ورق گالوانیزه چیست و از کجا تهیه کنیم؟

از آن جایی که آهن و فولاد، عناصری هستند که دچار زنگ‌زدگی، خوردگی و در نهایت تضعیف و فروریختن می‌شوند باید از طریق روش های مختلف، از سازه‌های فولادی محافظت کرد.

یکی از این روش ها یا شاید بهترین روش برای اکثر سازه‌های فولادی، فولاد گالوانیزه می باشد.

ورق گالوانیزه زمانی ایجاد می‌شود که ورق فولادی را با فلز «روی» پوشش دهند. اگر پوشش روی، شکسته شود و یا از بین برود این ورق به هیچ عنوان زنگ نخواهد زد. باید بدانید که استفاده از این ورق ‌ها بسیار مقرون به صرفه می باشد. به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

5 کارخانه برتر تولید ورق گالوانیزه ایران

  1. شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  2. شرکت صنایع هفت الماس
  3. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  4. شرکت ورق خودرو شهرکرد
  5. شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال

ورق های گالوانیزه به دو صورت در کارخانه ها تولید می شوند، برای اشاره به انواع ورق های گالوانیزه می توان ورق های رول فرم و فابریک را نام برد.

 

مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه:

باید بدانید که ورق گالوانیزه مزایای فراوانی به خصوص در ساخت ‌و ساز دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

  • کمتر بودن هزینه:با وجود این که هزینه اولیه این روش نسبت به سایر روش ها، بالا تر به نظر می رسد؛ اما استفاده از این روش باعث می شود در طولانی مدت نیاز به تعمیر و نگه ‌داری نداشته باشند. در نتیجه بهترین گزینه برای اکثر پیمانکاران این روش می باشد.
  • طولانی بودن عمر:طول عمر انواع ورق ‌های گالوانیزه در محیط ‌هایی با میزان خوردگی بالا، بین ۲۰ تا ۷۰ سال می باشد. البته این طول عمر به میزان قرار گرفتن فولاد در برابر مواد خورنده هم بستگی دارد.
  • آسان بودن بازرسی:سازه ‌ها باید به صورت سالیانه بررسی شوند. در نتیجه، روش بازرسی بسیار با اهمیت است. ورق ‌های گالوانیزه بدون آن که به آزمایش خاصی نیاز داشته باشند، به آسانی و تنها از طریق چشم قابل بررسی هستند. همچنین برای آزمایش و تست کیفیت این ورق ها، نیاز به صرف هزینه زیاد نیست.

سختی ورق گالوانیزه

  • سختی:یکی از سخت ‌ترین پوشش ‌های محافظی که در بازار موجود است، ورق گالوانیزه می ‌باشد. این امر به این معنی است که علاوه بر اینکه این ورق ها در برابر زنگ ‌زدگی مقاومت بالایی دارند، از آسیب ‌هایی که در زمان حمل و نقل ممکن است برایشان بیافتد نیز در امان می باشند.
  • سادگی در تمیزکردن:برای تمیز کردن این محصولات، کافی است آن ها را با آب قلیایی اسپری کنید. در صورت لزوم می توانید آن را با یک پارچه نرم پاک کنید.
  • صرفه‌جویی در منابع:از آن جایی که دوام و پایداری این محصولات بسیار بالا می باشد می‌توان از آن ها بارها و بارها استفاده کرد و در منابع صرفه جویی کرد.
  • بالا بودن تطبیق ‌پذیری و قابلیت اطمینان:از آن جایی که این محصولات منطبق بر استانداردهای بین‌المللی ساخته می ‌شوند، قابلیت اطمینان بالایی دارند.

معایب ورق های گالوانیزه

پیچیدگی و دشواری عملیات جوشکاری این ورق نسبت به آهن معمولی، بسیار بیشتر است. گازها و بخارهایی که از عملیات جوشکاری حاصل می شود سمی می باشند که قرار گرفتن در معرض این گاز ها در کوتاه مدت باعث بروز سرگیجه، سردرد و حالت تهوع و در در بلند مدت باعث ایجاد بیماری های ریوی حاد می شود.

بنابراین توصیه می شود هنگام جوشکاری با این نوع ورق ها، حتماً از ماسک های استاندارد استفاده شود. همچنین مدت زمان جوش کاری برای هر نفر در روز با استفاده از تجهیزات استاندارد باید به مدت چهار ساعت باشد.

قیمت ورق گالوانیزه

قیمت این ورق به نوع، ضخامت و کیفیت کارخانه سازنده آن بستگی دارد. قیمت روز ورق گالوانیزه از نوسانات ارزی تأثیر می پذیرد و با افزایش قیمت دلار و ارز، افزایش می یابد. این افزایش قیمت به این دلیل است که با بالا رفتن قیمت دلار، صادرات افزایش پیدا می کند و در نتیجه بازار داخلی با کمبود این محصولات مواجه می شود. افزون بر آن، با افزایش قیمت دلار، قیمت تهیه مواد اولیه برای ورق گالوانیزه افزایش پیدا می کند و باعث تأثیر گذاری بر قیمت نهایی آن می شود.

رول ورق گالوانیزهمشخصات ورق گالوانیزه

  • اگر پوشش روی، آسیب ببیند و خراشیده شود باز هم مانع از رسیدن مواد خورنده به آهن یا فولاد زیرین می‌شود و از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و مقاومت فولاد پوشش داده شده را افزایش می دهد.
  • پوشش گالوانیزه می‌تواند بیشتر از ۷۰ سال بدون نگه ‌داری و تعمیر دوام بیاورد.
  • فولاد گالوانیزه بهترین جایگزین برای فولاد ضد زنگ می باشد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی فولاد گالوانیزه و به ویژه ورق گالوانیزه پرداختیم. از مشخصات، قیمت، مزایا، معایب و عمر مفید آن صحبت کردیم. باز هم تأکید می‌کنیم اگر به دنبال سازه ایی هستید که در طولانی مدت به صورت مداوم نیاز به تعمیر و نگهداری نداشته باشد، حتماً از این محصولات استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *