چرا باید از صفحه ستون در اسکلت فولادی استفاده کنیم؟

 

صفحه ستون‌های یک ساختمان در اسکلت فولادی، نقش انتقال بارهای وارد شده به فونداسیون را دارند. در‌واقع استفاده از صفحه ستون در اسکلت فولادی باعث افزایش استحکام می‌شود. صفحه ستون به علت مقاومت بسیار زیادی که دارد، می‌تواند در برابر تنش‌ها استحکام بالاتری داشته باشد، درصورتی‌که بتن این قابلیت را ندارد.

 

دلایل استفاده از صفحه ستون اسکلت فولادی

دلیل استفاده از صفحه ستون

صفحه ستون از بخش‌های اصلی در اجرای سازه‌های فولادی است. نحوه اجرا و استفاده آن در بخش‌های سازه تاثیر مستقیمی دارد. تفاوتی که بین سازه‌های فلزی و بتنی وجود دارد، به‌دلیل استفاده از صفحه ستون در اسکلت فولادی می‌باشد. به‌عنوان مثال در سازه‌های بتنی برای اجرای ستون‌ها ریشه‌گذاری انجام می‌شود، ولی برای استفاده از صفحه ستون و اسکلت فولادی دقت بسیار زیادی لازم است و باید توسط پیمانکار اجرایی فونداسیون، به‌صورت مجزا از اسکلت اصلی سازه، کار گذاشته شود تا استحکام ساختمان تامین شود. اولین قدم برای برپایی سازه‌های فلزی قرار دادن صفحه ستون‌ها در فونداسیون است که باید دقیق در محل خود قرار بگیرند.

برای جلوگیری از جابجایی محل دقیق صفحه ستون، بهتر است در حد امکان از دوربین‌های نقشه برداری جهت پیاده‌سازی دقیق محل صفحه ستون‌ها استفاده کنید، تا مشکلی در مرحله اجرا رخ ندهد.

بهترین مقطع برای سقف ستون‌ها، مقطع مربعی شکل و مقطع H شکل است، چرا که مقاومت بیشتری نسبت به سایر مقاطع دارند. برای رعایت این حد و تحمل نیروی فشاری بر لنگرهای خشمی در ستون‌ها، بهتر است از مقاطع نورت شده تک استفاده گردد.

 

طراحی صفحه ستون در اسکلت فولادی

نکاتی که برای طراحی صفحه ستون در اسکلت فولادی باید رعایت شود عبارتند از:

طراحی باید براساس حالت‌های حدی باشد، یعنی باید مطمئن شوید که صفحه ستون بتواند بحرانی‌ترین حالت ترکیبی بارگذاری به دست آمده را تحلیل کرده و از طریق ستون به بخش فونداسیون منتقل کند.

طراحی باید براساس تنش‌های مجاز باشد، یعنی اتصال ستون‌ها به صفحه ستون باید بر اثر مقدار بارگذاری و فشاری  که  صفحه ستون به فندانسوین می آورد اندازه گیری شود، که سبب گسیخته شدن بتن موجود در زیر صفحه ستون شود، یعنی میزان باروری ستون و فونداسیون براساس محاسبات طراحی شوند.

 

روش نصب صفحه ستون در سازه‌های فلزی 

روش نصب صفحه ستون
نصب صفحه ستون در سازه‌های فلزی باید در مکان دقیق و معینی انجام شود. یعنی برای تعیین مکان صفحه ستون، باید از ترازهای اکس و ریسمان کشی استفاده شود. بعد از اکس و ریسمان کشی مکان‌هایی به وجود می‌آیند که ریسمان‌ها با یکدیگر تقاطع داشته و این تقاطع‌ها باید نود درجه باشد در غیر این صورت، اشتباه اکس‌بندی کرده‌اید.

مکان‌هایی که ریسمان‌ها با یکدیگر تقاطع نود درجه پیدا کرده‌اند، محل انتقال وزن ساختمان به پی است، یعنی محل نصب صفحه ستون در سازه‌های فلزی هستند. اتصال صفحه ستون با استفاده از میله مهار، صورت می‌گیرد. اندازه پلیت نیز باید از قبل محاسبه شده و حداقل قطر بولت‌ها نمره ۲۰ و در هر طرف صفحه ستون ۲ بولت قرار بگیرد. معمولاً انتهای بولت‌ها را خم می‌کنند که حالت چنگک مانند به وجود آید و پیچ‌های پلیت بهتر  گریس کاری شوند و توسط بتن ها آلوده نشده و در مرحله هواگیری باید از صفحه ستون جدا شوند.

 

سخن پایانی 

استفاده از صفحه ستون بر اسکلت فولادی حائز اهمیت است، زیرا این صفحه‌ها وظیفه انتقال نیرو به فونداسیون را دارند و باعث استحکام بخشی از ساختمان می‌شوند. نصب صفحه ستون در سازه‌های فلزی بر اساس معیارهای خاصی صورت می‌گیرد که تمامی مراحل باید با دقت انجام شود، در غیر این صورت سقف ستون به‌خوبی در ساختمان نصب نمی‌شود و دچار ریزش خواهد شد. شرکت آهن آلات ایران توانسته است با کیفیت‌ترین صفحه ستون‌ها را با قیمت کاملا مناسب در اختیار خریداران بگذارد تا بتواند رضایت‌مندی مشتریان را جلب کند. هدف اصلی کارکنان این فروشگاه خدمات‌رسانی به خریداران و رضایت‌مندی آنها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *