بولت و صفحه ستون

قیمت بولت و صفحه ستون در بازار آهن ایران

یکی از قطعات فلزی ساده اما بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی، ستون است که با بولت به سطح زمین متصل می‌شود. این دو قطعه در کنار یکدیگر، استحکام ساختمان را دو چندان کرده و کمک می‌کنند اتصال ستون‌ها به پی ساختمان اصولی و دقیق انجام شود. در ادامه مواردی را برای نحوه خرید و قیمت بولت و صفحه ستون بیان خواهیم کرد.

بولت و صفحه ستون

 

صفحه ستون، صفحه فولادی است که با اتصال به سطح زمین، کمک می‌کند تا ستون با پی ساختمان اتصال محکم‌تری داشته باشد و فشار و وزنی که از ستون به پی وارد می‌شود را کنترل کند. این صفحه مسطح فلزی در واقع رابط بین ستون و فونداسیون است. ابعاد صفحه ستون متغیر است و ضخامت آن می‌تواند تا ۲۰ میلی متر افزایش پیدا کند. صفحه فلزی بیشتر از جنس فولاد است، اما می‌تواند با متریال‌های دیگر نیز ساخته و مورد استفاده قرار بگیرد. صفحه ستون‌ها از طریق بولت به فونداسیون متصل می‌شوند، بر روی صفحه ستون با توجه به ابعادی که دارند، ۲، ۴، ۶ یا تعداد بیشتری سوراخ ایجاد می‌شود تا بولت‌ها در سوراخ قرار گرفته و اتصال ستون را به فونداسیون انجام دهند. بولت‌هایی که برای صفحه ستون در نظر گرفته می‌شوند، از نوع بولت عصایی هستند که خم می‌شوند.

وزن بولت و صفحه ستون

قیمت بولت و صفحه ستون بر اساس وزن

برای تعیین وزن بولت و صفحه ستون از فرمول‌های محاسباتی استفاده می‌کنند تا به یک وزن دقیق دست پیدا کنند. در این فرمول محاسباتی اندازه طول ورق، عرض ورق، ضخامت ورق و چگالی فولاد مورد نیاز است. به دو دلیل باید وزن صفحه ستون و بولت مشخص شود، اول اینکه وزن صفحه ستون و بولت می‌تواند در افزایش وزن کلی سازه تاثیر گذار باشد، دوم اینکه از طریق محاسبه وزن صفحه ستون می‌توان تا حدودی هزینه‌ها را پیش بینی کرد.

به طور کلی صفحه ستون‌ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی و به بازار عرضه می‌شوند. صفحه ستون کوچک با ابعاد ۳۰ در ۳۰، معمولا دارای وزن کمتری است و برای مواردی استفاده می‌شود که فشار زیادی به صفحه ستون وارد نمی‌شود. از این صفحه ستون برای اتصال ستون‌های کارگاه، آلاچیق، سوله، سایبان و یا پارکینگ استفاده می‌کنند. صفحه ستون با ابعاد ۴۰ در ۴۰ که وزن بیشتری دارد، می‌تواند فشار متوسط را متحمل شود و برای تحمل فشارهای بالا این صفحه ستون انتخاب مناسبی نخواهد بود. اما صفحه ستون با ابعاد ۵۰ در ۵۰ قطعا وزن بالاتری دارد، در نتیجه می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. معمولا این صفحه ستون دارای ۶ بولت است و برای پروژه‌های سنگین بهترین انتخاب خواهد بود. در واقع این وزن صفحه ستون است که کارایی و قیمت بولت و صفحه ستون را مشخص می‌کند.

خرید بولت و صفحه ستون

پیمانکارانی که قصد خرید بولت و صفحه ستون را دارند ابتدا باید نوع پروژه را مشخص کرده سپس با توجه به میزان فشاری که ساختمان متحمل می‌شود، صفحه ستون را در سایز‌های مختلف خریداری کنند. توجه به متریال و کیفیت ساخت از دیگر مواردی است که پیمانکاران باید دقت فراوانی داشته باشند. در خرید صفحه ستون تعیین ضخامت و تعداد سوراخ‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. برای سازه‌های سنگین قطعا صفحه ستون باید با ضخامت بالا انتخاب شود و تعداد سوراخ‌ها برای نصب بولت افزایش پیدا کند. امروزه بسیاری از بنگاه‌های محصولات فولادی در کنار فروش حضوری، محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز به فروش می‌رسانند. این نوع از فروش علاوه بر این که منجر به حذف واسطه‌ها می‌شود، کاهش قیمت بولت و صفحه ستون را نیز در پی دارد.

قیمت بولت و صفحه ستون

برای قیمت بولت و صفحه ستون ابتدا باید وزن آن مشخص شود. اما قیمت‌گذاری هر کیلو از صفحه ستون به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از آنجا که این صفحه ستون از ورق سیاه تهیه می‌شود، هرگونه افزایش یا کاهش در قیمت ورق سیاه، منجر به افزایش و کاهش در قیمت صفحه ستون می‌شود. در ایران کارخانه‌های بسیاری از جمله فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان و کارخانه‌های دیگر ورق سیاه را با کیفیت‌های مختلفی تولید می‌کنند که دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

از طرف دیگر بر روی صفحه ستون سوراخ‌هایی برای نصب بولت وجود دارد که سوراخکاری هزینه جداگانه دارد. با توجه به درخواست پیمانکار برای ایجاد سوراخ‌های بیشتر بر صفحه ستون، اجرت سوراخکاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت مواد اولیه، مشخصات فنی صفحه ستون از جمله ابعاد و ضخامت، میزان عرضه صفحه ستون و برند کارخانه، از جمله مواردی هستند که می‌توانند در قیمت صفحه ستون تاثیر گذار باشند. از سوی دیگر نوسانات ارز و شرایط ناپایدار اقتصادی نیز می‌توانند در تعیین هزینه‌های پیمانکاران موثر واثع شوند.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید بولت و صفحه ستون هستید، آهن آلات ایران می‌تواند همواره در کنار شما باشد. این مجموعه بزرگ صفحه ستون را در سایزهای مختلف از برترین کارخانه‌های کشور به فروش می‌رساند. تنها کافیست به سایت مجموعه مراجعه و به صورت آنلاین از قیمت بولت و صفحه ستون به طور لحظه‌ای مطلع شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *