هرآنچه که درمورد خرید میلگرد باید بدانید

به‌منظور آن‌که بتوانیم در خصوص خرید میلگرد، راهنمایی‌هایی را به شما دوستان و همراهان همیشگی ارائه دهیم، بایستی در ابتدا برخی از مشخصات بسیار مهم این سازه کاربردی و ساخته دست بشر را بشناسیم. در ادامه مطلب به راهنمای خرید میلگرد، چگونگی خرید میلگرد و همچنین قیمت میلگردهای مختلف پرداخته‌ایم.

ماهیت میلگرد

به بیان ساده به یک لوله توپر و دراز از جنس فولاد، میلگرد گفته می شود؛ البته این تعریف، یک تعریف کاملاً ساده و ابتدایی است. دو نوع میلگرد در حال حاضر در بازارهای آهن‌آلات وجود دارد: میلگرد ساده و میلگرد آجدار. میلگرد به علت شکل ساختاری و همچنین جنس فولادی که از آن تشکیل شده است، دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است.

نکات مهم در زمان خرید میلگرد

نکات مهم در زمان خرید میلگرد

به‌منظور آن‌که بتوانیم راهنمای خرید میلگرد بهتری را برایتان فراهم کنیم، در ابتدا باید نکات مهم در هنگام خرید میلگرد را توضیح دهیم. هر کدام از این مؤلفه‌ها را در هنگام خرید میلگرد باید در نظر داشته باشید، زیرا با تغییر هر مؤلفه، تفاوت بزرگی در خروجی پایانی به وجود خواهد آمد.

اندازه و سایز میلگرد

اولین نکته در اندازه میلگرد مربوط به قطر آن است. همان طور که گفتیم میلگرد یک لوله توپر است؛ بنابراین سطح مقطع دایره‌ای نیز دارد. قطر این سطح مقطع بین 6 تا 60 میلی‌متر است. معمولاً میلگردهایی با سطح مقطع بزرگ‌تر از 32 میلی‌متر یا همان 3.2 سانتی‌متر در بازار بسیار کم‌پیدا می شوند و در صورت لزوم باید آنها را سفارش دهید، زیرا کاربردهای کمی دارند. واضح است که محصولات کمیاب همچون میلگردهای بزرگ‌تر از 60 میلی‌متر در بین قیمت میلگردها، قیمت بالاتری هم دارند.

در خصوص طول میلگردها نیز غالباً کارخانه‌های میلگرد سازی، طول 12 متر را در نظر می‌گیرند؛, اما پیدا کردن میلگردی با طول کمتر و یا بیشتر از این مقدار نیز ممکن است.

اشکال رایج میلگرد در ساختمان

میلگردها همیشه به‌صورت صاف در ساختمان و سازه‌ها به‌کاربرده نمی‌شوند، بلکه معمولاً به یکی از شکل‌های زیر به اشکال مختلفی درمی‌آیند:

1-راستا (سپتکا): به‌منظور جبران کردن ضعف‌های کششی موجود در بتن

2-خاموت: افزایش دادن تحمل میزان نیروی برشی، ثابت نگه‌داشتن میلگردهای راستا، کاهش دادن طول آزاد و بلااستفاده میلگردهای فشاری

3-ادکا: به‌منظور متحمل شدن نیروی برشی

4-سنجاقک: به‌منظور تقویت میزان مقاومت برشی سطح مقطع عمل می کند و میزان مصرف خاموت را بسیار کاهش می‌دهد.

5-رکابی: تنظیم‌کننده فاصله بین دو شبکه میلگرد در دیوارها است.

6-خرک: نگهداری میله‌ها و شبکه میله‌ای بالایی و زیری در فونداسیون کف ساختمان و سقف ساختمان.

وزن استاندارد میله

وزن استاندارد میله

همان طور که گفته شد، اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام تولید میلگرد در نظر گرفته می شود، قطر میلگرد است؛ بنابراین بسیاری از اوقات وزن میلگرد به چشم نمی‌آید و زمانی که شما برای خرید مراجعه می‌کنید، فروشندگان غالباً در مورد وزن میلگرد اغراق کرده و وزن واقعی را نمی‌گویند. بهتر است این موضوع را موردتوجه قرار دهید و حتماً میلگرد را خودتان وزن کنید. در ابتدا یک متر از میلگرد را انتخاب کنید و وزن دقیق آن را به دست آورید و سپس با استفاده از جدولی که در ادامه آورده شده است، وزن مناسب آن را بسنجید. در صورتی که وزن میلگرد کمتر یا بیشتر از محدوده مناسب بود، بهتر است به سراغ خرید آن نروید.

تأثیر آج میله

آج‌دار بودن میلگرد یکی از موارد مهم دیگر است که در هنگام خرید میلگرد، توجه به آن اهمیت دارد. به‌طورکلی میلگردها را در 4 دسته A2, A3, A4 و بدون آج طبقه‌بندی می‌کنند که هر کدام از آن ها نیز برای مصارف مختلفی به کار می‌رود.

میلگرد A2: در ساختمان‌های کم ارتفاع و سازه‌هایی که نیاز نیست تا استحکام بسیار زیادی داشته باشند.

میلگرد A3: محبوب‌ترین میلگرد موجود در دنیا است، زیرا استحکام متوسط، قیمت مناسب و نیز آج مناسب دارد.

میلگرد A4: این نوع از میلگرد دارای ساختار خاصی از آج به نام آج مرکب است. استحکام و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به میلگرد A3 دارد و همین بالاتر بودن مقاومت باعث می‌شود تا میلگرد کمتری مصرف شود. خب کاملاً طبیعی و واضح است که مصرف کمتر میلگرد و یا هر مصالح ساختمانی دیگری باعث می شود تا روند ساخت‌وساز هم سریع‌تر پیش رود.

آشنایی با سایت آهن‌آلات ایران

آشنایی با نوع میلگرد، قیمت میلگرد و همچنین ویژگی‌های آن در هنگام خرید میلگرد می‌تواند درنهایت برایتان بسیار سودمند باشد. برای آن‌که بتوانید با خیالی آسوده‌تر خرید خود را انجام دهید، بهتر است به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه کنید. سایت آهن‌آلات ایران یکی از همین فروشگاه‌ها است که می‌توانید در هر لحظه‌ای که خواستید سفارش خودتان را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن در بازار سفارش دهید و در اسرع وقت نیز سفارش خود را تحویل بگیرید.

زمانی که میلگرد مناسب سازه خود را خریداری می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که ساختمانتان استحکام خوبی دارد، هزینه زیادی را برای مصالح و مواد ساختمانی صرف نکرده‌اید و مطمئن هستید که کیفیت نهایی سازه نیز در همان حدی است که انتظار دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *