان‌های بتنی وجود دارد.

  • وصله جوشی

برای استفاده از وصله‌های جوشی در اتصال دو آرماتور، شرایط ویژه‌ای وجود دارد که متداول‌ترین شرایط عبارت‌اند از:

  • اتصال جوشی نوک‌به‌نوک که به خمیری معروف است و با جوش الکتریکی تماسی صورت می‌گیرد.
  • اتصال جوشی ذوبی با الکترود که با جوش‌های قوسی الکتریکی انجام می‌شود.
  • وصله مکانیکی

معمولاً در وصله مکانیکی از کوپلرهای قطعات اتصال‌دهنده استفاده می‌شود که این قطعات آرماتور در راستای هم و بدون خروج از مرکزیت به یکدیگر متصل شده و سبک‌تر از وصله‌های دیگر هستند.

آرماتوربندی در فونداسیون

مزایای استفاده از اتصالات مکانیکی در آرماتوربندی فونداسیون

در این نوع اتصالات، تراکم آرماتور کاهش پیدا کرده و با صرفه‌جویی در آرماتور مصرفی و کاهش هزینه‌های آماده‌سازی، نصب می‌شود. این نوع اتصالات در قطرها، شکل‌ها و طول‌های مختلف قابلیت استفاده داشته و استحکام کافی و تحمل نیرو را نیز در هنگام صدمه دیدن آرماتور به وجود می‌آورد.

در محل اتصال، به‌صورت کاملاً یکپارچه عمل کرده و در امتداد قرار گرفتن محور آرماتورها در محل نصب می‌تواند امکان استفاده از تمام طول شاخه آرماتور را داشته و هیچ‌گونه ضایعاتی در این موارد مصرف به وجود نیاید.

 

وظایف آرماتورها چیست؟

آرماتور طولی وظیفه تقویت ستون در مقابله با بارهای فشاری و خشمی را داشته و آرماتور عرضی باید آرماتورهای طولی را در جای خود نگه دارد و از کمان شدن آرماتورهای طولی براثر نیروی فشاری جلوگیری کند. همچنین ستون‌ها را در جهت عرض در مقابل بارهای جانبی کاملاً تقویت کرده و استحکام ساختمان را افزایش دهد.

 

سخن پایانی

شرکت آهن‌آلات ایران، خرید آرماتورهای ساختمانی را با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت امکان‌پذیر کرده است. این سایت با ارائه خدماتی نظیر مشاوره رایگان و بررسی دقیق تمامی سؤالات، باعث خرید متناسب با نیاز مشتریان شده و توانسته رضایت آن‌ها را در سطح گسترده به دست آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *