قیمت میلگرد در زمستان

قیمت میلگرد در زمستان

فولاد در صنعت کشورمان نقشی اساسی دارد. در بسیاری از صنایع از جمله مسکن، خودرو و پتروشیمی، برای ایجاد پیشرفت و بالا رفتن رشد، به فولاد و محصولات وابسته احتیاج است. هر گونه کاهش و افزایش قیمت فولاد از جمله میلگرد، بر اقتصاد کشور تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. پیش بینی قیمت در زمستان جاری برای بسیاری از صنایع داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله سعی بر آن داریم که این مبحث را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر قیمت میلگرد در زمستان و اخبار چین

در چند روز گذشته برخی کشورها از جمله کشور بزرگ چین اعلام کرد که در زمستان تولید فولاد را کاهش خواهد داد و همین امر سبب گردید که نرخ محصولات ساخته شده از فولاد به شدت مورد افزایش قرار بگیرد.

از طرف دیگر در این کشور در ساعات اوج مصرف، واحدهای تولید در تمام قسمتها علی الخصوص میلگرد متوقف گردید و همین امر حتی بازار جهانی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. با رشد باور نکردنی قیمت محصولات از جمله قیمت میلگرد در زمستان مواجه خواهیم شد.

 

قیمت میلگرد و اخبار چین

ایران و تغییرات قیمت میلگرد در زمستان

اخبار حاصله حاکی از آن است که رییس اتحادیه ی فروشندگان فولاد اعلام کرده که جلوی افزایش قیمت فولاد از جمله میلگرد را خواهد گرفت. در همین راستا میزان نرخ مشخصی را نیز برای هر کدام از محصولات فولادی تعیین کرده است.

این حرکت در حالی اتفاق افتاده که نرخ عرضه ی کارخانه ها فراتر از نرخ مصوب است. ایشان اصلی ترین عامل تاثیر گذار بر این بالا رفتن قیمت میلگرد را تغییراتی میداند که در بازار ارز به وقوع پیوسته است. علاوه بر این، افزایش نرخ جهانی فولاد نیز باعث بالا رفتن قیمت چند درصدی ورقهای فولادی و آهنی در ایران گشته و در نتیجه ی ان شاهد بالا رفتن قیمت میلگرد در زمستان خواهیم بود.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد در زمستان جاری

آگاهی از عواملی که سبب تغییر در قیمت میلگرد میگردد میتواند به شما در پیش بینی قیمت میلگرد در زمستان کمک شایانی نماید.

تغییرات در قیمت دلار

میلگرد همانند بسیاری از محصولات فولادی و آهن در چند ماه گذشته توانسته بالاترین و بیشترین نوسانات قیمتی را در اثر بالا رفتن نرخ ارز داشته باشد. روند صعودی قیمت دلار در هزینه های تولیدی محصولات فولادی تاثیرات زیادی گذاشته و این قضیه با تمایل شدید تولید کنندگان به صادرات به جای فروش داخلی همراه بوده است. این موارد دست به دست هم داده است تا در بازار فولاد و میلگرد التهابات شدید ایجاد گردد.

اضطراب از بالا رفتن بیشتر قیمت ارز و کاهش قدرت برای مشخص کردن یک حد برای آن سبب میشود تقاضای کاذب در بازار ایجاد گردد. در حال حاضر که خریداران برای تهیه ی میلگرد دست نگه داشته اند، پیش بینی میگردد اگر عوامل دیگر را در نظر نگیریم قیمت میلگرد احتمالا روند کاهش را تجربه خواهد کرد.

مسائل سیاسی

از جمله مسائل سیاسی که میتواند بر نرخ میلگرد در زمستان پیش رو تاثیر بگذارد، تحریم ها است. در طی مذاکره ی ایران و آمریکا اگر به نتایج مثبت منتهی گردد و تحریم ها با کاهش همراه شود، میتوان انتظار داشت قیمت دلار و درنتیجه ی آن نرخ میلگرد نیز روند کاهشی را تجربه کند.

بورس کالا

از عامل دیگری که بر قیمت میلگرد در زمستان موثر است، موارد مورد تصویب وزارت صمت و تغییرات در بورس کالا خواهد بود. تغییراتی که در قیمت شمش فولادی ایجاد میگردد، تاثیر بیشتری بر قیمت میلگرد دارد. تعیین قیمت پایه برای محثولهای فولادی و وارد کردن مقدار معینی از آن به بازار بورس قطعا بر بازار میلگرد نیز تاثیر بگذارد. تنها مشکلی که پیش رو است عدم رضایت بخش بودن شرایط بازار بورس در ایران است.

 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

 

عرضه و تقاضا

دو مورد مهم دیگر که در کنترل نرخ ‌یک کالا نقش دارند، عرضه و تقاضای آن کالا است. یکی از محصولات استراتژیک و حیاتی در صنعت ساختمان سازی، میلگرد است. در فصول گرم بهار و تابستان و دو ماه انتهای سال، میزان خرید میلگرد در بالاترین حد ممکن قرار میگیرد. در ایران عرضه ی میلگرد به منطقه ی جغرافیایی و شرایط متنوع آب و هوایی، بستگی دارد.

تقاضای بالا برای میلگرد اگر با کاهش یا ثبات عرضه از سوی تولید کنندگان همراه گردد، قطعا با افزایش قیمت بروز خواهد کرد.

شیوع بیماری همه گیر کرونا

شیوع این ویروس مهلک در کشور چین که از جمله بزرگترین تولید کنندگان شمش فولادی و هم چنین از برترین مصرف کنندگان آن است، باعث شد بسیاری از معادلات با نتایج عکس مواجه گردند. با شیوع کرونا در ایران، بسیاری از پروژه ‌های ساخت و ساز تعطیل گشت و همین امر سبب کاهش تقاضا و قیمتها شد.

اما مدتی است که با واکسیناسیون و عادی تر شدن این بیماری مجدد ساختمان سازیها آغاز گشته است و قطعا این موضوع بر قیمت میلگرد در زمستان نیز تاثیر خواهد گذارد.

 

در جمع بندی عوامل بالا میتوان گفت که قیمت میلگرد در بازار جهانی رو به افزایش است و دلیل آن نیز بالا رفتن توجهات به مسکن و ساخت و ساز میباشد. به همین جهت میتوان پیش بینی کرد که قیمت میلگرد در زمستان امسال نیز به همین روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

سخن آخر

تغییرات قیمت میلگرد در زمستان جزو موارد مهم محسوب میگردد که باید بررسی و پیش بینی گردد، چرا که پروژه های زیادی را تحت الشعاع خود قرار میدهد. با توجه به تاثیری که بهای تمام شده ی میلگرد بر بهای تمام شده ی ساختمان دارد، بسیاری دوست دارند عوامل موثر بر این تغییرات را بشناسند و با یک پیش بینی اصولی، تصمیمات درست و مناسبی اتخاذ نمایند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *