از تیرآهن ساختمانی چه می دانید؟

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مصالحی است که در صنایع مختلف، کاربرد زیادی دارد.

این محصول وظیفه دارد تنش های به وجود آمده بر اثر نیرو برشی و لنگر خمشی را تحمل نماید. به منظور آگاهی از انواع این محصول و کاربردهای آن، سعی شده در این مقاله اطلاعات کاملی در اختیار مخاطبان قرا بگیرید.

می توانید با اختصاص چند دقیقه از وقت خود به مطالعه این مطلب، اطلاعات کافی در مورد تیرآهن ساختمانی بدست آورید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

ویژگی های تیرآهن

این مصالح دارای ویژگی های مختلفی بوده و کاربردهای مختلفی دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انواع تیرآهن ساختمانی از دو بخش با عنوان های جان تیرآهن و بال تیرآهن ساخته می شوند. منظور از جان، بخش اصلی این مصالح است که در بخش میانی آن قرار می گیرد. منظور از بال نیز لبه های این محصول می باشد.
  • از آن جایی که این مصالح جزو قطعات اولیه مورد استفاده برای احداث سازه ها می باشند، باید به گونه ای ساخته شوند که تحمل فشار بالا را داشته باشند. به همین دلیل در تولید آن از استانداردهای جهانی پیروی شده و آن را با استفاده از ST37 می سازند.
  • این محصول متناسب با کاربری های مختلف در انواع مختلفی تولید می شود که در ادامه به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.
  • برای برش تیرآهن ساختمانی از دو روش با نام های برش کوپال و برش برانول استفاده می شود. برش کوپال یا روش سرد، با استفاده از یک دستگاه قطع کن سنگین انجام می شود. این دستگاه قابلیت برش تیرآهن را در امتداد یک خط دارد. اما در برش برانول که به صورت گرم انجام می شود از شعله ای قوی برای برش آن استفاده می گردد. این شعله از ترکیب استیلن و اکسیژن، حاصل می شود.
  • اسکلت های فولادی که با استفاده از این مصالح درست می شوند دارای مقاومت بالایی می باشند. امروزه با استفاده از این مصالح می توان سازه هایی با ارتفاع مختلف را اجرایی نمود.
  • از دیگر ویژگی های تیرآهن های ساختمانی می توان به قابلیت گسترش پذیری آنها اشاره کرد.

نصب این مصالح نسبت به مصالح دیگر، به وقت کمتری نیاز دارد.

اسکلت های فولادی

 

انواع تیرآهن

انواع تیر آهن ساختمانی در چهار نوع مختلف ساخته می شود. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و می توان از آنها برای کاربری های متفاوت استفاده نمود.

  • تیرآهن اروپایی:

    این محصول با نام تیرآهن معمولی نیز شناخته می شود که با علامت اختصاری INP در بازار به فروش می رسد. این محصول در احداث ستون و خرپاها مورد استفاده قرار می گیرد. طول این مصالح 16-8 متر بوده و عرض آن برابر با 215-42 میلیمتر است. همچنین دارای ارتفاع 600-80 میلیمتری می باشد.

  • تیرآهن نیم پهن:

    این نوع از مصالح همانند نوع قبلی می باشد. تنها تفاوتی که با آن دارد در این است که ضخامت جان این نوع تیرآهن در مقایسه با آن کم بوده و دارای بال پهن تری است. این محصول با علامت اختصاری IPE نشان داده شده و دارای طولی به اندازه 16-8 متر، عرض 600-80 میلیمتر و ارتفاع 220-46 میلیمتر می باشد.

  • تیرآهن بال پهن:

    این محصول به عنوان پروفیل بسیار سبک در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آن می توان به عنوان ستون در تیرها و یا در بخش خرپاها استفاده نمود. علامت اختصاری آن IPBL و IPBV می باشد. منظور از علامت IPBL، نوع بال پهن سبک بوده و منظور از IPBV، نوع سنگین این محصول است. اغلب افراد این محصول را با نام تیرآهن هاش می شناسند. این نامگذاری به دلیل H شکل بودن این محصول است.

  • تیرآهن لانه زنبوری:

    این مدل از مصالح، به دلیل معایبی که دارد دارای کمترین موارد کاربرد است. علامت اختصاری آن، CNP بوده و دارای طولی به اندازه 18-12 متر، عرض 300-80 میلیمتر و ارتفاع 27 میلیمتر است. این محصول، مقاومت کمی داشته و برای اتصال به تیرهای اصلی سازه و قسمت های مهاربندی مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن لانه زنبوری

کاربردهای تیرآهن

همانگونه که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، انواع تیرآهن ساختمانی را می توان در قسمت های مختلف سازه ها مورد استفاده قرار داد. با توجه به شکل این محصولات و ویژگی هایی که دارند، انواع این مصالح را می توان برای کاربری های مختلفی به کار برد. این کاربری ها به شرح زیر می باشند:

  • استفاده در اسکلت بندی سازه ها
  • استفاده برای اجرای کفی ستون ها
  • استفاده به عنوان ستون سازه
  • استفاده به عنوان شاه تیر در سازه
  • استفاده به عنوان خرپا
  • استفاده به عنوان تیرهای باریک و تیرک های میانی

قیمت تیرآهن

با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی و تغییراتی که هر روزه در بازار بورس و ارز، شاهد آن هستیم قیمت انواع تیرآهن نیز روز به روز در حال تغییر می باشد.

تولیدکنندگان تیرآهن در کشور

با توجه به وجود منابع عظیم فلزات در ایران، تولیدکنندگان مختلفی در کشور به تولید تیرآهن ساختمانی مشغول هستند. از جمله بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور می توان کارخانه های زیر را نام برد:

  1. ذوب آهن اصفهان
  2. نورد آراین فولاد
  3. فولاد ناب تبریز
  4. فولاد صنعت بناب
  5. جهان فولاد غرب
  6. فولاد خوزستان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *