با انواع ورق کرکره ای و کاربرد آن ها آشنا شوید

ورق کرکره‌ای چیست؟

ورق کرکره‌ای، ورقی فرم داده شده و نازک است که از جنس فولاد، پلاستیک یا آلومینیوم ساخته شده و کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع دارد. شکل ظاهری این ورق‌های کرکره‌ای مانند سینوس است. سایز هرکدام از این ورقهای کرکره‌ای متفاوت است و می‌توان از آنها برای مصارفی چون ساخت آلاچیق، شیروانی و کرکره مغازه استفاده کرد.

ورق‌های کرکره‌ای از چه موادی تولید می‌‌شوند؟

ورق کرکره‌ای انواع مختلفی دارد و همان‌طور که در پاراگراف‌ قبلی ذکر شد از جنس فولاد، پلاستیک و آلومینیوم تولید می‌شود. ورق‌های کرکره‌ای فولادی، بیشترین مصرف را در بین دیگر جنس‌ها دارند، زیرا طول عمر و ضخامت آن بیشتر از انواع ورق‌های کرکره‌ای دیگر است. همان‌طور که می‌دانید فولاد، سخت‌ترین و پرکاربردترین نوع فلز است. زمانی که ورق‌های آن را به شکل موج ‌فرم‌دهی می‌کنند باعث می‌شود که طول عمر و اصطکاک ورق‌ها بالاتر رفته و حرکت آب در صورت استفاده آن بر روی شیروانی و سقف، سریع‌تر شده و مانع پوسیدگی می‌شود.

برای افزایش طول عمر ورق‌های کرکره‌ای فولادی، علاوه‌بر استفاده از مواد ضدزنگ بر روی سطح آن، باید ورق‌ها را گالوانیزه کرد، زیرا در صورت استفاده از رنگ‌های ضدزنگ، ممکن است در طول زمان به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مختلف، رنگ‌ها از بین رفته و طول عمر ورق‌ها کاهش پیدا کند.؛ اما زمانی که آنها را گالوانیزه کنیم، این ورق‌ها در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف و میزان نفوذپذیری رطوبت، مقاوم‌تر شده و طول عمر بیشتری نیز پیدا می‌کنند. لازم‌به‌ذکر است که گالوانیزه کردن ورق‌های کرکره‌ای باعث براقیت آنها نسبت به دیگر ورق‌ها شده و جلوه‌ خوبی را ایجاد می‌کند.

انواع ورق کرکره‌ای

انواع ورق کرکره ای

انواع ورق کرکره‌ای ازنظر جنس، در پاراگراف‌های بالا مورد بررسی قرار گرفت و اکنون باید به سراغ انواع ورق کرکره‌ای ازنظر شکل فرم‌دهی برویم. ورق‌های کرکره‌ای در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که پرمصرف‌ترین آنها طرح سینوسی است. طرح سینوسی شامل موج‌های ورق به شکل نیم‌دایره است. ورق‌های کرکره‌ای سینوسی، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین انواع ورق کرکره‌ای است که به‌صورت درشت و ریز تولید می‌شوند.

از دیگر طرح‌های ورق‌های کرکره‌ای می‌توان به طرح ذوزنقه‌ای اشاره کرد که کمی با سینوسی متفاوت است. این نوع ورق نیز ممکن است در طرح‌های ریز و درشت تولید شوند. طرح دیگر ورق‌های کرکره‌ای، شادولاین است. این طرح از زیباترین و گرانترین نوع ورق‌های کرکره‌ای است. استحکام ورق‌های کرکره‌ای شادولاین بیشتر از ورق‌های سینوسی و ذوزنقه‌ای است.

کاربرد ورق‌های کرکره‌ای

ورق‌های کرکره‌ای به‌دلیل زیبایی و استحکامی که دارند در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند. بیشترین مصرف این نوع ورق‌ها در سقف خانه‌هایی است که شهر آنها در مناطقی با آب‌و‌هوای بارانی است. این ورق‌ها به سقف اجازه نفوذ آب و برف را نداده و باعث استحکام سازه‌های ساختمانی می‌شود؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع مختلفی از ورق‌های کرکره‌ای، استفاده آنها تنها در شیروانی‌های مناطق بارانی نبوده و هر شخصی می‌تواند براساس سلیقه‌ای که دارد در هرجا از آنها استفاده کند.

مثلاً می‌توان از آنها در انواع سقف‌های کاذب، آلاچیق، ساخت انواع سوله، پارکینگ و….. استفاده کرد.

قیمت ورق کرکره‌ای

قیمت ورق کرکره‌ای، بسته به نوع جنس، ضخامت و طرح آن کاملاً متفاوت است. معمولاً ورق‌های فولادی گرانتر از دیگر ورق های کرکره‌ای است یا ورق‌های گالوانیزه، قیمت بیشتری نسبت به ورق‌های عادی دارند. قابل ذکر است که قیمت ورق کرکره‌ای ذوزنقه‌ای، ورق سینوسی و شادولاین نیز با یکدیگر متفاوت است. ناگفته نماند که در شرایط امروز و باتوجه به بالا رفتن قیمت ارز و بالا رفتن مواد اولیه، نمی‌توان قیمت دقیقی برای این ورق‌های کرکره‌ای در نظر داشت؛ اما باید درنظر داشته باشید که آنها نسبت به کارایی که دارند از قیمت پایینی برخوردار هستند.

سخن پایانی

باتوجه به کاربرد زیادی که ورق کرکره ای دارد تولید آن رو به افزایش بوده تا بتواند پاسخ نیاز تقاضای بازار مصرفی را بدهد. سایت آهن آلات ایران یکی معتبرترین عرضه کنندگان ورق کرکره ای در ایران است. شرایط خرید کاملا مساعد است تا بتواند رضایت مشتری را به همراه داشته باشد. خریداران می توانند با مراجعه به سایت آهن آلات ایران این ورق ها را با کیفیت بالایی خریداری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *